Skrivare - Hjälp!
Jag funderar på att köpa en skrivare, så behöver lite hjälp med tipps på vad man ska tänka på och allt som kan vara bra att veta. Skulle även bli tacksam ifall ni kanske kan tippsa om en bra skrivare? (:
Tacksam för svar!
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
(Varning för långt inlägg men hoppas ni som är intresserade orkar läsa hela… först lite allmänt att tänka på och sedan lite om den skrivaren jag har).
Först och främst skall du ju fundera på vad skrivaren behöver kunna.
Bra saker att fundera på då är t.ex.:
- Vad skall du skriva ut i för format?
- Vilken kvalitet vill du ha på utskrifterna?
- Vilka eventuellt olika sorters papper skall skrivaren kunna skriva ut i?
- Skall den klara av färgutskrifter? Bläck eller laser? Om det är med bläck bör du försöka få med så många separata tonerplatser som möjligt (det finns ju kombitoner där man byter ut hela kassetten på en gång sedan finns det olika former av separata - bäst är att ha egen kasett för varje färg för vid utskrifter går olika färger åt olika mycket och har man då "allt i ett" måste man byta innan man använt allt av alla färger men med separata färger byter man när en viss färg är slut).
- Måste den vara snabb?
- Skall den kunna skriva ut trådlöst (i nätverk) eller är det ok om den är ansluten till dator?
- Försök fundera ut vad den typiska utskriften (som du kommer att göra) kostar i styck för att få en uppfattning om kostnadsbilden.
- Skall den kunna scanna?
Ja - det finns mycket mer att fundera på.
Jag har själv en HP Photosmart B109a som är en utgången modell, jag vet inte om B110 är den som är nyast eller om det finns ytterligare uppföljare.
Jag ville ha en skrivare med färgutskrift, separata färgpatroner (denna har fyra patroner: svart, cyan, magenta och gul) samt med scannerfunktion.
Jag skriver inte ut mycket utan det är lite arbete jag skrivit ut när jag pluggat samt så ville jag ha möjlighet att skriva ut foto på fotopapper.
Ett omdöme om skrivaren är att den är väldigt snabb, och det går ganska snabbt att starta upp den. Har den varit avstängd länge eller urkopplad kan den stå och mala en liten stund innan den skriver ut, den behöver väl "komma igång" och kalibrera sig lite. Den har en lättanvänt liten touch-skärm som man kan styra den med och tillhörande programvara för att scanna ovs är enkelt och lättförståeligt.
Det är nog ingen ekonomisk skrivare för den som skriver ut mycket eftersom att den enligt min uppfattning slukar ganska mycket bläck. Jag kan rekommendera ekonomiförpackningarna på patronerna för att få ner priserna lite. De foton jag skrivit ut i 10x15 cm blir bra och användbara för att visa upp för vänner eller sätta upp på väggen i små ramar. Det är nog inget jag skulle använda om jag ville vara seriös i försäljning av foto osv även om det skulle fungera på lite lägre nivå där. Det beror såklart helt på vilka krav köparna har.
Erfareanheterna av skrivaren är att nästa gång jag skall köpa en skrivare kommer jag att göra lite mer undersökningar och jämförelser. Jag kommer absolut att vilja ha en skrivare som kan anslutas till trådlöst nätverk (enklare så att kan sambon kan skriva ut också utan att vi behöva klydda mellan datorerna). Jag kommer också att mer ingående försöka undersöka bläckåtgången för fotoutskrifter då det oftast är det jag gör när jag skriver ut i färg för att möjligen få en skrivare som inte är lika bläcktörstig som denna men som ändå kan leverera tillräckligt bra utskrifter. Det är dock mycket möjligt att det blir en HP då jag är mycket nöjd med den - å andra sidan var jag väldigt nöjd med min förra också som var en Canonskrivare vars modellbeteckning jag tyvärr inte kommer ihåg.
mvh Martin
Martin, Tack så hemskt mycket för din hjälp! Ska se om jag nu kan komma fram till några vettiga alternativ som jag sedan kan kolla upp mer noggrant (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Ingen fara alls.
Försök hitta något någorlunda nytt skrivartest i någon datortidning eller på nätet. Jag kan tyvärr inte komma på att jag sett något på sistone men kanske har någon annan läsare gjort det? Där brukar man kunna få viss vägledning och om inte annat brukar info om de vanligaste skrivarna finnas bra samlat där.
Inget går dock upp emot att själv ta fram några intressanta skrivare och sedan söka fram de variabler man tycker är viktiga och sedan själv skapa sig en uppfattning.
mvh Martin
Okej, jag ska försöka få fram något skrivartest på internet.
//Nikita.S