Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etiketter: fokus-påartikel
Läst 4141 ggr
Mari
3

Fokus på: TereseStromberg

TereseStromberg har fotograferat länge och är mest intresserad av att ha djur som sitt motiv mest för att hon tycker det är kul med en utmaning. Terese har lite olika knep om hur man får djurens uppmärksamhet, läs mer om dem här i artikel och låt er inspireras.

Hur kom det sig att du började fotografera?
Jag har alltid varit intresserad av att fota, speciellt djur! De är så speciella på sina sätt och alltid lika utmanande att fånga det på bild!

Hur tycker du att fotograferingen har påverkat ditt liv?
Det påverkas mycket hela tiden. Ju mer man fotar desto mer minnen har man sedan att drömma sig tillbaka till. Att fånga bilder på hur sina husdjur när de är valp är så roligt att titta tillbaka på, de växer ju så fort! Helt underbart!
Hur ser du på dig och ditt fotograferande?
Just nu känns det lite tråkigt att jag inte har någon systemkamera så jag kan få de bästa bilderna. Jag fotar minst några foton per dag även filmar! Jag tycker alltid mina husdjur gör så roliga saker att jag jämt måste ha nära till åtminstone telefonen för att ingripa snabbt med kamera!

Vad använder du för utrustning när du fotograferar?
Jag har under senaste tiden använt min mobil att ta en del bilder då min strömkabel till kameran mystiskt försvann. Jag brukar använda mig av leksaker för att få djurs uppmärksamhet, även godis för att mutas och snabba rörelser med handen för att få dem att titta uppåt eller åt sidan eller liknande.
Som bakgrund använder jag mig av lakan eller något tyg, men oftast blir de bara vanlig rum bakgrund.
Hur länge har du hållit på med fotografering?
Väldigt länge, några år. Tror det var min mamma som skaffade en bättre kamera och tjuvade den av henne när jag var mindre och sprang omkring i den lilla byn jag bodde i och fotade stenar, fors och trollsländor.
**
Har du någon förebild inom fotografin?**
Inte någon specifik. Tycker alla fotografer gör ett bra jobb och man inspireras mycket av deras bilder!
Finns det någon mer stans man kan hitta dina bilder?
Ja, jag har några få bilder på min hemsida, men de mesta av mina bilder finns på facebook:

http://www.tezzstromberg.n.nu/

http://www.facebook.com/profile.php?id=567133214&sk=photos
**
Har du något bra tips till alla Djurfoto iFokus medlemmar som kan vara användbart vid fotografering?**
Hm, alla har ju sina knep. När jag fotar djur använder jag godis och snabba rörelser med handen för att få uppmärksamhet. En annan bra grej är "förbjudna saker/rum" Som hos mig får inte min iller vistas i badrummet eftersom han är mästare på att öppna golvbrunnen.. Så fixa till en liten studio i det förbjudna rummet sedan är det bara öppna dörren, o vipps så har man en jätte nyfiken iller där och ska kolla allting, så då är de bara sätta igång. IN ACTION

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Adrina
0

Jättefina bilder!

TereseStromberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, Så denna har kommit upp! :) Hade helt glömt bort det! :) Kul!

Har köpt mig en systemkamera nu, så använder min Canon EOS 550D nu, funkar jätte bra, här får ni ett smakprov på en bild! Glad Tyvärr hann jag inte lägga in en bild i fabruari tävlingen.. :/

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

Martin
1

Fin bild, och grattis till nya kameran!

Då ser vi fram emot bilder i mars-tävlingen!

mvh Martin