Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 960 ggr
ppyysseenn
0

Vilken kamera?

Hej! :)

Jag ska eventuellt köpa en systemkamera.
Men jag behöver tips på vilken jag ska ha.
Jag har någar krav:

*Den ska ta skarpa foton, bra skärpa och skarpa färger, men även mjuka.

*Den ska kunna ta skarpa foton i rörelse (det är väldigt viktigt, då kaniner jag ska fota rör sig mycket!)

* Billig

*Bekväm att fota med

*Nikon eller Canon

Visa gärna bilder ni tagit med kmeran! :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Peak303
0

Om du inte haft en system innan tycker jag att du ska satsa på en ex. Nikon D3100, den ligger runt 3800-4500kr :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ppyysseenn
0

Okej, nej jag har inte haft en systemkamera innan, jag glömde skriva det! :)

//Alma

Pysens kaniner

Peak303
0

#2; Okej men då tror jag den kameran skulle passa dig. Då den är bra som nybörjarkamera. Och man kan även filma med HD kvalité :)

-'  Malin Hultman

ppyysseenn
0

Okej, har du den kameran? :)

Jag ska även (kanske) fota i en min studio för djur.

//Alma

Pysens kaniner

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag beställde hem en Nikon D3100 igår. Så den lär komma till veckan.

För mig hamnade det på totalt 6090, men då får jag även saker till, så som minneskort m.m. + att jag inte valde objektivet 18-55 utan 18-105. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

NSphoto
0

Alla Nikon's och Canon's systemkameror klarar av det du sa. Men mycket hänger också på objektivet samt fotografen. Även hur mycket ljus.

* För att kunna få en bild utan rörelseoskärpa så måste du ha en ganska snabb slutartid. Jag brukar inte använda längre än 1/500 om det går, men ibland så får man ha längre (vilket givetvis går, men det krävs mer av fotografen).

* Sen en skarp bild med fina färger, även här spelar mycket av inställningarna och ännu mer än föregående - vilket objektiv du använder.

* Ta bilder i en studio, alla kameror kan det, även här hänger det mycket på fotografen och objektivet. Det gäller att ofta ha ett ljusstarkt objektiv i studio/inomhus/dåligt ljus.

* Billig, då blir det ju en instegsmodell.

* Bekväm att fota med, här kan nog ingen annan än du bestämma. Då det är dina händer kameran ska passa. Far och känn på olika kameror!

Sen så har jag en liten fråga, varför just Nikon eller Canon?

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Peak303
0

#4; Nej jag har en Nikon D90, men tidigare haft D40 och D5000. Glad

-'  Malin Hultman

ppyysseenn
0

#6 okej, tack! :)

Jag vet inte riktigt, det är dom ''stora'' tillverkarna, och jag gillar dom, speciellt nikon! :)

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

Jag har tittat lite på en canon d350, är den bra, fyller den dessa funktioner?

//Alma

Pysens kaniner

Emaljoh4
0

menar du550d?

ppyysseenn
0

nej, canon 350d

//Alma

Pysens kaniner

Emaljoh4
0

Finns den ens att köpa ? Förvånad  såg den inte till salu på pricerunner

ppyysseenn
0

nej inet i affärer men bagagnade! :)

//Alma

Pysens kaniner

Martin
0

Canons 350D skulle jag inte köpa i dagsläget. Efter den har det kommit 400D, 450D, 500D, 550D och nu senast 600D.

Canon 350:an är säkert bra men det finns väldigt många som är bättre. Vet inte vad du har för budget men 350:an kan ju förvisso inte kosta mycket, men det är en flera år gammal kamera och du vet väl förmodligen inte hur den är använd? Jag skulle lagt till pengar och satsat på något nyare.

mvh Martin

Emaljoh4
0

Tycker som Martin. Tycker du ska satsa på något dyrare. 1100 finns ju, inte så dyr

ppyysseenn
0

okej, men den kameran blev såld på ca 2timmar, för det var väldigt biligt.

Men ca 1000-2000, jag köper hällre en bra begagnad kamera än en dyr sämre ny kamera.

//Alma

Pysens kaniner

Peak303
0

De som är dyrare är oftast bättre än de billigare och har fler finesser. 
Att köpa en begagnad kamera är inte heller så jättebra. Då där finns ett visst antal exponeringar.

-'  Malin Hultman

Emaljoh4
0

#16 Hur kan du påstå att de nya kamerorna är sämre? Obestämd Vore väääldigt konstigt om tekniken gick bakåt istället för framåt faktiskt.

fidojunior
0

Alla systemkameror är bra. Mycket hänger på dig som fotar. Gå till en butik och kläm och känn på kamerorna också, kolla hur knapparna sitter osv. Det är viktigt att den passar dig i handen, inte så kul att kanske bära på en kamera som är för tung för en.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

ppyysseenn
0

#17 #18 jag menade inte så.

Tillexempel canon eos 100d ,den finns för 3500 ca.
å kan man hitta en snäppet bättre kamera på blocket för samma pris.

//Alma

Pysens kaniner

Emaljoh4
0

Som någon annan skrev i tråden, så finns t.ex Nikon D3100, en bra nybörjarkamera!

NSphoto
0

#20 Det är inte alltid bara att kolla på proser när man köper en begangnad kamera. Det finns dom som luras, kameran kan kanske vara näst intill trasig, kameran har ju gått ett visst antal exponeringar och man kan heller inte lita på vad säljaren säger.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[Nalle-]
0

Ska du köpa på blocket föreslår jag att du träffar säljer innan och får testa kameran, så du inte blir lurad Glad Dessutom är det lätt att äldre kameror går sönder.

Tycker också Nikon D3100 låter som en bra kamera! Annars finns Canon Eos 400D för ett billigt pris, men tycker själv inte alls den var särskilt bra Obestämd Har en gammal Canon Eos 20D nu som jag trivs betydligt bättre med! Tog över den av min farbror, men tyvärr fick jag skicka in den på reparation bara ett par månader senare för att slutarknappen lade av. Det gick på drygt 1500. Så, som sagt, men ska vara försiktig om man tänkt köpa en begagnad kamera.

Martin
0

Kan tänka mig att en mycket billig kamera säljs snabbt på blocket- 350D är inte dålig, men det har som sagt kommit ett antal modeller till efter det.

Letar du efter en systemkamera i prisklassen 1.000-2.000 kr får du nog dock leta efter något liknande, men jag tror nog att går du upp mot 2.000 kan du få en begagnad 450-500D eller liknande.

Om du däremot skulle drygt dubbla det och gå upp mot 4.500-5.000 kr kan du få t.ex. en Canon 1100D med ett Tamron 18-200 eller Canon 18-55 kit. För samma pengar kan du få en Nikon D5000 med Nikon 18-55 eller Nikon D3100 med 18-55 II eller VR objektiv.

Det är som sagt lite mer än dubbelt så mycket pengar. Meni gengäld en betydligt bättre och nyare kamera.

mvh Martin