Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettoff-topic
Läst 898 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Privat fotograf

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, jag är medlem på en sida som heter Stallet.se, jag har själv int jätte stor tillgång till att fota dom djuren som man kan ha på sidan.

Så om någon som har möjlighet att fotografera katt, hund, kanin och häst eller flera olika får gärna höra av sig.

De ska inte stå ditt namn på fotot utan de skriver jag dit uppe i vänstra hörnet. Ska helst vara systemfotade. Du får självklart en summa pengar för att jag får använda dina bilder till detta spelet. :)

Du ska även kunna erbjuda en större mängd foton, runt 100 st :)

Tack på förhand

fia-mia
0

Varför får man inte ha namnet på bilden? Och vad innebär en "summa pengar"? :P

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Gips
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bilder http://www.acattledog.se som du kan få publisera om du betalar;) Exempel:

Gips
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett till exempel, du får endast använda de på stallet. Om det blir en deal;)

SyntHare
0

#3 Vilken makalöst mysig bild! Du är verkligen jätteduktig på att fotografera.

Qmab
0

Runt 100 bilder? Det blir 10 000kr tack. Och då är det lågt räknat, rejält lågt räknat.

Metinia
0

Vad är det för summa du kan betala? 100 bilder är väldigt mycket…

Martin
0

Jag tycker den här tråden är intressant.

I en tid då inte bara ungdomar stjäl bilder, utan även erkända fotografer fuskar och har sig så har vi här en tjej som är intresserad av att köpa bilder för att använda på stallet.

Och som kommer med en liten kravlista (t.ex. att namnet skall stå uppe i ena hörnet osv).

Jag kan ju inte veta vad som skickats privat, det är kanske flera seriösa förslag som skickats som pm istället för att skrivas här i tråden.

En fotograf har på ett som jag uppfattar det positivt sätt bemött hennes förslag och även skickat med två exempelbilder. En fotograf har ställt en ganska vettig fråga (fast namnet får finnas på bilden, men inte mitt på utan i ett hörn).

Och sedan har vi ett par bemötanden som är intressanta, förutsatt att man nu vill få jobbet. Om en person vill köpa x antal bilder så kanske man tycker att det är för många bilder, men man behöver inte erbjuda sig att ta jobbet då. Förvisso är det ju intressant hur mycket pengar det handlar om, men dealar gör man ju sällan upp publikt så det kan man nog inte förvänta sig att få svar på i ett öppet forum.

En annan säger hur mycket pengar fotografen vill ha och tackar på förhand. och säger sedan att det är lågt räknat (uppfattar det som att det då är rabatt med ett pris på 100 kr per bild). Tack, för att man fick slänga in en offert eller? Budet är ju inte taget.

Detta inlägg kanske kan uppfattas som provokativt, men det är inte min mening. Kanske har jag helt missuppfattat tonen i vissa av inläggen.

Mitt syfte med detta inlägget är att väcka en liten tanke hos folk som vill sälja sina fotograftjänster, och för att underlätta för trådskaparen att kanske faktiskt få någon som kan hjälpa henne med det jobb hon vill ha gjort.

Jag tycker man får fundera på om man utifrån de fakta som finns får ta sig en funderare på om man kan leverera vad köparen vill ha. Kan man inte ta ställning, får man begära mer info. Eller - själv komma med ett offertförslag.

Jag är själv ingen expert, har bara sålt foto vid ett tillfälle. Då valde jag att skicka in bilder till en tävling där företaget som anordnade tävlingen skulle köpa ca 100 bilder (inte nödvändigvis av samma fotograf). Om man skickade in bilder så skulle de sedan välja ut bilder de ville ha och de utvalda bilderna skulle sedan tryckas i miniatyr på ett kontrakt och skickas hem till fotografen för påskrift vid ett godkännande, och godkände man inte blev det heller ingen affär. Viktiga saker att ha med i kontrakten är såklart användningsområdena för bilderna, hur man får ändra (om man får det) på dem osv. I mitt fall var det 3-årskontrakt med icke-exklusiv rätt som företaget köpte bilderna. De köpte två bilder, 3.000 kr st.

mvh Martin

Qmab
0

#7 Jag håller helt med dig i det du skriver. Det är intressant. Men tolkningen av svaren tror jag mest att du gör för att provocera. :)

Kan påtala att min inlägg var av sarkastisk natur (om det nu inte framgick), mest för att jag ville att ts skulle se det orealistiska i sin begäran. Det är väldigt många krav och ska gengäldas med "en summa pengar". Det låter lite suspekt, speciellt då bilderna inte får vara märkta och det saknas uppgift om storlek men de ska ändå vara fotade med systemkamera. Jag har en massa invändningar till ganska mycket som ts skrev men tänker inte gå in detalj på det. Det är ganska ofta som barn och ungdomar (och även vuxna för all del) inte fått lära sig att andra människors tid och arbete kostar pengar, oavsett om det är en läkare, ridlärare eller en fotograf.

Det borde vara enklare att använda stockfoto-bilder (eller motsvarande) till det som ts tänkt använda bilderna till, blir billigare och går förmodligen snabbare.

Bilderna kostar lika mycket att framställa, oavsett användningsområde, kamerakvalité kostar mer ju bättre kamera Du har. Oavsett om bilden ska vara 2048x1536 eller 600x400 så kostar de lika mycket att framställa med samma utrustning/arbetsinsats.

Schnauzertik
0

#8 Nu har ju TS inte skrivit att hon vill ha en proffsfotograf.

Jag och säkert många andra har foto som hobby och fotar för att det är roligt och inte för att tjäna pengar på det. Vi ser det inte som ett arbete utan som ett nöje.

Värd för Pensionärer

Qmab
0

#9 Det finns många amatörfotografer som gärna tjänar en slant på sitt fotande. Jag är en fd sådan. Jag är även en fd hobbyfotograf som fotade allt jag kunde gratis, insåg sedan att det var inte ett nöje att låta andra människor utnyttja mig om jag inte fick någonting tillbaka. Behöver inte vara bara pengar man får i utbyte.

fia-mia
0

Titta på min hemsida och såg om du är intresserad. Kom med ett prisförslag så får jag se om jag vill sälja några

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Schnauzertik
0

#10 Ja, säkert finns det alla sorter av fotografer med olika syn på användande av sina bilder.

Är det inte vänner o bekanta vill man nog ha någon form av motprestation  när det gäller så många som 100 bilder. Samma sak i ännu högre grad om det gäller komersiell användning, är inte på det klara med hur det är i TS fall.

Värd för Pensionärer

Martin
1

#8 Jag anade att det var sarkarsm i ditt svar men känner dig inte tillräckligt bra för att veta. Jag provocerade som sagt helt medvetet.

Av vilken anledning möter vi varandra med sarkarsm på denna sajten? Jag tycker att det är helkass att bemöta ett vänligt inlägg och faktiskt frågan om att få ett jobb gjort med sarkasm. Om jag t.ex. erbjudit mina tjänster och något gett mig ett sarkarstiskt svar tillbaka så hade jag ju inte varit speciellt intresserad av att vara kvar här  då finns det andra ställen jag hellre lägger min tid på (om jag inte fått majoriteten bra svar, då kan jag bortse från att det finns folk som i mitt tycke inte beter sig som man bör).

Bara för att en förfrågan inte är aktuell för någon (för trådskaparens förfrågan är inte aktuell för mig heller) så innebär det inte att den inte är det för andra. Vissa fotografer har kommit så långt i sin fotografering att de tar betalt 100 kr per bild. Andra gör inga jobb för mindre än 1.000 kr per bild och sen finns det de som tar 5-siffrigt för fotossessionen utan att specifiera antalet bilder.

Det finns ju i alla fall minst en fotograf i tråden som inte bara sagt att han är intresserad - utan även lagt upp provbilder. Skall man betala för något så hade i alla fall jag velat se provbilder. Och absolut om jag skulle betala 10.000.

Det står inte heller någonstans att namnet int skall finnas på den publicerade bilden. Trådskaparen har efterfrågat någon som vill leverera bilder utan namn, och där h*n skall sätta dit namnet uppe i vänster hörn innan publiceringen. Vi skall inte glömma - att det är köparen som bestämmer vilken produkt som skall levereras (sen är det en annan sak om det inte finns någon säljare som ställer upp på det - men det finns ingen anledning att bemöta en sådan begäran med sarkarsm tycker jag).

Köparen har sagt att hon är intresserad av att betala, men vill kanske inte skriva summan i första inlägget utan göra upp den med de som är intresserade (intern i pm). Det är ganska vanligt att man gör så, och inte bara har shablonbelopp utan något annat närmre.

#12 stallet är såvitt jag vet inte komersiellt så om jag inte missförstått något är inte ts syfte att tjäna pengar.

Som flera säger så kan det ju vara aktuellt för nybörjarfotografer som precis bestämt sig för att börja sälja att ta ett sådant här jobb om man tycker att det är värt det. Man kan göra sig ett namn då 100 bilder blir en bra spridning med ens namn på. Man får in en liten slant, men kanske inte så mycket som man i en förlängning är intresserad av att tjäna. Och man kanske i dealen även kan bestämma att man själv kan använda bilderna och köparen som referens.

mvh Martin

Qmab
0

#13 Oh my…

Det enda jag använde sarkasm mot var antalet bilder ställt mot "en summa pengar", inget annat. Jag uppfattade ts inlägg som provocerande, men det kanske inte heller är tillåtet?

Så det är okej att Du är sarkastisk och provocerande mot andra, men inte att andra är det, rent allmänt? Det är så jag tolkar ditt inlägg…

#12 stallet.se är inget som ts (ska) tjänar några pengar på, det är ett online-spel för (främst) unga tjejer. Men det är en kommersiell sida som i grunden är gratis men kostar pengar för utökade tjänster.

Martin
0

#14 Då tolkade du mig fel. Jag har inte använt sarkarsm någonstans. Att provocera tycker jag inte är fel - sålänge man gör det med respekt för den man provocerar. Om någon här i tråden känner sig utpekad eller har tagit illa upp av min provokation är jag den första att be om ursäkt för det har inte varit min intention (som den som läser tråden vet).

Och jag måste förstå (erkänner, är trög och ingen raketforskare så behöver ingen kommentera det): Vad är det för fel på att erbjuda en summa pengar i förhållande till ett antal bilder?

Skulle jag vilja ha en tjänst utförd skulle jag inte börja med att berätta vad jag vill betala. Det beror helt på hur bra tjänsten kan utföras.

Om någon som inte har fotograrat så mycket och ser sig som nybörjarfotograf skulle ta 100 bilder till mig skulle de kanske få x summa pengar, men om en erfaren studiofotograf med egen studio osv erbjuder mig 100 bilder kanske h*n får y summa pengar.

TS verkar dock inte vara kvar i den här tråden så min intention med "provokationen", att h*n skulle få fler seriösa bemötande och kunna få hjälp med sin efterfrågade tjänst har nog ingen större framgång.

mvh Martin

[ElisiaJohansson]
0

Alltså jag har inte läst allt som alla skrivit. MEN, jag försökte inte vara provucerande, vad jag menar med en summa pengar så handlar de inte om mkt pengar. kanske 5-600 eftersom jag bara anvnder bilderna på ett spel.

Metinia
0

#16: Jag tycker det låter lite intressant ändå, du får gärna kolla in min hemsida (www.isabel.webb.se) för att se bilder jag har tagit. (Under Equestrian finns bara hästbilder och under Miscellaneous har jag en del djurbilder). Jag är osäker på om jag kan leverera riktigt så många bilder du vill ha, framför allt på andra djur än hästar. Hästbilder har jag dock gott om (väldigt gott om ;) ) och jag har lite katter, kaniner och en och annan hundbild. Skicka ett PM om det låter intressant.

DeniceP
0

Hej!

Jag kan tyvärr inte erbjuda så mycket som 100 bilder på en gång, men jag tar ju många bilder rätt ofta, så med tiden kan det ju bli en hel del :)

Kan fota hundar, hästar, katter och kaniner :)
Ditt prisförslag låter rimligt, då jag bara är hobbyfotograf :)

Om du är intresserad av att se förslag på vad jag kan ta för bilder, så skicka ett pm :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!