Varning för stöldgods
Vi hade inbrott i hemmet utanför luleå i förrgår och min ryggsäck med 2 av mina objektiv, + övriga småtillbehör + dator och en kompis kameraväska med innehåll blev bland annat stulna.
Tänkte bara meddela detta så ifall ni köper begagnade saker på blocket t.ex. skulle det kunna vara stöldgods.
De fick med sig
- Objektiv: Tamron AF 70-300 f/4-5,6
- Objektiv: Nikkor AF-S DX 18-55 f/3,5-5,6G VR
- Kamerahus: Nikon D3000
- Extern blixt: Nissin speedlight Di622 zoom 24-105 för Nikon
- Objektiv: Nikkor AF-S DX 18-105 f/3,5-5,6G ED VR
- Ryggsäck: Lowepro fastpack 250 svart
- Ryggsäck: kompisens, vet ej namn på denna
- Filter: Close-up +4 Omkrets 67mm
- Filter: Pol filter till både tamron och nikkor 18-55 objektivet
- Batteri samt laddare för nikon kamera
- Reflexskärm: rund guld/silver 80cm
- Datorn är en Toshiba och mer exakt namn vet jag inte just nu
Lite tur i oturen var i alla fall att jag hade med mig min kamera + dyraste objektiv under dagen när det hände. Så det fick de ej med sig.
Självklart hoppas man ju på att få tillbaka allt, men det känns inte så troligt :( Men ju fler som vet är ju alltid bättre!
Fy vad tråkigt.
Trist: Titta på blocket osv de kommande dagarna. Inbrottstjuvar har väl förvisso oftast fasta hälare som köper deras grejor men vissa grejor kanske de försöker sälja. Hardu serienummer på grejorna?
Har du lagt in info i kameran som skrivs till exif? (namnet på dig osv). Sådant är bra - läste om ett sådant tillfälle där man hittade bilder på nätet som var tagna med en stulen kamera på det sättet även om det nog var mycket en slump att det var någon i skolan eller liknande som tagit den.
mvh Martin
Har kikat på blocket och ska väl fortsätta med det även om det som sagt inte känns så troligt att hitta något där. Nej tyvärr har jag aldrig tänkt tanken på att skriva ner serienummer.. Kanske man borde börja med!
Själva kameran som blev stulen var min kompis, och vad jag vet har inte hon lagt in info i exif datan. Men jag tror jag ska göra det på min kamera… verkar bra för säkerhetsskull! Tack för tipsen i alla fall!
Håll koll på blocket som sagt och kanske andra sidor där man kan sälja saker. Detta såg jag nu i min lokaltidning, två gitarrer som hittades tack vare en blocketannons i andra hand
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kolla även Tradera. Misstänker att ett och annat tar den vägen också.
HH
Jojsan: Hoppas du får tillbaka sakerna!
Matin: Vad skriver du om häregentligen… och hur kan du veta så mycket om inbrottstjuvar?!
Ska kolla Tradera också, tänkte inte på det. Tack för tipset!
Jojsan: Kollade lite snabbt på google.
http://www.beg.se/
http://www.pryl.se/
http://www.fyndtorget.se/
Nidlo: Allmänbildning.
mvh Martin
#9: du skrev: "Inbrottstjuvar har väl förvisso oftast fasta hälare"
Vet inte vad du lägger in i allmänbildning..
#10 det är väl inte direkt någon nyhet?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#10 Känns som att du anklagar Martin för något? Varför?
Även jag tycker mig tro att inbrottstjuvar har fasta hälare, de har de iallafall i många filmer så det känns som att det inte är en omöjlighet att det är så i verkliga världen med.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 Hade jag inte lagt in det i allmänbildning så hade jag formulerat det på annat sätt. men tycker inte du det är allmänbildning och stör dig över min formulering så är det ok för mig - vi behöver inte ha samma uppfattning om vad som är allmänbildning.
mvh Martin
…jag kan hitta fler små konstigheter i ditt inlägg som kan uppfattas annat än trevlig, eller klart:
"Fy vad tråkigt.
Trist: Titta på blocket osv de kommande dagarna. Inbrottstjuvar har väl förvisso oftast fasta hälare som köper deras grejor men vissa grejor kanske de försöker sälja. Hardu serienummer på grejorna?
Har du lagt in info i kameran som skrivs till exif? (namnet på dig osv). Sådant är bra - läste om ett sådant tillfälle där man hittade bilder på nätet som var tagna med en stulen kamera på det sättet även om det nog var mycket en slump att det var någon i skolan eller liknande som tagit den."
Som vän till trådskrivaren…berättar jag för Dig, Martin…att hela inlägget var o-klart, lätt att misstolka, och svårt att uppfatta din möjliga vänlighet…

#14 Att omsätta sitt stöldgods så snabb så möjligt är väl inget konstigt , tjuven vill ju inte sitta med grejjorna då det ökar risken för att åka dit.
Om man har haft något försäkringsbolagsärende så är det en självklarhet att man har antecknat serienummerna på sakerna annars går det ju inte att verifiera att det är ditt om dom åtefinns och om saker återfinns hos tjuven hur skall man kolla om det är stöldgods då det inte finns någon info om vems det kan vara?
I exifen på mina bilder står det antingen min hemsideadress eller min ekaiadress.
Så gör alla som vill ha lite kontroll på sina grejjor.
Så i allafall för mig så var inget oklart.
#15 Jag måste nog instämma här. Att anteckna serienummer osv borde vara självklart för alla.
Att peta in namn eller liknande i Exif är kanske inte lika självklart för alla. Borde dock vara det. Å andra sidan så kan en tjuv med lite vana, kunna ändra den igen.
Fö har jag svårt att tolka Martins inlägg som något negativt.Tvärtom!
HH
#14 Om du tycker att jag varit otrevlig mot dig eller någon annan så vill jag särskilt poängtera att det inte har varit min mening (jag tycker inte att mina tips var så otydliga, men det är ju avsändaren som har ansvar för att mottagaren tar emot budskapet på rätt sätt så har någon tolkat det fel är det för mig viktigt att det blir rätt).
Text på internet är väldigt lätt att missförstå. Ibland får man försöka tolka vad de som skriver menar. Har man frågat om hjälp så får man förmoda/försöka tolka de flesta inlägg som att någon försöker hjälpa till.
Jag har själv inte lagt in exif i mina foton, mest för att jag inte riktigt bestämt hur jag vill göra. Jag har inte heller bestämt om jag skall ha geotaggning eller inte. Har man geotaggade foton och fotograferar hemma så kan ju folk snabbt lista ut var man bor och det i kombination med annan information i dagens snabba informationssamhälle kan lätt missbrukas, tyvärr. Det finns många exempel på att inbrottstjuvar inte bara härjar på natten (då ligger de flesta ju hemma och sover) utan oftare härjar på dagarna (när det gäller bostäder) eftersom att folk är iväg. Det är ingen slump att julhelgen är ett Mecka och en högtid inte bara för oss som firar jul, utan även för de som begår inbrott. Många är iväg hos vänner och bekanta och många hus och lägenheter står tomma.
Om du eller någon annan uppfattar detta inlägget som negativt, så säg till så får vi reda ut oklarheterna. Själv tycker jag att jag hela tiden varit tydlig med att jag vill hjälpa till och ge bra tips.
mvh Martin
Så bra att vi fick lite ordning på detta..
Jag tolkade då inte inlägget #1 som negativt eller oklart på något vis, jag tolkade det som att Martin ville ge tips och hjälpa, vilket han också gjorde.
#19: Då vet jag, kanske var det jag som såg det lite oklart bara. Beror ju på vem om läser och tolkar, osv
#20 Så är det väl, så jag tycker vi släpper det nu. Vill man tolka finns det tolkningsutrymmen i flera inlägg i den här tråden där bland annat man skulle kunna tolka det som att du pekar ut mig för något jag inte är. Så har jag dock inte tolkat det, efter att du förklarat hur du menat.
mvh Martin
#21 Nej, det var nog bara lite oklart för mig.. Som sagt, nu är det ju ordning.