(M) Kritik - Mor och barn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*putt*
*putt*
Vaken hind som tittar sig omkring med spetsade öron. Månne är det slutaren hon hör, verkar lyssna efter något. Ungen diar trygg med modern närhet.
Jag tycker att bilderna är lite väl mörka/gröna, men det kanske bara är jag som inbillar mig eller ljuset i mitt rum för tillfället som ger det intrycket. Kalasfina bilder båda två!
En fin sommarbild på rådjuret och hennes kid i den allt högre grönskan, som samtidigt utgör en trafikfara. Jag har inte varit ute med kameran på länge och körde en runda innan idag med kameran. Hade inte så mycket tid, så det blev "bilsafari". Där åkrarna förr låg platta är nu meterhögt sädesfält. Och vips så studsade det enda rådjur jag såg idag ut framför bilen på 10 meter och hade jag hållt de 70 km/h där var hade det smällt. Nu körde jag långsamt för jag letade ju vilt så det var ingen fara. Fast jag hann inte med kameran.
mvh Martin
Tack Martin för kommentarerna! Kanske är bilderna i mörkaste laget, för i dåligt ljus underexponerar jag gärna lite för att kunna använda lägre iso eller kortare exponeringstid. Blir det inte för mycket kan man ju ljusa upp bilderna efteråt.
"Bilsafari" är säkert ett mycket bra sätt att få se vilda djur, för djuren förknippar ju inte bilar med farliga människor. Men du har helt rätt i att man bör köra långsamt, ifall att djuren plötsligt hoppar fram. Själv har jag dock varken bil eller körkort, så jag får cykla eller smyga ut i buskarna. Som väl är behöver det sällan bli några långa turer, för jag bor "mitt i urskogen" som en del kallar det.
Olle
Fast för naturupplevelsens skull så skulle jag gärna gå omkring mer i skogarna.
Ett intressant fenomen är rovfåglar. Jag väntar fortfarande på den klassiska bilden med ormvråk sittande på stolpe till hage. Ofta kan jag köra förbi sakta (eller fort) på så korta avstånd som 10-15 meter utan att den reagerar. Men skulle jag få för mig att stanna (utan att gå ur bilen), så lyftar de direkt.
mvh Martin