Blixt
Hej!
Jag har en liten fråga, det är så att jag funderar på att köpa en blixt till min kamera då jag fotar mycket hamstrar och känner att det är det ultimata alternativet för bättre bilder.
Har kollat på en Sb-600 speedlight till min nikon D3000. Tror ni att det är något som skulle fungera? Något annat förslag? Gärna inte så snuskdyrt!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag kan inte Nikons produkter speciellt bra, men jag hittar inte ens 600-blixten på Cyberphoto, däremot 700 och 900. Kan det vara så att den är gammal och det finns nyare?
Generellt när jag läst om blixtar främst till Canon eftersom det är vad jag har men även Nikon så verkar folk förespråka orginalen (alltså respektive eget märke) och de brukar också vinna i tester jag läst i diverse fototidningar.
Dock har jag sett på flera ställen att Dörr DAF42 för knappa tusenlappen fått ok recensioner. Många poängterar att den är inte lika bra som t.ex. Nikon SB600 men den kostar inte heller lika mycket. Man får väl titta närmre på vilka funktioner de har och vad man vill ha, försöka hitta testbilder med dem eller tester man litar på.
Som sagt, jag kan inte hjälpa dig i valet men ovan är i alla fall lite att fundera på - om man skall välja en dyrare orginalblixt eller om en tredjeparts räcker.
mvh Martin
Det finns en blixt på Clas Ohlson också. Jag har en till min Canon och tycker att den funkar bra. Mågämnet har en till sin Nikon också, och är även han nöjd. Enda nackdelen jag ser är att den inte går att vrida sidledes.
Kostar dryga tusenlappen.
HH
Tack så otroligt mycket för tipsen!! 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se