Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 845 ggr
selfrejection
0

Kategorisera bilder på hemsida

Hur tänker ni när ni göra olika portfoliomappar på eran hemsida?

Jag håller på att göra om min hemsida och strukturera om en del. Det jag nu har fastnat vid är hur man ska dela in bilderna i portfolion. Jag fotar inte bara djur, utan även barn, bröllop, porträtt osv. Jag vill inte ha 700 olika kategorier, men heller inte 700 bilder i varje kategori. Så nu vill jag har lite tips från er!

De kategorier jag har just nu är:

Portätt - hästar
Hästar i rörelse
Katter
Hundar
Porträtt (fattar man att det är porträtt på människor om man bara skriver portätt?)
Bröllop
Student & bal
Barn & familj

Martin
0

Jag har inte haft hemsida på många år, men när jag hade så använde jag mig av undermenyer.

Kanske något i stil med

Människor
- Porträtt
- Bröllop
- Student & bal
- Barn & familj

Djur
- Hästar (eventuellt i underrubrikerna porträtt - action/rörelse)
- Hundar
- Katter

Eventuellt kan bröllop slås ihop med student & bal under "högtider" och få en egen huvudmeny, eller ligga under människor.

Vet inte vad du tar för bröllopsbilder, men jag har sett några fotografer som delar in kategorin bröllop i porträtt resp lifestyle, vilket jag tycker skulle vara lite kul sätt att få annorlunda bröllopsbilder - och därmed är det bilder som skulle kunna locka mig att välja fotografen.

Sen tror jag att under respektive kategori skall man inte ha flera sidor med bilder, utan jag tror på ett fåtal - max 8-10 st. Det finns en hel del "skräckexempel" där jag ibland får uppfattningen att en fotograf har blandat ihop sin hemmakatalog med sin portfoliokatalog :o)

mvh Martin

Mari
0

Så som jag sist körde så hade jag bara en blandad kategori med det absolut bästa favoritbilderna jag hade. Fast har även kört olika kategorier och då 4st som mest. Tror det var hästsport, djur, porträtt och natur/övrigt som jag då hade.

Då jag håller på att göra om min hemsida så tror jag att jag kommer att dela in min portfolio i ett antal kategorier, nu lutar det mot 3st: Djur - Studio - Porträtt

Vad jag själv tycker är att man inte ska ha för mycket kategorier och bilder - det orkar ingen kolla igenom. Det är bättre att ha låt oss säga 10st absolut favoriter i varje kategori och jag ser helst att det är 5st och inte sånna som är för lika varandra. I ditt fall skulle jag nog ha slagit ihop alla djurkategorierna och haft en enda med namn djur, om jag inte hade väldigt många riktigt bra bilder för varje kategori då hade jag nog satt hästar för sig själv.

Ett tips gällande att välja ut bilder som platsar i sin portfolio är att be släkt och vänner om hjälp, de kan säga vilka som de tycker är sina absoluta favoriter. Jag tycker också att det är behjälpligt att ha en utomstående som kollar igenom bilderna, någon man inte har så mycket kontakt med annars som då förhoppningsvis ser på bilderna på ett helt annat sätt än de som man står nära.

Hoppas jag inte surrade och gjorde detta för rörigt nu Oskyldig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

Tack för era synpunkten.

Jag tror inte jag kan ha alla djurbilder i samma eftersom jag har många bra på både hästar, hundar och katter.

Jag vill heller inte ha för många olika kategorier med för många bilder i varje, man vet ju själv hur det blir om man hamnar på en sådan hemsida, man orkar inte titta igenom alla utan bara de första. Just nu har jag mellan 14-5 i varje kategori ungefär på den gamla hemsidan. Jag kommer antagligen ta bort och lägga till några ny bilder innan nya hemsidan kommer ut, men först vill jag få ordning på dessa kategorier.

Moalinn
0

jag har inte världens mest arbetade hemsida eller så men det finns ju alltid en tanke bakom och jag valde att göra 6 kategorier, Häst, Hund, Katt, Natur, Människor & Blandat.

Innan hade jag tex. Häst och tryckte man på den så kom det upp undersidor som va tex "Rörelse" "porträtt" osv. Folk tyckte att det blev väldigt rörigt så gjorde såhär istället.

Jag får bra ord om mina bilder, så det borde ju inte vara helt fel ändå.

Dock kommer jag snart göra om min hemsida totalt, minska ner på bilder, ha bättre ordning på allt osv. Men det blir inte förrän snön har kommit, om den kan tänka sig att komma någon gång! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[alezan]
0

När vi omstrukturerade vårt företag och mitt egna hästfoto fick en extreme makeover valde jag att dela upp det på dressyr, hoppning, övrig hästsport och specials.

Kort och gott fyra huvudgrupper där mina kunder sedan kan hitta evenemangen och bilderna de vill köpa in.

Med ditt blandade foto dvs både djur och människor och en hemsida som jag uppfattar som att du använder dig av som portfolio tror jag precis som Martin skrev att du bör hålla dig till två huvudgrupper dvs djur och människor och utgå från det.

selfrejection
0

Nu har jag funderat lite och tagit bort och lagt till i Hästalbumet, det blev 20 bilder, blandat rörelse och porträtt. Blir det för mycket? Ska nog låta någon utomstående titta på bilderna och komma med synpunkter.

Sedan tror jag gör så att jag delar in det i Djur - Hästar, Katter och Hundar med varsitt album, och sedan Människor - Porträtt, Bröllop, Student.

Mari
0

#6 Jag tycker det låter som ett bra sätt att kategorisera. Om du vill så lägg gärna ut här så kan vi kika på bilderna och komma med tips och idéer

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

Nu har jag gjort klart min nya portfolio och tänkte att ni kan få komma med synpunkter om ni vill och orkar :) Den gamla versionen finns på www.fridabennerman.se

Hästar

Hundar

Katter

Bröllop

Porträtt

Student

Är det någon bild ni tycker extra mycket om, inte alls tycker passar in? För många/lite bilder? Kom med synpunkter :)

Student ska utökas med lite fler bilder men har inte hunnit redigera klart dessa ännu.

Mari
0

Tycker det ser mycket bra ut, jag gillar detta bildvisningsprogram :-)

Men jag skulle nog rekomendera att ha samma antal bilder i alla gallerier, tror det ger ett bättre helhetsintryck. I hästar fanns det 20st, hade gått och väl räckt med hälften och att man då tog de allra bästa, eller att man kanske har 15 i varje? 20st kändes iallafall för många :-)

Tycker även att du tar väldigt bra bilder

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

#9 Tack! Det där med jämt antal kanske går i djur kategorierna om jag skulle kunna välja bort 10 hästbilder, men jag tycker det är så himla svårt! Men att ha lika många bilder på hästar/hundar/katter som bröllop tex går inte, för jag har inte fotat tillräckligt med bröllop ännu. Det är främst djuren jag vill satsa på.

Martin
0

Såg bra ut. Vet inte om det var min uppkoppling som var väldigt långsam just för kvällen, men hästbilderna tog en stund att ladda och det var inte självklart att de laddade (och att det var därför man inte kunde trycka fram dem). Det förstod jag rätt snabbt i och för sig, men är det något jag är allergisk emot så är det att behöva sitta och vänta för att bilder skall laddas. Nu är vi två på uppkopplingen och det har varit teknikstrul idag - så det kan vara uppkopplingen som var seg men det är något du bör kolla från ett par olika datorer tycker jag, annars kanske du skall minska bilderna något i storlek.

Jag tycker som Mari att hästportfoliot har för mycket bilder, även porträtten har för mycket. Jag tycker att 10 bilder per kategori borde räcka. Det är inte ett fotogalleri- utan ett smakprov av det bästa du kan leverera. Det kan vara svårt att välja - men det är väl en del i att bli yrkesverksam - att kunna välja ut vad folk vill betala för :o) Ett tips kanske kan vara att försöka få med lite olika bilder, inte bara de bästa utan olika typer. Det har du gjort bra med någon actionbild, närbildsporträtt, två katter som tvättat varandra osv.

En annan tanke är att kanske inte ha lika många portfolio med djur resp människor om det mest är djuren du vill satsa på. "Risken" är att många kommer att höra av sig och vilja ha porträtt, bröllops eller studentbilder och gör man reklam för något tycker jag att man "måste" ta de flesta av uppdragen i alla fall.

Jag tror du skall försöka jobba ner det till 8-10 bilder per kategori.

En annan sak (som du säkert redan tänkt på): Tänk på att du bör ha godkännande av de som är med på bilderna i och med att du använder dem i reklamsammanhang.

mvh Martin

selfrejection
0

#11 Tack för din synpunkter. Kom gärna med förslag på vilka bilder du tycker jag skulle kunna ta bort i Hästar och Porträtt så kanske det kan hjälpa mig lite.

Jag skrev främst djurfoto, det betyder inte att jag skiver på hemsidan att jag gör vanliga porträttfotograferingar osv och sedan inte tar emot dom. Det betyder att jag vill satsa främst på djurfoto, men även göra andra fotograferingar.

Jag skriver alltid avtal med de jag fotograferar så jag har tillstånd att använda bilderna.

selfrejection
0

Jag har begränsat mig till max 10 bilder per kategori nu och har försökt sortera ut Hästar till 10 bilder istället för 20. Jag är nere på 14 och kommer inte längre. Någon som har någon synpunkt? Länk finns i #8.

Sedan har jag gjort samma sak med Porträtt, där har jag nu endast svårt att välja bland två bilder, nr 4 och nr 5 (röd mössa och halsduk). Samma tjej och samma tillfälle och två ganska lika bilder. Vilken ska jag ha kvar?

selfrejection
0

Någon som har någon synpunkt? :)