Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 348 ggr
Mandrakonian
0

Stealh fotografi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar att fota som ni kanske vet ,men det är något som facinerar mig rätt mycket och det är fåglar , många frågar hur jag gör och mina tips är enkla: Smygg på dom och när dom ser ut som på bilden stanna och försök inte göra några ljud även om du är sugen på att fotografera dom, ta aldrig med dig mobilen när du fotar fåglar, fota med kläder du inte är rädd om i fall du måste ner på marken snabbt och ha inte på dig en massa parfym djuren vet ifall du kommer om du har på dig det, använd en mörk tyg för att ha över kameran så att dom inte ser reflexerna, ta med lite gammal bröd du kommer att märka jungel telegrafen fungerar även med dom och det drar till sig fåglar. Sist men inte minst lämna naturen som det var när du kom , har sett en del som fotar som fikar och lämnar efter sig en massa skräpp som kan skada djur. Om du ser för exempel plast påsar eller  plasten som sitter på ölburkar ta upp det och kasta det i skräppen, många fåglar kan fastna i det där. MVH/Mandrakonian

Martin
0

Kan bara helt hålla med dig Mandrakonian! Ofta blir djur rädda när man kommer, men om man sitter still och rör sig minimalt så kommer de ofta nära en igen.

Går man i skogen så titta var du sätter fötterna - undvik att knäcka pinnar även om de ligger avbrutna på stigen redan - knaket skrämmer alla djur och fåglar.

Jag intervjuade Andreas Kanon för Foto.IFokus.se's räkning, och han tipsade även om att fåglar är mer känsliga för rörelse i sidled än i djupled, så skall man smyga bör man göra det "rakt mot dem" och inte snett mot dem t.ex.

mvh Martin