Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettdjurfoto-ifokus
Läst 1473 ggr
Mari
0

[5] Veckans Fråga

Brukar du redigera dina bilder?
isåfall hur? Visa gärna ett exempel

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Adrina
0

Ja, i camera-raw sedan kurvor i photoshop, ibland skärpa efter förminskning. Inte så mycket mer, ibland kan jag klona bort nåt störigt, men inte så ofta.

Martin
0

I princip alltid. Importerar bilderna till Lightroom3 där jag "framkallar" bilder från rawfilen. Oftast inget stort men ibland lite korrigering av exponeringen, lite ljus/mörker/kontrast.

Sen in i photoshop där jag drar lite i levels om jag tycker det behövs och även lägger på lite skärpa.

Behövs det använder jag Noiseware för att tvätta bort lite brus.

mvh Martin

Fridaaaa
0

Ja lite smått. Ändra kontras, ljus mm :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

Ja ibland :) på vissa bilder :) det gör jag på picnik

Fridaaaa
0

#4 Synd att picnik ska läggas ner :(

[EllenAlicia]
0

#5 ööööh?! Förvånad det viste jag inte! VRF??

Fridaaaa
0

#6 Står på picnik när man går in där ;) kommer upp en ruta var gång ;)

Adrina
0

#6 Japp, i april väl? Använder inte det så ofta men ibland kan det vara bra te.x om man är i skolan eller något och inte har photoshop till hands.

Fridaaaa
0

#8 Japp i april.

Moalinn
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, öppnar i Camera Raw för att ljusa upp bilden och annat som behövs och sen in i photoshop och kanske klona, ändra lite färger eller vad som helst :)

Dåligt ihopsatt kanske, men där är iallafall före och efter redigering. Ljusat upp bilden, ändrat vitbalansen, dragit upp dom ljusa delarna i bilden och beskärt den. Det är en typsik redigering på bilder jag fotograferat i ridhus, det är inte vanligt att man underexponerar så mycket för att sedan ljusa upp men jag har inget ljuskänsligt objektiv ännu så det får bli såhär för att hindra för hög iso och för suddigt. (självklart är det brusigt, men långt ifrån så mycket som det blir när jag har inställningarna på annat sätt)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

#10 Ett bra exempel på redigering! Jag tycker inte bilden är så farligt brusig. Och vill man bli av med det så finns det ju program för det också.

mvh Martin

HellviHumle
0

Tar fram bilderna och justerar ljus och kontrast med Canons DPP. Beskär eventuellt där alternativt i IrfanView där jag ev beskär dem också.

HH

Belethien
3

Jag redigerar rumpan av mina bilder! Skrattande

Jag är tyvärr inte begåvad med att kunna ta vettiga bilder på plats alla gånger så jag fixar till dem ganska kraftigt efteråt. Då använder jag Lightroom som funkar superbra!

En bild som jag fotade & redigerade idag:

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

HellviHumle
0

#12 Hur blev det där egentligen? Skrattande
*korkad*

HH

[CarroK]
0

Nej det gör jag inte. Jag vill att mina bilder visar hur det ser ut och därför är det otänkbart för mig att exempelvis klona bort något. Det enda jag gör är att beskära om det behövs.

OlleA
0

När jag började med digitalfoto var jag väldigt negativ till redigering. Jag ville ju ha naturliga bilder, inte idealiserade. Snart förstod jag dock att man nästan alltid måste lägga på lite skärpa och kontrast för att få det att bli bra. Då ser det ofta mer naturligt ut än det gjorde från början. Ofta behöver jag också ljusa upp eller mörka ner bilder, eller lägga på lite mättnad. Och så beskär jag förstås ofta bilderna. Det är i stort sett vad jag använder för att redigera. Att klona bort och klistra in objekt har jag testat lite på skoj, när jag gick en kurs för att lära mig PhotoshopElements, men minns inte hur man gör. Fortfarande vill jag ju att det ska se naturligt ut - men har som sagt insett att det naturligaste inte alltid är originalbilden.

Olle

Äpplet
0

jag redigerar aldrig mina bilder

Vincent...
0

ibland gör jag det!

HAHAHAHAHAHA…..

iml73
0

Ja då jag inte lyckas få rätt exponering eller rätt vitbalans.

Beskär och förminskar.

Leker med photoshop för att lära mig ex. ta bort saker, ändra färg på saker osv. Det är roligt.

Göra bilder svartvita och ibland lämna något i färg.

Men annars bara små justeringar, sådant som beror på att jag valt fel inställning eftersom jag är ny på att fotografera.

Körsbär
0

Nej, har aldrig gjort det…;)

Ann-SofieH
0

Ja, jag gör det för jag tycker det är jättesvårt att få det rätt direkt. Men ibland har det hänt när jag sedan tittar på bilden i efterhand att jag då upptäckt att den är alldeles för överredigerad. Så det gäller ju att vara försiktig också för att behålla den naturliga känslan. Den balansgången tycker jag är jättesvår! Här är en bild jag har redigerat. Jag har ljusat upp den lite, ökat kontrasten en aning, samt redigerat bort en störande kvist.

iml73
0

Satt och lärde mig lite i photoshop, ljusa upp ögonen, ta bort en solstol och lite blemmor i ansiktet samt lagt lite mer färg på läpparna.

Resultatet kan ni se på bilden.

(Min 13 åriga dotter)

Luckyt5
0

Ibland redigerar jag. Kontrast och skärpa och oftast beskär jag bilder. :)

/ Tilda

fidojunior
0

Jag brukar fota i RAW så ja, jag redigerar dem. Då brukar jag fixa ljuset, lägga till kontraster, färg (blir rätt färglöst annars) och lägga till vinjettering runt så det blir ett mer djup i bilden. Jag försöker göra så det fortfarande ser naturligt ut.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg