Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 1235 ggr
LitenPyssling
0

Hur göra med syskon/släkt?

Fotade min systers pojkväns hund igår och eftersom att hon är valp och väldigt ostimulerad så var hon ett väldigt svårt projekt då hon aldrig koncentrerade sig mer än 2 sek så det var snabba bud.
Jag lade med andra ord ner ganska mycket tid på henne för att överhuvudtaget kunna fokusera på henne och förhoppningsvis hinna trycka av.

Syster och hennes pojkvän såg bilderna jag lyckades få och syster ville genast ha bilderna och sa att jag skulle skicka över de till henne.
En av bilderna ville hon dessutom ha som motiv på hennes bankkort.

Hennes pojkvän gillade bilderna men sa inget om att han ville ha något, dock ville systern ha allihopa och hon skulle ha de. Hon frågade inte om det var ok att hon kunde få de utan hon skulle ha de.

Men jag känner mig lite kluven inför det, jag lade ner mycket jobb för att ens lyckas hinna trycka av.
Så min fråga är nu: Hur gör ni med syskon/släkt?

Tänk er att ni fotat ett djur som någon ur släkten äger, du har lagt ner otroligt mycket jobb för att få ihop det med bakgrund, position, posé och allt vad det heter. Någon ser bilderna och säger att du ska skicka över bilderna till denne. Hur tänker du och hur gör du då?

Jag vill inte verka snål eller liknande, men känns inte så roligt att jag ska ge iväg mina bilder för att hon vill det. Speciellt inte när jag lagt ner en hel del jobb bakom de. Oavsett vad så är det ju mina bilder?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Aviendha
0

Är det verkligen helt säkert att den här personen menade det som en "order" och inte ett "åh, den vill jag ha! Skicka över!"? Det sistnämnda har jag själv sagt för inte allt för länge sedan utan någon "ond" tanke alls bakom det hela. Jag tyckte bara jättemycket om bilden, visst kanske det var dumt uttryckt, men jag har inte ens tänkt på det förän jag läste ditt inlägg nu ^^. Tycker även att jag hör liknande saker sägas i min omgivning och har aldrig reagerat på det förr… Jag var inte där utan kan bara läsa din text, och för mig så har uppenbarligen "den MÅSTE du skicka!" inte alls samma betydelse som det har för dig. Jag skulle inte mena/ta det som att jag var tvungen, bara som att den personen/jag verkligen tyckte om bilden och mer än gärna skulle vilja ha den.

I regel så är det en självklarhet för mig att vänner och bekanta får bilder som jag tagit, speciellt om det är taget på någon av dem/deras saker/deras djur. Å andra sidan så fotar jag inte proffessionellt så jag "förlorar" ju inget mer än tid på det hela heller. Men så har de ibland lagt ut tid för att jag ska kunna fota deras sak/unge/djur. Men ibland orkar jag inte peta på med bilderna, fast då kan de ju få de vettiga obehandlade för att själva gå lös på dem. Jag tar det jag hinner när jag känner för och ingen har hitintills klagat på den saken :)

Vill du inte så säg nej. Ingen kan tvinga av dig dina bilder.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 När det gäller syster är det väldigt få saker som inte är kommando och när det gäller fotografier så är det att hon 99% av gångerna ska ha. Det är lite typiskt henne =P

För mig får hon gärna bilderna som jag fotar, men just de här var jag faktiskt lite kluven på då det tog jätte mycket tid och jobb att få till de.
Haha, vad jag känner mig snål!

Jag tror dock att hon sa så där för att hon är van med att hon får bilderna också så det är som givet att hon absolut ska få de nu med.

Kan nog ha med saken att göra att jag i dagsläget fotar hundarna (2st + denna då) i släkten för att jag finner tröst i det sedan vår egna hund gick bort för 3år sedan. Jag har inte riktigt kommit över det, hunden ifråga fanns där enda sedan jag var lill liten så jag växte upp med henne.
För när det gäller hundbilder samt hästbilder (hade en häst också som gick bort samma år som hunden) så är det jobbigare. Speciellt om hästen ifråga är fjording eller om hunden är jämthund eller valp.

Jag säljer ju bilder (vilket hon vet också) och vill även få bilderna så bra som möjligt direkt i kameran så att jag inte behöver redigera så mycket.
-----------------------------------------------------------------------------
Hur är det för er som säljer bilder, har hört att många har samma regler oavsett person att bilderna säljs och inte ges. Hur gör ni när det kommer till släkt och familj/vänner?
Jag själv känner att det är aningen svårare att ta betalt av släkt, vänner och familj samtidigt som jag även har lite svårt att ge då de allra flesta bilder har mycket jobb bakom sig.

Martin
0

Jag skulle aldrig få för mig att sälja bilder till min släkt, familj eller vänner. Oavsett hur mycket tid jag lägger ner på ett foto så får de gärna det fotot. I gengäld kanske de bjuder på middag eller något.

Jag fotograferar förvisso inte som yrke, men även om jag gjort det så hade jag inte låtit släkt och familj betala.

Å andra sidan kan man ju om man vill låta bli att skicka foto till dem. Det är inte alla foton jag tar på dem / när vi umgås som jag skickar till dem, men är det något speciellt foto de vill ha så skickar jag såklart det.

De foton jag har sålt har jag fått bra betalat för och det är nog inte så vanligt att man får så bra betalt :o)

Jag har ibland lagt upp foto till försäljning som inte blivit sålda. Skulle någon i min släkt/familj hört av sig och velat ha ett foto utan att betala, skulle det absolut fått det även om det för andra hade fått kosta.

Min familj, mina vänner osv är mig närmst och de tar jag inte betalat av. Oavsett vad det gäller.

mvh Martin

LitenPyssling
0

Jag har aldrig tagit betalt av släkt/vänner och känner mig dum om jag skulle göra det, bara tanken gör mig illa till mods.
Även om skon klämde här, av känslomässiga skäl som nämnts, så skulle jag ändå känna mig dum.

Martin
0

Då tycker jag inte att du skall göra det krångligare än att antingen låta de få bilderna gratis, eller inte dela med dig av bilderna. Visst kan känslor bli inblandat, men man skall ändå fundera över vad följderna blir osv.

Tror det är klokt att dela med sig gratis till sina närmsta.

mvh Martin

Ann-SofieH
0

Jag har fotat en del åt släktingar och aldrig ens tänkt tanken på att någon ska behöva betala för det. Jag blir bara glad när mina bilder uppskattas.

NSphoto
0

Jag har aldrig tänkt tanken på att ta betalt för att fota någonting åt släkten eller vänner, eller ge dem bilder. Dock så har jag blivit "påtvinad" lite pengar samt ett USB minne (som de senare fått tillbaka då jag hade bilder de skulle få, hehe) Dock har det bara hänt 2 gånger, vilket jag är glad över då jag känner mig så extremt dum när jag tar emot pengar av släkt för något jag älskar att göra och gör det lika mycket för mig själv som för dem :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Ankilika
0

Min släkt brukar insistera på att betala och när jag tackar nej så skickar de över pengar ändå på något vis. Jag kommer att starta ett företag med mitt fotograferande så de vill väl helt enkelt stötta mig. Och jag förstår precis hur du känner, har en vän som är precis likadan. Hon ber mig komma över och fota hennes djur och betalar ingenting trots att hon vet att jag egentligen tar betalt. Men, det bjuder jag på :) Sen tycker jag gentligen att det känns fel att ta betalt av vänner, men när Dom ber Mig komma över och fota så ser jag det som ett uppdrag. Det är skillnad om jag råkar vara där och på eget initiativ knäpper ett kort som visar sig bli bra.

LitenPyssling
0

#8 Haha, det har min mamma och syster gjort en gång också, de insisterar att jag ska ta emot men det känns så fel. Men rätt som det är så få ja de ändå =S.
------------------------------------------
Dock har jag aldrig nämnt att jag ska ta betalt av släkt/vänner. =P
Bara att jag blev lite kluven när min syster kommenderade att hon skulle ha och inte respekterade allt arbete som fanns bakom.
Till saken hör det att min syster alltid ska ha sakerna, hon kan aldrig försöka få till något själv utan rotar alltid igenom mitt och våra två bröders saker efter något som hon ska ha för att hon inte orkar göra något själv.
Kanske lade denna tråd på fel forum? Skulle nog passat bättre på exempelvis relationer i fokus eftersom det egentligen handlade om hur min syster promt ska ha allting Tyst
Är inte den bästa på att formulera mig, trodde jag blivit bättre men man märker då nya saker varje dag. Haha Tungan ute

[nadi]
0

Håller fullstängt med Martin!!!

http://romisgallery.com