Stativ
Då har jag kommit till insikt att jag ska ha ett stativ.
Jag fotograferar väldigt mycket hästsport ( hoppning), springande djur ex. hjortar, älgar, hundar. och andra fina naturlandskap.
Så min fråga är vad skulle ni välja enbenstativ eller trebensstativ?
Jag gör inget annat än att fota hästar och ska du inte göra studiefoto finns det enligt mig bara enbensstativ att välja på (om du inte vill köpa svindyr och tung trebenting med "vagga" förståss) eftersom du med allt annat får svårt att hitta och följa med hästarna - som ju inte alltid går dit vi vill att de ska gå ;)
Har lutat mer åt enbenstativ hela tiden, för jag antar att trebenstativet står där man ställer det och är omöjligt att vrida när djuren kommer i full fart!.
Vilket märke på stativet anväder du? Vill ha något bra men inte svindyrt!
Jag använder Manfrottos stativ både på en och tre fötter även om de sistnämnda enbart används för studiefoto/film. Tror de ligger på cirka 100€ och uppåt. :)
Jag har ett gammalt Kingston trebensstativ som är bra, om underlaget är plant. Det är svårt att få rätt inställning om det inte är helt plant även om benen går att justera separat - och mittstången går inte heller att fällla i sidled vilket innebär att jag inte kan komma ner hur lågt som helst (t.ex. vid Macrofotografering).
Jag kommer troligen att välja ett Manfrotta när jag köper nytt stativ nästa gång då detta har uppskattats av en kompis som har det. Men innan jag köper ett sådant till de gånger jag sitter still i gömsle eller liknande blir det nog ett monopod av något slag.
mvh Martin