(L) Kritik - kattfoto
Hej!
Skulle gärna vilja ha lite kritik på min bild. Jag vill gärna lära mig att fotografera djur på ett bättre sätt.
Jag tycker det är väldigt roligt att fota husdjur och även vilda djur ute i naturen.
Så jag tar emot alla möjliga tips och trix för hur man lyckas med en fin djurbild.
Jag använder ett foto på min katt som utgångspunkt.
Vad kan jag förbättra här? Vad är bra? Vad kan jag tänka på?
Konstruktiv kritik tack :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
putt… ingen som vill säga något? Vill gärna ha lite synpunkter.
Gillar bilden. Dock är det ljusa partiet precis ovanför öronen lite smått störande, men annars bra. Fin skärpa och ljuset faller vackert i kattens ögon. Sen är det ju lite roligt med tungan som hänger ut också.
Annar är det en bra bild tycker jag.
För att ge lite tips så är de saker jag bland annat använder mig av:
* Gå ner i kattens nivå. Med andra ord får man ibland kräla på golvet.
* Använda zoom om man har ett bra sådant på sin kamera. Är lättare att ta lite mer nära bilder då utan att katten blir irriterad över att ha en stor kamera i fejset för att man vill få en bra närbild.
* Använda sig av naturligt ljus om möjligt, annars är en extrern blixt som man kan vinkla på olika sätt ett väldigt bra verktyg.
Ja, det var det jag kom på sådär just nu. Hoppas det är till lite hjälp iallafall. :-)
#2 tack så mycket för ditt svar :) Ska ta till mig av dina tips fram över när jag fotar.
Att det är så ljust bakom katten är för att det var sådan stark solljus vid fototillfället, så det blev kanske lite väl bländande effekt då.
Men jag är glad över att ingen blixt behövdes användas när jag tog fotot, utan allt ljus som är på bilden är naturligt ljus. Jag gillar inte ens att använda blixt eftersom jag tycker bilderna blir så platta då eftersom jag har ingen extern blixt till min systemkamera så då kör jag helt enkelt helt utan blixt istället. Vilket också ger vackrare resultat.
Kul att jag kunde bidra med lite tips! 
Ja har man ingen extern blixt så är naturligt ljus det bästa för annars blir det bara röda ögon och sån´t när man fotar. Så du gör helt rätt i att inte använda blixten som finns på inbyggd i kameran. Jag använder aldrig den blixten på min systemkamera heller, så måste jag ha blixt så tar jag min externa.
En extern blixt kanske kan vara nästa mål i fotoutvecklingen. 
Jag hade tur att få med en extern blixt från början då jag fick min systemkamera i 30-års present.
#4 vad brukar externa blixtar kunna kosta?
Hmmm, ja du det har jag inte någon aning om. Men jag kan höra med min sambo, han brukar ha koll på tekniska prylar. Men jag tror att det går att få en för en ganska så billig peng iallafall.
Men jag kan som sagt återkomma här i tråden när jag hört med honom.