Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 1861 ggr
[RussinsMusli]
0

Hjälp - fota i ridhus

Nu vill inte min dator som jag vill så sök funktionen vill inte funka!

Iallafall, det jag söker är tips på inställningar man kan ha när man fotar i ridhus. Ska nämligen följa med och fota när min kompis rider i Allsvenskan imorgon!

Jag har Nikon D3000 med ett Sigma AF70-300/4-5,6 DG objektiv. Och det får absolut inte bli någon blixt.

Tacksam för svar! :)

NSphoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nja, det beror väldigt mycket på hur ljust det är (: Det får du testa dig fram med, nu vet jag inte hur mycket man kan gå upp i ISO för att få en bra bild med D3000, men jag brukar ha ungefär dessa inställningar: Slutare: 1/160-1/320, f. 4.5-5.6 (beror på Zoomen) och ISO 4000 (: När du ställer in WB så råder jag dig att ha på solljus eller testa dig fram, det beror ju också på ljuset i ridhuset. Men det är svårt att få bra bilder om man inte har ljusstark optik, men jag kan bifoga en bild som jag fotade med inställningarna: ISO: 4000 Slutare: 1/250 f._4.8
_Skall även tillägga att det är väldigt mörkt i vårat ridhus.

Önskar dig all lycka med ditt fotograferande :) Tänk på att övning ger färdidghet!

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[RussinsMusli]
0

Jätte fin bild! 
Tack nu ska jag försöka hitta alla inställningarna x)

Mari
0

Exakta inställningar är nästintill omöjligt att säga hur du ska ha.

Riktlinjer är att du ska ha en så stor bländare som möjligt - i ditt fall blir det 4-5,6 och att man även får ha långa tider. Kanske runt en 100?

Eftersom det brukar vara mörkt i ridhus så får man även ha en hög iso, dock blir det ofta brusigt men du får testa dig fram.

Det finns en artikel om just detta ämne inne på hästfoto. Här hittar du den

Lycka till, visa gärna upp någon av bilderna här sedan, är nyfiken på hur det blir !

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NSphoto
0

#2, Tack så mycket (:
Leta på, jag vet inte hur det är med D3000 men D3100 hade inte allt för dålig ISO hantering (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[RussinsMusli]
0

Det högsta ISO:t är 1600 på min kamera, men det finns också Hög 1, och är "max känslighet" vilket är bäst?

[RussinsMusli]
0

Jag är jätte dålig på det där med slutatider… huh! 
Men får se hur det går och prova mig fram. Såklart kan jag visa lite när jag kommer hem ;)

NSphoto
0

Okej, då kanske det blir svårt, men som sagt, du får testa dig fram så mycket du kan (: Hög 1 skulle jag nog inte rekomendera, det är väldigt hög ISO, men bruset brukar ofta blir för mycket. Testa då häldre att ha kortare slutartid och kanske panorera bilden.

//Nikita.S

[RussinsMusli]
0

okej, tack så mycket! :D

[RussinsMusli]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick inge bra alls att fota i ridhus, så jag skippade den delen. Blev bara arg!
Men lika kul hade jag för det - jag fotade ju på framridningen! Skrattande

Mari
0

Oj vilken fin bild!! Framridningen är jättebra att ha som reserv när det inte blir bra i ridhuset :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NSphoto
0

Gud vilken fin bild! (: Jaa, framridningen är verligen bra att ha ^^

//Nikita.S

[RussinsMusli]
0

Tack ^^

Cahira
0

vilken kanonbild!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[RussinsMusli]
0

Tack! :D Blev jätte många bra bilder från den dagen ^^