Tips på objektiv?
Hej!
Jag har börjat fundera på ett nytt objektiv till min Canon eos 20D. Har egentligen inga pengar att spendera eftersom att jag snart ska ta körkort, men tänkte att släkten kanske kan tänka sig att bidra som en gemensam julklapp. 
Det jag söker är ett zoomobjektiv, kring 18-55 mm. Just nu har jag ett fast 50 mm och ett 75-300 mm men inget under det, förutom det som följde med en Canon eos 400D som jag köpte tidigare. Det objektivet gillar jag inte alls så jag använder det sällan. Objektivet får gärna ha så låg bländare som möjligt utan att bli för dyrt. Det ska vara så bra som möjligt, men för ett så litet pris som möjligt. Jag fotar mest djur och människor.
Jag blir själv otroligt förvirrad när letar nya objektiv, jag vet inte vad jag ska leta efter. Så jag uppskattar all hjälp jag kan få. 
Har fastnat för Tamrons 17-50 mm, men det är mycket pengar så jag velar. Är det prisvärt?
Den får bra betyg på Cyberphoto som dock tycker att kantskärpan är sämre på varianten med stabilisering än utan (med vr), så det beror väl lite på vad man skall använda den till. Djur oc mäniskor blir väl mest porträttlikt kan jag tänka mig och då spelar kanskekantskärpan inte den viktigasterollen så då passardet kanske bäst med. Har själv inte testat den men fuderadepå den när jag köpte y kameraförra veckan.
Finns rätt många recensioner från användare på Fotosidan:
mvh Martin
Tack för svar! Läste att kantskärpan var dålig på det med stabilisering, men det spelar ingen roll för mig.
Har kollat på Sigmas 18-50mm också, det är billigare men vet inte om det är lika bra?
Det är nog svårt om man inte testar dem. I någon av recensionerna (minns inte vilket av objektiven) var det någon som tyckte det var bättre än Sigmat, men det är ju en av många. Läser man på Sigmaobjektivrecensionerna kanske det finns någon där som tycker det är bättre än Tamron:et
En sak att tänka på är att AF oftast är slöare på icke orginalobjektiv, något jag inte har tänkt på men har förstått senaste veckorna när jag läst mycket om objektiv inför mitt köp.
mvh Martin