Canon EOS 550D
Nu ska jag köpa min första systemkamera!
Och jag undrar om ni tycker att en Canon EOS 550D skulle passa mig?
Jag kommer mest fota djur och natur! :)
Allting hänger på vad man trivs med och vad man kan innan osv :)
Vissa kanske tar bra med den andra inte.
Men Canon EOS är bra, så det är nog en bra kamera bara man lär sig inställningar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ok, tack!
Kom gärna med bra fler alternativ till en nybörjare (har en kompaktkamera nu så är inte helt nybörjare…)
Det är dock skillnad kan jag säga mellan digitalkamera och system ;) har märkt det när jag fotat med en kompis systemkamera:) MEn har man fotat en del med digitalkamera innan är det såklart fördel :)
#3 Ja, det va det jag tänkte! För om man är van vid att fota så är man, även om det är skillnad mellan en kompaktkamera och en systemkamera!
Jag har också fotat med min kompis systemkamera!
#4 OKej jag vill själv ha systemkamera men blir i framtiden, inte råd nu.
Men då blir det en Canon eller Nikon :D
#5 Ok, jag tänker exakt samma Canon eller Nikon! Kompakt kameran som jag har nu är en Nikon.
#6 OKej jag har samsung men gillar Canon och Nikon just i systemkamera :D
#7 Jo, dom flesta har väl Canon eller Nikon systemkamera? :)
#8 Ja jag tror dem är vanligast :)
#9 Du skulle inte vilja kritisera mina bilder i inlägget "(L) Kanin" ? :)
#10 jo kan kika :)
#11 Snällt! :)
Canon Eos 550D är säkert en bra förstakamera för den som vill skaffa sin första digitala systemkamera. Det finns en "lite enklare" som heter Canon Eos 1000D och den har fått en uppföljare också, 1100D.
Canon Eos 550D har fått en uppföljare den också, Canon Eos 600D.
Hade jag varit som dig så hade jag nog försökt satsa på 1100D eller 600D om det är Canon du är ute efter. Skillnaderna är inte så stora, men det finns dock skillnader.
mvh Martin
#13 Ok, tack! Ska titta runt lite på dom kamererna du sagt! :)
Jag har en Canon EOS 400D. Den har några år på nacken nu men dagens motsvarighet till min kamera är nog den du är ute efter 
Jag tycker att det är en utmärkt nybörjarkamera om man vill ta steget från kompaktkamera till systemkamera! Den är väldigt lätthanterlig och ju mer man lär känna den desto bättre bilder blir det. Läs på om manuella inställningar, köp ett bra objektiv till (gärna med stort ljusinsläpp) och testa dig fram så kan du få riktigt bra bilder. Medföljande objektiv brukar sällan vara så bra kvalitetsmässigt, så satsa på att köpa ett bra objektiv utifrån vad just du gillar att fota
Mitt favoritobjektiv är Canon EF 50/1,8 II och den fotar jag allt möjligt med. Men mycket djur och natur. Den har bra ljusinsläpp vilket gör att jag kan punktfokusera och få suddiga och fina bakgrunder. Nackdelen är att det inte går att zooma med den… men som sagt, fundera vad du vill fota och skaffa objektiv därefter!!
#15 Okej, tack! :)
Enligt försäljaren, som skulle tjänat på att sälja den dyrare till mig, så är 500D ett bättre köp än 550D. Skillnaden är priset och att 550D filmar i full HD, inte 500D. Enligt mig är den väldigt lätt at lära sig, jag har haft min i ungefär 3 veckor och har lärt mig alla hur man ändrar på inställningarna, jobbar på att få bra bilder i manuella läget. :) Har fått mycket hjälp fårn folket hä på foto i fokus också. Jag fick en bra deal, 5 500 för kamera med kitobjektiv + långzoom. :)
#17 Ok, tack :)
#17 Vet du på vilket sätt säljaren menade att 500D skulle vara ett bättre köp än 550D? Mer prisvärt?
mvh Martin
Har just den kameran och fotar just dom motiven, du kan se mina bilder på min blogg under kategorin "fångade ögonblick" :)
#20 Ok, tack! Fina!
http://kefi.blogg.se/category/fangade-ogonblick.html
Där! :)
Är nöjd med min kamera, dock har jag nästan jämt ett annat objektiv än kitobjektivet.
#22 Ok! :)
Jag köpte min Canon EOS 550D för drygt 1,5 år sedan och är mycket nöjd. :)
#24 Kan du inte lägga upp en bild som du har tagit med den? :)
#26-27 Så fina :) Men jag måste nog tänka vidare men känns som om jag kommer köpa en Canon EOS 550D :)