Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: övrigt
Läst 2990 ggr
[StaffanM]
0

Vad är det för rovfågel ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Filmade detta för mindre än en timme sedan

Undrar vad det är för rovfågel

felixhaljeskog
0

Tycker det ser ut som en Falk men kan ju ha fel :P

Lynxx
0

Sparvhök mer troligt efter koll.

/L

[StaffanM]
0

joo, verkar vara en sparvhök.

[linneasandberg]
0

fy vad hemskt :(

Martin
0

Abslut en sparvhök. Tack för att du delade med dig av filmen! Vad filmade du med?

#4 Naturen är hemsk. Men svältdöden är inte så vacker den heller, så för sparvhökens skull var det ju bra att den lyckades fånga en fågel till lunch/middag.

mvh Martin

[StaffanM]
0

Filmade med en Sony HDR SR10

Filmat en del andra djur också med den, bl.a. göken som slog sig ner 10 meter ifrån mig i toppen på en gran och en duvhök och en mård som kom ett tiotal gånger i vintras och åt lite av fågelmaten.

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ursäkta ifall jag snor tråden lite då men..

vad är det hör? är det en duvhök? eller ormvråk?

den åkte in i vårt fönster förra året.. nästan hela rutan spräcktes..

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den var rätt så stor..

en till bild:

Lynxx
0

Verkar vara en Duvhök - ungfågel av vattringen att döma.

Äldre duvhök har tvärgående vattring

http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Duvhok/

/L

Martin
0

Duvhökar undviker normalt tätbebygda områden (vilket jag förvisso inte vet om du bor i) och även trädgårdar, till skillnad från sparvhök som regelbundet och framförallt vintertid besöker trädgårdar och dess fågelbord för ett "enkelt" mål småfågel. Jag tycker också att tarserna ser för små/klena ut för duvhök så jag lägger min röst på sparvhök.

mvh Martin

Lynxx
0

Fast juvenil sparvhök har inte den vattringen. Både juvenil & adult har tvärvattring.

Juvenil har dock grövre vattring än adult.

/L

Martin
0

Ja, jag säger inte emot på det heller, har kollat i fågelguiden fram och tillbaka och visst är det som du säger, sparvis har vågrätta streck på kroppen. Lutar väl kanske åt duvhök ändå… tarserna kanske är större än de ser ut eller så är det en ung duvis som inte hunnit få så kraftiga ben än (om de nu kanske är klenare som juvenil).

mvh Martin

[linneasandberg]
0

det är nog en duvhök för den har en "randig stjärt" (man ser det på bild 2) :D

Martin
0

#13 Fast det har ju sparvhöken också. Man ser det nog bättre på det sm Lynz poängterade, att bröstet inte är randigt.

mvh Martin

Monky
0

Visst är det en duvhök! Dels det sträckade bröstet som hos den unga sparvhöken är tvärvattrat och dels de grova tarserna, vilka är som strumpstickor hos sparvhöken. Sen kan man ju se det något imponerande glassplittret vid sidan…

Både duvhök och sparvhök påträffas i bebyggelse. Ett skäl är ju så klart alla fågelbord som fungerar som hökmagneter. Duvhöken tar ju duvor, kråkfåglar, trastar, ekorrar m.m. som vi faktiskt ser kring husknuten. Inte ovanligt att se arten mitt inne i stan heller.

Deras jaktteknik är ju lite "the element of surprise" och de är väldigt snabba, därför ser vi kanske inte så mycket av dem.

SilverTail
0

Vilken cool film  :) ja inte cool för att den dödar men för att man kan se hur fin den är! Inte ofta man ser dom stora rovfåglarna på så nära håll..

Nästan så att du ska skicka in filmen till mitt i naturen?

:)

[StaffanM]
0

mmm, jag gjorde det…få se om de nappar….

Monky
0

#17 Hoppas hoppas!! Kanonfilm! Kul att du va så nära!