Trav...
Jag har tidigare varit på vanliga foto.ifokus men prövar nog lyckan här… Så här är det jag är nybliven ägare till en Canon Eos 500D 75-300 MM Nu är frågan hur gör jag för att få en sådan bra bild som möjligt på en travhäst som springer och hur ska jag annars redigera den?
Du fick ju väldigt bra svar där. Men se till att ha en slutartid på runt 200 eller över så ska du se att de blir ganska bra bilder. Och jag förstår inte vad du menar med att du annars ska redigera dem, se till att få så bra bilder som möjligt i kameran så tjänar du en massa jobb.
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Det är ju omöjligt att säga precis vilka inställningar du ska ha, det beror ju på ljus osv. Det bästa (och det enda man kan göra) är ju att testa sig fram. Men du har ju fått många bra svar redan om tips på inställningar.
Om jag fotograferade med brännvidd på runt 300 så skulle jag försöka ha en kort slutartid, 1/600 eller ännu snabbare om jag vill ha helt frusna rörelser. Beror såklart på vilket avstånd man är på också från hästarna.
Ju bättre bilder du tar från början ju mindre tid behöver du lägga på redigeringen. Dessutom: En riktigt dålig bild kan sällan räddas så att den blir bra i redigeringen.
Jag har själv aldrig fotot trav men lite fälttävlan (svårt men nyttigt). Försök hitta ett ställe att stå på så att det blir en bra bakgrund, helst inte allt för rörig. Ju närmre hästarna du kan vara och ju mer avstånd du kan ha mellan hästarna och bakgrunden - ju lättare är det att få en oskarp bakgrund som gör bilden lugnare istället för att ha det väldigt rörigt där bak.
Det finns lite olika hästsidor på iFokus, kanske kan du få bra tips där inne. Annars är ett tips att försöka hitta travbilder och kolla upp exif (bildinfo) om bilderna och se vad de har använt för värden - så har du något att utgå från.
Som någon sade får man ju ta någon eller några testbilder på plats också så att man får rätt inställningar utifrån de omständigheterna - men man måste inte pröva sig fram varje gång utan om man lärt sig genom andras erfarenhet eller genom egen eller genom att man har koll på hur kameran och dess olika parametrar fungerar så kan man komma ganska nära "dagens sanning" redan från början.
mvh Martin
vad betyder allt det här? slutartid? 1/600
Jo jag vill ha så att inte benen blir suddiga med farten och inte något med farten

Jag vill inte på något sätt vara "tråkig" men om du inte vet vad slutartid är så ger dig svaren ingenting, gå ut på nätet eller gå på biblioteket och läs om grundläggande fotokunskap. Du måste få ett litet hum om hur iso,bländare, slutare fungerar annars kommer du inte någonstans med ditt fotograferande.
Jag håller med Uffe Larsen, vissa begrepp är grundläggande för att man skall lyckas bra med fotograferingen.
Det finns även bra sidor på nätet, här är ett urval av mer eller mindre bra sidor att börja med.
Kameraväskan - Gratis kurs om grunderna
Fotoskolan - Grundläggande om kameror och fotografering
Fototeknik- Artikelserie i flera delar påFotosidan. Delvis ganska teknisk.
Sen är det bara att googla, det finns mycket svärt på nätet,
mvh Martin
Jag tänke att det kunde vara bra att fråga dett nu då? :)
#4 "Jo jag vill ha så att inte benen blir suddiga med farten och inte något med farten"
Om du ställer kameran på läget sport tror jag du kan få ganska bra bilder för den typen av fotografering. Jag tror det står om det på sidan 53 i instruktionsboken till Canon eos 550D
OK tack så mkt :)
Jag ska försöka förklara lite så som jag fick det förklarat när jag började fotokursen
Bländare är hur stor "ögat" på kameran är, ju lägra "tal" ju större bländare ju mer ljus tar bilden in, och skärpan hamnar på en mer specifik plats.
Högt "tal" på bländaren ju mindre "öga" och kameran tar in mindre ljus men skärpan blir på en större yta.
Slutartid är hur länge kameran tar in information, Kort slutartid ju mindre information tar kameran in, den fryser bilden med andra ord. Kort slutar tid är alltså ett måste om man fotar sport eller motiv som rör sig. (kameran tar in mindre ljus)
Lång slutar tid tar kameran in mer information, och motiv som rör sig blir suddigt (ett exempel är mobilkameror eller vanliga digitalkameror som man fotar nått som rör sig blir därför suddigt eftersom dom har ganska lång slutartid)
jag är inte bäst på att förklara men hoppas du förstår lite iallafall..
Hur ställer man in detta?

Detta är precis vad jag menar att du lär dig bäst genom att själv studera grundläggande fototeknik, du kommer bara att bli ännu mer förvirrad av en massa "tips" eftersom du inte förstår det grundläggande, Om man läser dom tidigare inläggen i denna tråden så kan man lätt få intrycket att ställer du in sport läget så blir det bra bilder, jag kan med största sannolikhet garantera dig att så blir det inte, det är inte så enkelt! du kommer med största sannolikhet att få jättemörka bilder eller jättebrusiga bilder , du kan med lite tur få ett mellanting utav ovanstående. men bra bilder tror jag tyvärr inte du kan få. Givetvis har vi olika tycken om vad som är ok i en bild men jag är lite överaskad att en "pixelforskare"som Ove ger dig intrycket att det är så enkelt. Jag vill påstå att du får möjlighet till bättre bilder helt manuellt istället men det förutsätter att du vet hur en kamera fungerar med slutare, bländare och iso, och absolut inte minst panorering. Gör dig själv en jättetjänst , jag lovar! ta den tiden du behöver för att lära dig dessa grundläggande saker och du kommer att finna mycket mer glädje i ditt fotograferande.
OK har en bok här nu som heter DIGITAL FOTO!

Hum! Ingen bok som jag känner till däremot en tidning som heter så, men strunt samma … se till att förstå hur slutarhastighet , bländare och iso inställningar påverkar varandra, så är du en bra bit på vägen.
Ok TACK!
Jag tror också det kan vara bra att ställa in inställningsratten på Tv: Bändarautomatik när man fotograferar med teleobjektiv. För då ställer man ju själv in en slutartid som man tycker är lämplig, sen väljer kameran bländare själv. (läste någonstans att en slutartid mellan 1/500-1/100-dels sek räcker för att frysa vilket motiv som helst.)
Det gäller ju klart bara att se till att man har ett lämpligt iso-tal inställt också. Så är det t.ex mulet så får du ju ha ett högre isotal inställt, skulle kunna tänka mej att iso 1600 skulle kunna vara ganska lagom då. Och är det soligt skulle jag kunna tänka mej att ett iso-tal mellan 100-400 kan vara lagom då. Och för att du ska vara säker sen på att inte få hästens rörelse suddig så kan du ju ställa in kamerans slutartid på en 1/1000-dels sekund, sen ställer kameran själv in rätt bländare. Här är en liten instruktionstext som jag kopierat från Canon eos 40D:s instruktionsbok (jag tror det fungerar likadant på 550D)
Tv: Bländarautomatik
Med den här metoden ställer du själv in slutartiden, så ställs bländaren
in automatiskt för att ge en exponering som passar motivets ljusstyrka.
Detta kallas för bländarautomatik. En kortare slutartid kan frysa
rörelserna eller ett motiv som rör sig. En längre slutartid kan skapa enoskarp effekt, vilket ger ett intryck av rörelse. Tv står för tidsvärde
Ställ in skärpan på motivet Tryck ned avtryckaren halvvägs.Bländaren ställs in automatiskt.
Titta i sökaren och ta en bild. Så länge bländaren inte blinkar får du en korrekt exponering
#16 "(läste någonstans att en slutartid mellan 1/500-1/100-dels sek räcker för att frysa vilket motiv som helst.)"
Ser att jag har missat en nolla där, det ska ju klart stå mellan 1/500-1/1000-dels sek och inget annat.
Om ni undrar varför jag gör ett nytt inlägg för att upplysa om detta så beror det på att när jag försökte redigera texten i #16 så klumpade det ihop texten av någon konstig anledning
Hur ställer man in slutartid jag har letat i hela intruktions boken…

#19 Jag tog en titt på bilderna på din sida , och nu förstår jag lite bättre vad jag behöver fixa till nästa gång, finfina hästbilder.
#20 Tack :)
Men asså hur ställer man in slutartid??
Vad är det som spelar roll med iso talen då borde det ju vara bäst med så mkt iso tal man kan andvända
#19 alezan, jag tycker det kunde vara intressant att veta ungefär vilket avstånd den bilden är tagen på och vilken brännvidd du använde.
Ett fast ljusstarkt objektiv som jag tror passar amatörfotografer med låg budget är Canon 50 mm 1:1.8, köpte ett sånt i somras, tror jag gav 995 kr för det på net o net. Hur användbart är ett sådant objektiv när man t.ex ska fotografera hästhoppning och trav?
#22 Acclaim om du tittar på sidan 78 i din användarhandbok hittar du nog hur man ställer in slutartiden, du snurrar på ratten som är bakom kamerans avtryckare (med programväljaren Tv-läge)
Subject distance är 36,8m. Övrig info fick du i inlägget där jag laddade upp bilden!
#24 Subjekt distance. Betyder det att du tog den bilden på ett avstånd av 36.8 meter? Jag kan inte se att där står något om vilken brännvidd du använde. Och du svarade inte på min fråga hur användbart ett 50 mm objektiv med en ljusstyrka på 1:1.8 är när man fotograferar hästhoppning och trav, och då pratar jag om när man t.ex använder en Canon eos 550D
#25 Jag sa att svaret på din fråga var med i inlägget där jag först laddade upp bilden = ISO 400, 1/1000 2,8 och avståndet till objektet var alltså 36,8m.
Focal length i den här bilden var 200mm vilket innebär att jag använt maximal zoom i min 70-200 och 36,8m är då i längsta laget avståndsmässigt.
För att fota hästsport får nog fast optik eller zoom till 200mm räknas som minimum vilket räcker väl till på t.ex på Solvalla både från läktarplats nere vid railen och från pressläktaren på innerplan när hästarna passerar förbi kameran dvs när de i stort är så nära de kan komma.
Och att använda stativ är väl ingen idé när man fotograferar hästsport med korta slutartider?
Stativ är det väl upp till var och en att använda och har inget att göra med slutartider utan vikt på utrustning.
Personligen skulle jag inte släpa runt på 300-linsen som väger 3,6k tillsammans med kameran i skog och mark utan one pod och har nog heller sett någon annan göra det.
#28 Jag är oerfaren på det området. Men det är ju sant fotograferar man med tunga objektiv är ju klart stativ nödvändigt. Det vore kanske vettigt att satsa på ett enbensstativ då? För det är ju enkelt att sätta upp
1. Jag snurrar på den men det händer inget… jag gör det på TV
men man ska väl använda SPORT KATEGORIN…?
2. alezan hur gjorde du för att komma in på innerplan??
#30 Då gör du nog något fel.
1. Ställ programväljarratten på Tv
2. Vrid sedan ratten vid avtryckaren åt höger om du vill ha en kort slutartid t.ex 1/1000 - dels sekund.
Och vrid ratten till vänster om du vill ha en längre slutartid t.ex 1/500 - dels sekund.
Slutartiden ser du om du tittar i sökaren längst till vänster, till vänster om bländartalet.
Och om detta kan du läsa på sidan 76 i användarhandboken till Canon eos 500D
#30 Man kan använda sportkategorin och låta kameran sköta jobbet och med den kunskapsnivån du verkar befinna dig på är det nog exakt vad du ska göra.
Som jagäven sagt i en annan tråd - och flera med mig i både den och denna - behöver du först och främst lära dig att fota och hålla i en kamera innan du har på innerplan att göra. Vilket även verkar vara lite av en fix idé för dig.
Trav är en av få grenar inom hästsport på de högre nivåerna där du har lika bra fotoläge på publikplats som du har på innerplan. Utnyttja det och lär dig fota med de autoinställningar kameran erbjuder.
Bara för att man har en kamera i handen gör det en inte till en fotograf. Många av de som fotar trav har gjort så yrkesmässigt i 30-40 år och det är de och det yngre gardet yrkesfotografer som har på innerplan att göra.
bilderna blir jätte mörka på (TV) kan man inte ställa in slutar tid på sport?
För dom blir ju suddiga med farten på sport oxå?