Hjälp med kamera!
Hej!
Jag ska önska mig en systemkamera när jag fyller 15 (i maj) men jag kan absolut noll om kameror! Jag vill:
-Kunna fota skarpa bilder trots halvdåligt ljus.
-Kunna fota rörande objekt (hamstrarna vill inte sitta still)
-Kunna få fina färger
Andra saker utöver det är stora plus! Sen så är det all utrustning man ska ha… Någon som är tålmodig och snäll att förklara för mig?
Stort tack på förhand!
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
Om det är din första kamera så kan du satsa på en Nikon D3100 eller motsattsen till den i Canon.
Och sedan lägga mer pengar på ett bra objektiv som har lägre bländare om du vill fotografera mycket innomhus. Men även ett objektiv som får bra skärpa på bilderna. Jag kan rekomendera Nikkor 50mm f/1.8, som nu även kommit ut med AF-motor vilket gör att den passar alla kameror.
Färgerna blir bra pga. vilka inställningar man använder.
Bra skärpa beror på vilket objektiv man väljer att använda för att vissa objektiv tar bilder med bättre skärpa än andra. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Satsar du på en Nikon D3100 tycker jag du ska välja till ett 18-105 objektiv då Nikons 18-55 som oftast följer med inte är någon höjdare tyvärr. Sen har du större nytta av ett 18-105.
Tillbehör du bör ha är en rejäl väska att förvara kameran i. Har du tänkt fota mycket i framtiden och kanske ta med kameran på promenader osv är en ryggsäck att rekomendera.
Sen behöver du ett UV skydd till objektivet som skyddar linsen. Ett uv skydd är mycket mycket billigare att byta ut än ett trasigt objektiv ;-)
Sen är ju en bra trasa att torka glas med bra att ha. Något som inte luddar. Ett stativ om du vill fota när det är dåligt ljus, kanske en extern blixt osv. Men börja du med kameran så märker du vad du behöver för just det du vill fota sen.
Om du kan absolut noll om kameror så tycker jag du skall börja med att fundera på om det är en systemkamera du vill ha. Det blir oftast bättre kvalitet med dem, men det finns bra kompaktkameror också med i princip samma funktionalitet och till ett bättre pris. Tänker man t.ex. bara fotografera på autoläget och inte är intresserad av att lära sig lite mer om fotografering osv så tycker jag att en systemkamera är ett dåligt köp.
Om du bestämmer dig för systemkamera så titta runt (det finns bland annat många trådar på detta forumet). Canon och Nikon är väl de vanligaste märkena men jag funderade själv på t.ex. Pentax när jag köpte ny kamera för ett par månader sedan. Det finns fler än Canon och Nikon och det finns märken som är bra utöver de två.
Jag hade börjat med någon av "instegsmodellerna"; dvs för Canons del Canon Eos 1100D eller kanske 600D och för Nikon heter väl motsvarigheten då 3100 om jag förstår föregående talare rätt.
Om du skall fotografera inomhus och på nära håll hade jag valt ett objektiv med bra ljuskänslighet (f-tal, t.ex. 1.8, 2, 2.8 osv). Ofta kan man köpa ett kamerahus med ett kitobjektiv, ofta t.ex. 18-55, 18-135, 55-200 eller liknande. Om du inte vet riktigt vad du skall fotografera utöver hamstrarna så hade jag nog valt ett kombiobjektiv, t.ex. 18-135. Oftast helt ok objektiv utan att vara supervasst varken på vidvinkel (18 mm) eller tele (135 mm).
Ju "högre" brännviddstal (18-55, 55-200 osv) ju större förstoring kan man kalla det. Många kallar det zoom, men det är fel för zoom är hur mycket man kan zooma in (förstora) i förhållande till utgångsläget. Med ett 18-135 eller 18-105 kan du täcka in de flesta förhållandena.
Sen hade jag nog om det fanns pengar över valt ett ljusstarkt objektiv med liten bländare. T.ex. som någon sade så är 50 mm ett uppskattat objektiv och kan fås med bländare 1.8 (50/f1.8) för runt en tusenlapp. Ett annat objektiv som jag inte testat själv men som jag kan tänka mig kan vara braär för hamsterfotografereringen är Tamrons 90/2.8. Dels är det riktigt bra till närbilder men med det kan du vara ett par meter från objektet (t.ex. hamstern) du vill fotografera och få närbilder. Det har som sagt bländare 2.8 så det är ganska ljusstarkt och borde fungera bra inomhus. Det är ett objektiv som för övrigt står på min önskelista :o)
Hoppas det var till någon hjälp i alla fall.
mvh Martin
Och som sagt - använd sökfunktionen här på forumet. Det finns massor av trådar gällande nya kameror med länkar, information osv.
mvh Martin
#3 Sen köper dom flesta ungdomar nu för tiden System kameror, det har blivigt som ett Mode nästan :P Även om dom inte vet Någonting om dom så finns ju Auto inställingarna så det e de dom flesta kör på såklart :P Ser folk som e runt 10-11 år som springer runt med system kameror å bara tar kort på sig själva liksom, men antar att de e rika Föräldrar :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Tack! Jag har en kamera nu men den är inte så bra då det absolut inte funkar inomhus utan det blir bara brusigt. Jag har haft den i snart tre år och nu så ska jag ju äntligen få en systemkamera!
Jag fotar mest djur och natur :)
Jag ska kolla runt lite mer, tack så mycket!
#4 Fast de billigare systemkamerorna är ju inte dyrare än en bra kompakt så det var inte så mycket prissättning osv jag tänkte på - utan mer om man verkligen har behovet. Men visst, jag håller med till viss del.
mvh Martin
#6 vad e det för kamera du har nu?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Hm.. Jag vet inte vad den heter, men kan kolla när jag kommer hem.
Jo den heter Finepix Z :) Roosa :P
Jag är också nybörjare och jag har önskat mig en Nikon D3100 (i 18-års present) då jag läst runt mycket och kollat runt och kommit fram till att den kameran verkar passa mig bäst
Det jag fotar mest är min hund men även andra djur och natur.
#10 Det är den som jag tror det blir :)
Måste bara säga en sak, kameran spelar oftast ingen roll.. huvudsaken är att du kan hantera den på rätt sätt. Men bara för att du inte kan allt om alla inställningar osv.. så kommer du lära dig, man måste börja någonstans. Nikon d3100 är en bra första kamera om du är villig att lära dig, om inte en systemkamera är en kompaktsystemkamera att tänka på tror jag om man vill ha lite mer än en vanlig kompaktkamera. men det beror ju på vad du är villig att lära dig :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jo, jag kommer sitta i timtal för att lära mig kameran. Men jag förstår inget om vilket objektiv och sånt man ska ha…
Jag vill bara tillägga att jag vill ha kameran bara "för att". Jag älskar att fota och jag vill bli bättre.

#13 Ju mer du fotar desto mer lär du dig! Vad du behöver för objektiv lär du dig också!
Japp :P Längtar så mycket! Jag har velat ha en i flera år men jag har inte haft så mycket pengar då alla mina djur kostar mycket och jag har inte velat önska mig det i present eller julklapp då dem är så dyra.
Kan man ha ett Sigma 70-300 objektiv till en Nikon 3100? :)

Ja om det har nikon fattning.
#17 Vad är det? :P

Nikons egna objektiv passar inte tex canon. Sigma gör objektiv till flera olika märken, så du måste kolla så att just det objektivet du ska köpa är gjort för just Nikon annars passar det inte. Precis som om du ska köpa tex Tamron.
Okej, tack! :)
Kläm och känn vilken kamera som ligger bäst i handen.
Om foto är något du verkligen vill satsa på skulle jag börja direkt från början med Canon eller Nikon av den enkla anledningen att utbudet på begagnat marknaden är offantligt mycket större för dessa två än övriga märken som i sig är minst lika bra kvalitetsmässigt.
Men jag säger även som någon annan redan sagt, fundera på om behovet verkligen är en systemkamera.
Många av dagens kompaktkameror tar minst lika - och stundtals bättre bilder - än en systemkamera och är dessutom något man enklare tar med sig än en tyngre och mer otymplig variant som en systemkamera faktiskt är.
Jag har redan en vanlig kamera och har haft den i flera år, känner nu att jag behöver byta upp mig. Fota är något som jag verkligen älskar och jag är inte en sån som har en systemkamera till att bara ta egobilder. :)
Jag vill verkligen lära mig.
Låter bra att du besämt dig. Här ett exempel på vad man kan få ut av Canons mer avancerade modeller i usla väder och ljusförhållanden.
Linsen vid detta tillfället är dock en relativt vanlig Canon 70-200 2,8L USM (UTAN bildstabilisator) och detta är en typisk snabb, ljuskänslig allround lins som funkar även på enklare Canon-kameror och som även finns som 70-200 4,0 vilket är en mindre ljuskänslig lins men fortfarande bra.
På bilden årets Jerringprisvinnare, Rolf-Göran Bengtsson på Ninja la Silla
Okej, här kommer smarta jag…
70-200 är väl objektivet, men vad är är 2,8L USM? Känner mig så otroligt osmart x))
2,8 är hur lågt bländarantal du kan få i objektivet. Dvs hur mycket ljus som objektivet kan ta in.
Sen USM som #23 skrev utan bildstabelisator. Har svårt att förklara vad den gör mer än att den hjälper till så att bilden inte blir så "suddig" om man råkar skaka till lite med kameran. :)
-' Malin Hultman
Man kan säga att bildstabilisatorn tillåter lite längre slutartider än om man inte har det (utan att det blir skakningsoskärpa). Givetvis handlar det om mycket små rörelser, men det hjälper de flesta. Framförallt när man fotograferar med tele (långa brännvidder, dvs "stora nummer på objektivet") som i fallet med 70-200 är det till hjälp. Man kan likna det med en kort pinne, den är ganska enkel att hålla stilla utan att spetsen "dippar". Men har man en pinne på 1-2 meter så är den mycket svårare att hålla still. Men om man lägger den långa pinnen på ett staket halvvägs, är det enklare att hålla den stilla och det kan liknas vid bildstabilisatorn (kanske inte världens bästa liknelse, men ändå).
mvh Martin
Förlåt att jag bara hoppar in så här, men jag undrar om det finns ett objekt till Canon EOS 1100D som man kan vinkla blixten på så att djuren inte får blixten direkt i ögonen?
Hoppas det var okej att jag frågade…
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida

Objektivet har inget med blixten att göra. Jag har aldrig sett en modern blixt som inte går att ställa rakt upp. Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar?
Nej det gör du nog inte ;) Jag har sett på andra tådar att dom har skivigt att dom har en kamera som man kan vinkla blixten åt olika håll t.ex. åt sidan så att inte djuret man fotar får blixten i ögonen, eller vad de e nu man fotar.
Föstår du nu??
Mvh Sarah
#29; de har inget med objektivet att göra. Det kallas Externblixt.
De är en blixt man köper som man kan sätta fast på kameran som man använder ist för den inbyggda blixten.
-' Malin Hultman
Jaha, så man kan inte har både inbyggd och externblixt till samma kamera?
Mvh Sarah
Ja, du tar bort en sån liten "lucka" där uppe där blixten sitter och plaserar den externa blixten där.
-' Malin Hultman
Okej va bra, tack :)
Mvh Sarah

Jag skulle nog rekommendera Nikon 5100, snäppet vassare än 3100 där du också kan höja ISO men minimalt med brus om du vill fota i lite mörkare miljöer.
Har du några manuella funktioner på din nuvarande kamera? På många kompaktkameror kan man experimentera med både slutartid och bländare. Bekanta dig med det, det har du igen när du sen skaffar en system.
Ett par matnyttiga länkar;
Objektivguide för Nikon 5100
http://www.objektivguiden.se/camera.asp?cid=452
Objektivguide för Nikon 3100
http://www.objektivguiden.se/camera.asp?cid=429
Kolla gärna Objektivskolan på samma sida så kan du få lite bättre koll på begreppen. Känner du nån med en systemkamera? Be att få testa i så fall. Gå till butiker, känn å kläm!
http://www.objektivguiden.se/school.asp

Tack så jättemycket allihopa, ska kolla in allt senare :)