vilken kamera har du? :)
hej! undrar vilken kamera ni har till att fota djur, eller att fota över huvud taget :) ska köpa en systemkamera när jag får råd, så vill veta vad ni har :) lägg gärna ut bilder som ni tagit med kameran :)
P.S berätta gärna om dom är bra på att fota djur! :D D.S
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hej! Jag har en Canon eos 1000D. Jag har haft den i ca 1,5 år nu och den har hållt. :) Använder den till största delen till att fota djur med. Jättebra som första kamera eftersom det finns lagom med funktioner och inte överdrivet många :)
Sen om kameran är bra på att fota djur så spelar det ingen roll vilken kamera man har. Det är den bakom kameran som tar fotot som avgör hur bra bilden blir ;) 1000D är billig och funkar alldeles utmärkt till en början. Man lär sej dom flesta grundfunktioner. Jag har som sagt haft min i 1,5 år och har fortfarande inte utforskat alla funktioner som finns, så man har och göra ett tag med den ;9 Så rekomenderar verkligen den om du inte har så mke erfarenhet av systemkameror innan! :)
Gick tyvärr inte att ladda upp nån bild just nu. (vet inte vad felet är på denna datan) Annars har jag några ex jag kan visa dej ;)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Jag har en Canon Eos 1100 D.
Det var inte mitt förstahandsval, men när det var specialpris på den med ett extra objektiv så köpte mamma och pappa den i julklapp till mig.
Det är en mycket bra kamera! Men när jag fotar djuren kan det vara svårt att hitta det rätta läget för att få en så naturlig bild som möjligt.
Det är en grymt bra första systemkamera och det är lätt att lära sig den!
Jag kan visa några bilder jag har tagit med den…
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Och så kan jag visa en kisse också.. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Det hänger till största delen på hur duktig fotograf man är själv för att få bra bilder. Jag känner folk som köpt dyra kameror, men som inte kan utnyttja dom för att dom inte kan så mycket. Är du nybörjare bör du skaffa dig en kamera som är bra för just nybörjare. Ex Nikon D3100, den klassas som en bra nybörjar kamera och det blir riktigt bra bilder med den om man har kunskapen om det.
Men det är fotografen som gör bilden, inte kameran.
#5 har faktiskt tittat på just den kameran (nikon D3100) och förmodligen blir det den om jag inte hittar en annan ännu bättre ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har en Sony A300 med kitobjektivet 18-70mm och ett 50mm/1.8 objektiv. När jag fotar mina hundar (och nästan allt annat också) brukar jag mest använda 50mm för den har större bländare och då mer ljuskänslig. Jag gillar ljusa bilder och bilder med suddig bakgrund. Dessutom kan jag då ha snabbare slutartid och frysa deras rörelser mer. Men vill man fota djur längre bort t.ex. vilda djur så behöver man nog ett zoomobjektiv. Kitobjektivet zoomar inte så långt men den duger för mig.
Håller även med #5. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Det beror ju lite på vilken prisklass du är ute efter. Om du är ute efter en riktigt billig systemkamera så håller jag med om att Nikon D3100 är ett jättebra val, men om du vill satsa på något ännu bättre för att ha något att växa i så finns det ju andra kameror att välja mellan också. Det beror ju som sagt på vad du har tänkt dig för prisklass och hur långsiktigt du ser på ditt kamerainköp. Annars så skulle jag säga att det är viktigare att ha bra objektiv än ett superdyrt kamerahus (ett dyrare kamerahus gör dock objektivmarknaden större) men det finns många objektiv till billigare kamerahus med.
Jag rekommenderar som sagt Nikon D3100 av de billigare systemkamerorna för att jag tycker att Nikons kameror är lätta att förstå sig på och även på autoinställningarna så blir bilderna helt okej. Men en sak som man kan tänka på är att Sonys billiga systemkameror har både autofokusmotor och bildstabilisering i kamerahuset och det kan vara en fördel, på Nikon behöver man ha detta i objektivet. Å andra sidan är objektivutbudet mycket större för Nikon så det spelar inte så stor roll i pris på objektiv ändå. Personligen tycker jag också att Nikon andas mer kvalitet än Sony.
Själv har jag en Nikon D7000 men jag började med en D5000 men bytte upp mig efter ett år.
Jag har en Nikon D7000, men tycker att du ska satsa på någon mer nybörjarkamera. Nikon D3000/D3100 om inte annat D5000/D5100 eller canons kameror som jag inte kan någonting om, eller något helt annat märke.
Gå till en affär och be om tips för kameror och be även att få känna på dom, känns inte kameran bra i din hand är den ingenting att ha. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag har en Canon 60D (digital systemkamera).
Och en Nikon Coolpix S3000 (digital kompaktkamera).
Ingen kamera är bra på att fotografera djur, för kameror förstår inte vad det är för något som är på deras sensor/vad de fotograferar.
Det är fotografen som genom inställningar i de fall det går att göra på kameran avgör om en bild blir bra eller dålig. Olika kameror ger däremot olika förutsättningar att fotografera i olika situationer, och om man väljer en digital systemkamera så är objektivet minst lika viktigt i valet av motiv som kameran är.
Så för att svara på det, måste man veta vilka sorts djur i vilken sorts miljö och situation som man vill fotografera.
För att illustrera det lägger jag ut en bild tagen med min Canon 60D (men som alltså inte är generell eller typisk, utan där jag misslyckats med inställningarna).
mvh Martin