Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 4022 ggr
Martin
0

Rovfåglar i höstskörden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I skördetid bjuds rovfåglarna på rena gotteborden när fälten slås och marken blir lätt åtkomlig med en massa smågnagare.

mvh Martin

Martin
0

Jakt om bästa luftterritoriumet för att jaga.

mvh Martin

Martin
0

I gynnsamma vindar försöker gladan glidflyga så mycket som möjligt, för att spara kraft.

mvh Martin

Martin
0

Plötsligt dök ormvråken också upp och ville vara med på kalaset.

mvh Martin

Martin
1

Gladan som vi ofta ser den i skyn, med spretande vingpennor och v-formad stjärt.

mvh Martin

uffelarsen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

fina bilder, Glad

Martin
0

Idag dök det upp två nya arter (för dagen, har sett dem innan).

Fjällvråk längs trädtopparna.

mvh Martin

Martin
0

Tornfalken jagade förgäven såg det ut som, och mitt i allt ryttlande så bestämde den sig för att ta en paus på en halmbal.

mvh Martin

Martin
0

Sen var det upp i skyn igen för falken….

mvh Martin

Mari
0

Hm, jag brukar aldrig se några rovfåglar, här är det mest fiskmåsar, kråkor, skator och råkor? (de som ser ut som kråkor men är mindre och mörkare) som ska ner och kalasa bland det som dyker upp efter traktorernas framfart.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

uffelarsen
0

#9 samma här , Jag skulle också vilja se lite andra fåglar än måsarna ,skatorna, kråkorna………..  , Har inte sett så mycket rovfågel i år.

Martin
0

Så här års kryllar det av rovfågel i Skåne, flytten är på gång. Nere vid Falsterbonäset har man väl störst chans att se flest arter.

Igår sågs t.ex (enligt Svalan, Artportalen);

5 stäpphökar
Ett antal bruna glador
Drygt 40 blå kärrhökar
Över 100 tornfalkar
Jorduggla och sist men inte minst, drygt 1400 sparvhökar.

Det är inte rapporterat men ganska säkert var där även ett stort antal ormvråkar som är en vanlig flyttrovfågel.

mvh Martin

fia-mia
0

Vad har du för objektiv för att få såpass skarpa bilder? Du har rätt lång brännvidd va? Använder du stativ? Otroligt fina bilder :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

uffelarsen
0

Hmm Martin , jag får nog besöka optikern och "sponsra" honom med ett par kronor för än så länge har jag inte sett så mycket här i mina trakterSkrattande

Martin
0

Såg att du också var Skåning, ett par mil norr om mig. Jag "jagar" mycket antingen nere vid Falsterbo, eller så också "ut på landet" med lite åkrar osv. Gärna småvägar så det blir enklare att stanna till om man behöver. Börringe, Havgårdssjön (ner mot Ystad till). Säkra kort allting, liksom Skabersjö. Finns säkert massa säkra kort mot ditt håll också!

mvh Martin

Martin
0

#12 Alla foton tagna på fri hand, hade jag höjt ISO eller haft ljusstarkare objektiv hade det säkert blivit bättre foton. Alla foton tagna från bilen eller precis utanför bilen. Vid något tillfälle har bilrutan fått agera stöd, i några har jag stått lutad mot bilen och haft rätt bra stöd för armarna.

De tre sista (fjällvråken och tornfalkarna) är med en lånekamera: Canon Eos 450D med ett Canon 70-300 f/4-5.6 IS objektiv. ISO 400 på de bilderna.

De första bilderna i tråden är med en Nikon D40, 55-200 med IS. Där körde jag med ISO 800.

mvh Martin

Moalinn
0

Jättefina bilder, hade också velat ta bilder på såna där coola fåglar. Har också bara skator, kråkor och fiskmåsar. Men även små kvitterfåglar! :D

Var i vårat avlånga land kan man hitta dessa fåglar? :o

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

Nu under hösten flyttar många fåglar söderut, och passerar då Skåne. Falsterbo är ett av de sydligaste ställena, där räknas fåglar varje dag. Häromdagen var det bland annat över 1400 sparvhökar som räknades in, och en bra dag kan det passera några tusen vråkar. Fina soliga dagar med bra termikvindar kan man se flera hundra vråkar och glador "skruva" i vinden samtidigt, över Falsterbo Ljung.

Bilderna i denna tråden är tagna i närheten av Börringe, nästan mitt mellan Malmö och Ystad.

Rovfåglar finns det dock i hela landet så håll utkik i din närhet, över fält och i skogen så skall du se att du också hittar dem.

mvh Martin

Monky
1

#16 Här kan du gå in http://artportalen.se/birds/default.asp och titta vad som rapporteras i dina trakter.

Tycker man kan få riktigt bra bilder på våra "vardagsfåglar" för de är så lätta att komma nära och både trevliga och vackra!

Bifogar en bild på en trevlig granne jag har. Glad

Martin
0

#18 Grym bild!

mvh Martin

majlar
0

Fina bilder ni visar.

uffelarsen
0

#14 Jag får se till och komma iväg på lite fågeljakt med kameran jag också, Jag brukar vara vid Barsebäcksverket och Löddeköpinge. men i år har det varit så mycket annat i vägen Rynkar på näsan och jag har inte sett så mycket fågel som jag brukar i mina trakter.

#18 Den var riktigt nice,

[nadi]
0

Jättefina bilder Martin!!! :)

Jag funderar om jag också ska lägga upp några av mina bilder här någonstans?!?

uffelarsen
0

# 22  Klart du skall , vi vill seGlad

OlleA
0

Ja, det var fina bilder Martin! :)

#16 Moalinn, vi har en del rovfåglar i våra trakter också. Nu under höststräcket kan man se ormvråkar segla på vindarna lite varstans. Spana upp i skyn, så kommer du förr eller senare att se en eller flera stora, örnliknande fåglar. På våren brukar det vara ganska säkert att se vråkarna segelflyga omkring Ödsmåls bygdegård och bortåt motorvägsbron. Men de är svåra att få inom skotthåll för kameran. De gånger man ser dem hyfsat nära brukar vara längs med större vägar där de ofta sitter och spanar efter trafikdödat vilt. Där är trafiken oftast så tät att det inte går att stanna. Tornfalkar kan du se bl a vid Jordhammar, där de brukar stå och ryttla över fälten. På vintern brukar flera havsörnar hålla till ute i fjordarna. De kan ses bl a från Råön och Galtarön, särskilt om du är ute i soluppgången (som inte är omänskligt tidigt på vintern).

Olle

Martin
0

Låter som att det finns potential för bra rovfågelbilder framöver från Moalinn och Olle!

#22 Lägg upp dem här i denna tråden om de passar för temat, annars är det bara att skapa nya trådar!

mvh Martin

Adrina
0

#11 Ooh, låter intressant. Bor nämligen i Vellinge så nära & bra. Tror ni att ett 200mm räcker? Vet att man helst ska ha 400-600mm men dem kostar ju… ****

Annars är det ju bara att cykla till eskilstoprs ängar, där vet jag att det finns många på hösten. Glad

Moalinn
0

*kollar bilder på google* asså, det är så fåglarna ser ut! ;)

Kan ingenting om fåglar, kanske därför jag aldrig lägger märke till dom. Men har allt sätt en del stora fåglar när jag tänker efter, en del vid bygdegården men även ute på råön. Tror även jag såg någon stor sak ute över havet när jag och pappa va och fotograferade, det va tyvärr mörk så såg bara en silluet av det och fick ingen bild.

kom på en till fågel jag sätt, i talbo. Där vi hade hästarna förr så va det "ägaren" där som var förbannad på dessa fåglar eftersom att dom tog hennes hönor, kommer inte ihåg namnet på den..

Men får ut på en liten "utflyckt" någonstans och se om man kan se något, borde inte vara svårare än det verkar.

Medarbetare på Djurfoto

OlleA
0

#27 Fågeln i Talbo var med största sannolikhet en duvhök, det är inte många andra fåglar som brukar ge sig på höns. Däremot en del fyrbeningar, förutom räven finns även t ex mård och iller. För några år sedan försvann den ena hönan efter den andra här på Källtorp, och efter ett tag hade min hyresvärd tagit en iller i en fälla. I regel är det dock enstaka individer som upptäcker att hönsgårdar kan vara lätta matställen. Illern och andra mindre rovdjur behövs naturligtvis i naturen och lever till största delen av möss och sorkar.

Olle

Moalinn
0

Ja, så kanske den hette.

Jo, även här borta i ödsmål (du kanske vet bosses handelsträdgård? ;)) va det en räv som tog deras hönor. Och även en mård som gjorde ett blodbad för hönorna mamma hade för några år sedan. Och antagligen en mård, eller något annat.. som tog min och min syrras kaniner, åt aldrig upp dom men hade gjort något med huvudet.. usch!

Medarbetare på Djurfoto

[nadi]
0

#23 och #25 Ska leta fram några bilder imorgon och sedan skapar jag en egen liten tråd för de passar nog inte in här….

Så ni får fortsätta att vara lite nyfikna :)

Hälsningar Nadine

OlleA
0

#29 Usch ja, sådant är verkligen inte roligt. Men många rovdjur har en sådan stark jaktinstinkt att de inte slutar döda så länge det finns lätta byten i närheten. I naturen får räven aldrig chansen att ta mer än en hare åt gången, för alla andra flyr genast. Samma sak när vargen tar ett rådjur: de andra flyr genast, så mer än ett går inte att ta. I en trång fårhage, hönsgård, kaningård osv har djuren däremot ingen möjlighet att fly, utan räven (vargen osv) blir helt galen av all mat som hoppar runt och tar alla djur den kommer åt. Bäst att ha ordentligt stängt alltså, så att inga obehöriga kan ta sig in.

Olle

[linneasandberg]
0

därför sitter jag hela tiden och vaktar när kaninerna är ute i hagen, flyger ofta rovfåglar (vet inte vilken sort, oftast 2st samtidigt) i cirklar där vi bor. vi bur nästan precis vid ett berg så aldrig att jag skulle lämna mina niner ensamma!

#29 åh, det borde vara hemskt att se :(

Martin
0

#26 Reglen med fågelfoto är ju att ju fler mm ju bättre. Men 200 är bättre än inget och på rätt ställe kommer man långt med det. Jag var ute vid Falsterbo Fyr idag och där kommer man rätt nära. Mycket sparvhök och tornfalk när jag hade ett 70-300 sen så bytte jag till 18-135 (var där med familjen och skulle ha lite familjebilder också) och vid parkeringen sedan kom ett gäng rovisar nästan rakt över oss och 135:an räckte där. Bilder kommer upp lite senare, men kan bjuda på en sparvhöksbild med 70-300:an så länge.

Bilden redigerad med kurver, nivåer och lite färg då den blev tagen i motljus och blev mörk.

Bör förstoras… kompet (beskuren) är ett försök… blev det för extremt? Tänker att den flyger in i bilden.

mvh Martin

Adrina
0

#33 Fin bild & tack för svaret, den känns inte för extremt förstorad eller beskärd. Däremot är den lite för fyrkantig vilket jag personligen inte gillar.