Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-hård
Läst 552 ggr
AmandaChristina
0

(H) Kritik på lilla Peace!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var och fotade hundar idag och vart speciellt nöjd med en av dem och skulle väldigt gärna vilja ha kritik :)

AmandaChristina
0

putt..

Fridaaaa
0

Gillar inte den, pga stängslet ;) förstår hela bilden enligt mig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AmandaChristina
0

Men ååh, de är ju meningen med hela bilden!! >.< 
Bilden är tagen på de sättet för att representera min framtid, jag ska skaffa en herrelöshund/hund bakom galler. Men smaken är som baken, delad..

Fridaaaa
0

#3 Alla har olika smak, och det är min smak = gillar inte galler framför t.ex djur ;)

AmandaChristina
2

Tur då att jag är grymt nöjd med den, eftersom de är jag som tagit den Glad

Moalinn
1

Tycker verkligen att den är riktigt fin!

Ljuset, hundens uttryck och blick.. allt sitter där det ska. Det är som du säger, stängslet gör hela bilden. En hund bakom stängsel som ser något "intressant" på andra sidan och vill dit, riktigt snyggt. 

Något jag skulle gjort hade varit att placerat hunden lite åt vänster i bilden för att det inte ska bli för centrerat, men den gör sig väldigt bra såhär också.

Bra jobbat! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

AmandaChristina
0

#6 Tack så jätte mycket! :)

Elshira
3

Jag tycker att det ser väldigt plottrigt ut med gallret, denna bilden hade varit betydligt trevligare utan det (enligt mig), för utan gallret ser det ut att vara en trevlig bild. Det är en glad hund med ett "fint" nät framför bara som stör. Sedan ligger fokus inte på hunden, och bilden känns lite överexponerad.

Ett alternativ som kanske skulle kunna fungera är om man hade samma galler men att man hade sett en hund som kanske låg längst med staketet och såg lite ledsen/nedstämd ut. På din bild ser hunden nyfiken/glad ut och det är kanske inte den bilden man tänker sig när man tänker på "gatuhund".

Något som kanske hade fungerat med en glad hund för mig är att man kanske skulle fota lite närmare staketet så att man liksom mer såg hunden genom en av rutorna på staketet, men att staketet finns i förgrunden ganska så suddigt. Lite som när man fotar i naturen och väljer att ha med en gren eller gräs lite suddigt "framför" motivet om du förstår vad jag menar :)

Det jag helt enkelt skulle vilja kort och gott är antingen: Glad hund med mer fokus på hunden, eller ledsen hund med tydligt galler (som din bild). Din bild känns liksom mitt emellan glad och ledsen, vilket gör att den itne förmedlar någon tydlig kännsla.

Smaken är ju som baken, men det är så jag tycker :)

Hakuna matata!

AmandaChristina
0

#8, för de första är fokusen på hunden, de har jag redan kollat upp. För de andra är de inte meningen att hunden ska vara ledsen, den ska vara nyfiken och glad, den ska ju till ett nytt hem. Ska ju inte köpa en hund på gatan. Men tack för kritiken, but still, gallret är där av en anledning.. Glad

Fridaaaa
4

#9 Du vill ha kritik, och det har du fått.
Men du verkar inte "gilla" vad andra tycker?

AmandaChristina
0

Det är för att ni inte verkar förstå innebörden i hela bilden utan kritiserar de som är där av en anledning.. Som jag förövrigt nämt några gånger..

Frida B
4

Du frågade vad vi tyckte om bilden, men du skrev aldrig innebörden. sen så kanske någon inte gillar bilden, men du har ju frågat vad vi här tyckte om den. och då får man ta lite kritik oxå :)

jag gillar bilden sådör, det är väldigt störande med solen i vänstra hörnet, och sen är det ju gallret men det stör inte mig så jättemycket. men dn var stämmningsfull och fin tycker jag.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elshira
0

Som sagt, jag har inget emot att du har ett staket med i bilden, jag hade bara velat se staketet på ett annat vis. Jag tycket det är en jättebra ide att ha med staketet - för som du säger så har det en betydelse! Jag förstår absolut vad du vill förmedla med att hunden sitter bakom galler - men nu ska få en ny ägare och är glad!

Men som sagt, jag gillar fortfarande inte bilden, och du valde att lägga upp den med hög kritik, så då får du faktiskt ta åt dig kritik också. Tål du inte kritik som är konstruktiv för att du ska kunna utvecklas så tycker jag inte heller du ska lägga upp det i en kritiktråd.

Du har absolut inte tagit en dålig bild, men jag tycker att du hade kunnat gjort annorlunda för att få fram samma kännsla men uttryckt den bättre och med en estetiskt snyggare bild.

Här är två exempel som jag tycker hade kunnat passa med samma glada(!) hund:

Dessa två bilder jag gillar betydligt bättre, med staket Flört

Denna bilden tar med staketet utan att förstöra bilden:
http://farm4.static.flickr.com/3209/2341479093_69d11d2ef4.jpg

Denna bilden visar vad jag menar med att du skulle kunnat gått lite närmare för att inte få samma plottriga kännsla av staketet:
http://farm1.staticflickr.com/31/51854179_f70c21f5dd_z.jpg?zz=1

Hakuna matata!

AmandaChristina
0

Jag tar all kritik, men jag säger ju att ni kritiserar det som jag gillar och som ska vara där. Men kritiken som har med något att göra som inte är meningen tar jag emot utan tvekan..

AmandaChristina
0

Sen ska den dessutom representera en av mina favorit låtar, Seize the day. Och #13 har du försökt att få en hund att se ledsen ut på komando? En border collie dessutom! Tungan ute

Vovvie94
0

Jag personligen älskar bilden! Hallå, allihopa, man kan inte få en hund att se ledsen ut för det första och om hon hade stått på sidan och tagit hade inte Peace stått kvar!

vi hade nog med problem att ens få upp henne på gallret!

en hund är inte en människa och kan inte förstå på samma sätt!

tänk på det innan ni lägger upp bilder på människor och galler!

Vovvie94
0

Jag personligen älskar bilden! Hallå, allihopa, man kan inte få en hund att se ledsen ut för det första och om hon hade stått på sidan och tagit hade inte Peace stått kvar!

vi hade nog med problem att ens få upp henne på gallret!

en hund är inte en människa och kan inte förstå på samma sätt!

tänk på det innan ni lägger upp bilder på människor och galler!

AmandaChristina
0

#16 Precis Jojjo, hur länge stod inte jag med henne och försökte få en enda bra bild? Folk verkar underskatta svårighetsgraden med en borde collie Tungan ute

Elshira
1

#14 Du säger ju att du fotat en bild, och vill få fram en kännsla eller en tanke med bilden.

Men om inte de som ser bilden får den kännslan/tanken så har du ju egentligen misslyckats med att få fram kännslan, och då blir det bara "en bild". Precis som att jag kan bli lyrisk när jag ser bilder på mina egna djur jag tagit för att den har en viss innebörd, eller den togs vid en speciell tidpunkt, t.ex när jag vann en tävling eller liknande. Men för den som inte känner till historien bakom bilden blir det bara "en bild" och inget annat, och då är det ju upp till enbart fotot om det bara är en bild, eller "en bild som säger mer än tusen ord".

En bild kan vara fin utan att förmedla en kännsla, och en bild med stor kännsla kan även vara visuelt dålig. Och vill man ha en riktigt bra bild krävs båda delar, och jag tycker som sagt bara att du kom halvvägs på båda planen, och att det krävs lite mer av båda delar för att få till "DEN" där bilden.

Men glöm inte att bara för att en bild inte betyder något för en annan så betyder det inte att det inte gör det för dig, och det är ju faktiskt därför de allra flesta bilder tas.

Hakuna matata!

AmandaChristina
0

#19 Tack för allt du sagt Glad En sista grej bara, vart får du fram hundens "glada" känsla? För när jag kollar på bilden ser jag inte någon direkt superglad hund ^^

Elshira
0

#20 Tja hunden är väll kanske inte glad som i "överlycklig", men hunden har hoppat upp och ställt sig för att kunna titta på något, och ögon och öron är framot och ser ut att vara nyfikna.

Ett bättre ordval vore väll kanske nyfiken/framåt snarare än glad (som i sprallig/busig). Den ser ut att ha glimten i ögat om man säger så :)

Hakuna matata!

AmandaChristina
0

Glimten i ögat säger vi är för friheten som hunden kommer att få Flört

Moalinn
1

Alla tolkar ju bilder olika, vissa ser inte meningen med bilden medan andra gör det och det betyder väl inte att man har misslyckats med bilden?

Jag tycker hon har lyckats, helt klart. Jag får den speciella känslan när man  ser en bild på någonting bakom ett staket, jag ser att hunden är nyfiken på något bakom staketet och vill "fånga" det men kan inte eftersom att hon är instängd. Staketet gör jättemycket, utan det hade den inte förmedlat samma känsla.

Alla bilder kan inte falla alla i smaken, alla ser inte en speciell känsla osv.. men det betyder inte att man har misslyckats, eller? Jag tycker att det är rätt seriöst när det gäller att säga att man har misslyckats med en bild, att misslycka är som att man helt enkelt har tappat meningen med bilden och att den inte är rent tekniskt bra.. men det har hon verkligen inte i den här bilden.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

AmandaChristina
0

#23 Tack för de fina orden! Betyder extremt mycket måste jag säga!!

Jenna_Nord
0

Utan staketet tycker jag att det bara hade varit en i mängden av alla bilder på hundar. När jag ser bilden får jag en känsla av att hunden har en längtan efter något, en eftersträvan :) Framtidsdrömmar helt enkelt efter något bättre än bakom gallret.

Tycker du har lyckats bra med bilden!

Mvh Jenna

AmandaChristina
0

#25 Tack så mycket, de var det jag ville förmedla med den. Jag personligen tycker att jag för en gångs skull fick till det Skrattande