Objektiv till Nikon!
Har en Nikon D3100 som jag är jätte nöjd med, men vill ta ännu bättre bilder! Fotar oftast marsvin som gärna inte vill stå still, och zoomar mycket vill kunna ta bra kort från långt håll :) Så vill alltså kunna zooma bra och ta bra kort i rörelse och få bra detaljer!
någon som har något förslag på ett objektiv som skulle passa :)?
vad har du för objektiv idag? Oavsett vilket du använder idag så bör du kunna ta skarpa bilder vid rörelse sålänge ljuset tillåter snabba slutartider.
Jag har standard objektivet :)
med ett 55-200 kan du zooma ganska mycket. Dessa objektiv är billiga och bör vara lätt att få tag på.
eller ett 70-300 om du vill komma ännu längre, kanske inte nödvändigt vid marsvinsfotografering direkt. kostar mer om du ska ha ett som fungerar som det ska, dvs nikons egna och inte tamron/sigma :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Du bör klara dig bra med ditt 18-55 objektiv om det bara är marsvinen du ska fota. Skaffar du dig ett 55-200 får du gå en bra bit bort för att få bra bilder och då är ju risken att du får med annat runt omkring som man kanske inte vill ha med. Om du inte har dom ex lösa på golvet när du fotar. Om du zoomar in max med ditt kit objektiv du har nu så är det där ett 55-200 objektiv "börjar". Kör du på Manuellt eller automatiskt program i kameran? Dvs ställer du in bländare, slutare, iso osv själv?
Okej, tack för tipsen! kör på automatisk.

#6 Om du kör på auto inställningarna kan du inte förvänta dig att ett annat objektiv ska göra underverk. Bilderna kommer fortsätta att se ut som dom gör nu, med skillnaden att du kan komma närmre.

Vill du däremot få skarpa bilder som fryser en rörelse så måste du gå över till att ställa in slutartiden själv. Kan du inte gå kurs så är bästa sättet att prova sig fram ;-)
Jag har ett Tamron 70-300 sedan ett år och rekommenderas inte! Fick hem idag ett Nikkor 55-300 som är ett mycket bättre objektiv ;)

#9 Men ska man fota mest inne och bara kör med auto inställning så tycker jag att ett 55-300 är bortkastade pengar.