Köpa bättre kamera?
Jag har en Canon EOS 550 som jag använder till att fotografera (främst) katter med. Jag tar t ex alla bilder till Stockholms Katthems hemsida: www.katthemmet.nu och bloggen http://stockholmskatthemibilder.blogspot.se/.
Jag använder i princip bara ett objektiv som heter EF-S 17-55 2,8 IS som jag trivs bra med. Frågan är om jag skulle kunna ta bättre bilder med ett bättre kamerahus eller om det mest är objektivet det hänger på? (Jag är särskilt intresserad av bättre möjlighet att justera vitbalansen.)
Lönar det sig att köpa bättre kamerahus, vad vinner man på det, eller är det främst optiken det hänger på? Någon som kan ge råd (jag är helt oteknisk men använder bara helt manuella inställningar på kameran när jag plåtar)
Hej.. Vad menar du när du säger kamera hus? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja köpte iafl en ny kamera för nån vecka sedan.. jätte bra med 16 megapixel HD kamera .. Ta en titt på den här. :)
cdon.se/hemelektronik/kompaktkameror/
# 1 o 2. Kamerahus, ja alltså själva kameran utan objektiv. Glömde du någon länk i andra inlägget? Jag ska inte filma med kameran, bara ta stillbilder.
#3 Haha ja vet inte hur man kopierar länkar o lägger in här de verkar ju inte funka men kan prova igen ..
cdon.se/hemelektronik/kompaktkameror/
om de inte går o trycka på länken så får du väll prova med o kopiera den elr nått. Haha :)
Jennifer: Din länk går till kompaktkameror och eftersom att trådskaparen redan har en systemkamera så tror jag det är det hon är ute efter.
Marga: Objektiven är viktiga och ofta säger man att står man i valet mellan mer pengar på ett kamerahus eller mer pengar på objektiv så brukar man välja att lägga det på optiken. Jag har en Canon 60D som jag är nöjd med, hade jag haft mer pengar när jag köpte den hade jag nog köpt en 7D - mest för bättre AF-system och något snabbare seriebildstagning.
Det du i första hand kan vinna på att byta upp dig är bättre ISO-egenskaper som du kanske skulle ha nytta av. Att ställa vitbalansen tror jag du kan göra både på 550D, men såklart även på mer avancerade kameror men jag vet inte om de är olika bra på att hantera det, så den biten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Ditt objektiv är såvitt jag vet (har det inte själv) ett bra objektiv om det är Canons eget du har, som är omtyckt och har bra ljusegenskaper. Men det finns säkert andra objektiv också som man kanske skulle överväga, någon form av porträttobjektiv med ljusstyrka 1.8 (t.e.x 50/1.8) brukar vara omtyckta men inte heller där har jag egen erfarenhet att komma med, utan mest vad jag läst.
mvh Martin
#5 haha oj.. hahah .. blev nog fel av mej .. Haha ..
Du tar fina bilder! Kanske vill du lägga pengar på en extern blixt istället? Gillar själv inte blixtar men när man har en extern blixt på som man riktar mot ett vitt tak eller paraply blir det ett mycket neutralt ljus och fina färger.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#5 Tack, där blev jag i alla fall lite klokare :-). Ja det är Canons geget objektiv jag har. Ska fundera på ett objektiv med 1.8 ljusstyrka, men pga att kattburarna är trånga och att katterna rör sig (dom rackarna) är det lite svåra förhållanden. Vidvinkel är bra och snabbhet viktig…
# 7 Jag har redan en extern blixt (Metz) , ovärderlig.. (om du har sett på hemsidan att det finns bilder där blixten slagit i ögonen på katterna så är det inte mina, finns ett fåtal bilder tagna av jourhemmen)
#8 Okej, men det brukar bli en markant skillnad om man riktar blixten i te.x ett paraply eller upp mot taket, ljuset sprider sig och du får inte alien-ögon.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#9 Ja det är något jag behöver jobba på även om jag självklart riktar blixten mot taket redan nu. Det finns ju så lite plats inne i kattburarna och många (de flesta) katterna är skygga och blir rädda för konstiga objekt. Fort ska det gå också, jag har ofta ont om tid och många nya katter ska fotas. Det är en lite speciell situation jag har just med kattplåtningen på katthemmet… Men när jag plåtar annat än katterna borde jag absolut bli bättre på blixt/ljussättning!