Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 364 ggr
Ronja06
0

Vad säger lagen?

Vad säger lagen, vilka regler finns det, angående publicering av bilder fotade av mig på tävlingsplats, som ska publiceras i en bok? Fick förfrågan av en författare om denne fick tillstånd att publicera några bilder jag fotat på en agilitytävling. (enbart hundar på bilderna) jag har dock ingen aning om vems hundarna är i fråga, utan dessa bilder är en i mängden av alla de bilder som jag fotar under en tävlingsdag. Vilket också betyder att jag omöjligtvis kan få kontakt med ägarna till hundarna. Har jag ändå rätt att publicera bilderna i denna bok, som ska ut på marknaden snart, även om jag inte bett hundägarna om lov?

Mvh Emelie Förlägen

Martin
0

Jag kan inte se något problem med att du säljer de bilderna till författaren som publicerar dem i sin bok, lite beroende på i vilket syfte och vad bilderna föreställer. Föreställer de bara hundar är det inga problem, oavsett vems hundar det är.

Föreställer bilder människor, ser jag heller inga problem sålänge människorna inte framställs på ett sätt så att det kan bli en brottslig handling (förtal, förolämpning osv).

Om det på bilderna finns människor som går att känna igen och du skall använda bilderna i reklamsammanhang, eller den du säljer bilderna till skall använda dem i reklamsammanhang, så måste de som finns på bilderna och som går att känna igen ha gett sitt skriftliga medgivande. Kan du inte få tag på dem - kan du inte använda bilderna i reklamsammanhang.

mvh Martin