[H] Jaktlabrador i vårsol
Förra helgen hittade jag en liten snöfri plätt och försökte ta lite våriga och ljusa bilder på en av mina föräldras jaktlabradorer - Raffe.
Tanken var att fokusera på ögonen - tycker ni att jag lyckats?
Vill gärna höra vilken av dessa två bilder ni anser vara den bättre.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ps. någon som har sånt här Polarisationsfilter och vet om det hjälper mot reflexer/spegelbilder i ögon?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Gillar det mjuka ljuset i bilderna och skärpan massor! (dessutom en otroligt söt vovve!)
Färgerna är också fina!
Det jag skulle tänka på är nog att komma ner på samma höjd som hunden, tycker personligen mer om bilder i samma nivå. :)
Jag älskar dom! Jag brukar oftast ta bilder från ovan då det blir mer känsla i bilderna, vi gillar't. Det har du lyckats bra med!
Gillar speciellt den andra. Den första är lite för mörk för min smak. Den andra har mer känsla och bättre ljus. Jag tar inte heller alltid i nivå med djuret. Vet man vad man pysslar med så kan de blin riktigt fina! Och det har du lyckats med. Dock stör jag mig på när man skär någon vesäntlig kroppsdel. På den andra bilden saknas nämligen lite, lite av tippen på ena örat ;) Sånt dras mina blickar till direkt!
Tack för alla kommentarer 
Men är det ingen som har testat sånt där filter och märkt om det blir mindre speglingar även i ögon?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag gillar den första, Dock synd på placeringen av motivet. Hade hellre sett att det var mer luft under hundens huvud..
En viktig sak att tänka på; När man fotar porträtt blir det oftast bäst resultat om man har huvudet på den halvan/två tredjedelarna av bilden. Läs på lite om Tredjedels regeln och Gyllene snittet :) "bra att veta"-saker liksom ^^
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Jag gillar båda bildernas ljus, skärpa och kontrast.
Men tycker det är synd att du lyckats med att göra så tajt under på båda bilderna. Hade velat ha mer luft under på båda och på bild 1 hade jag velat ha mindre luft över, och gärna flyttat motivet lite mer åt vänster :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag tycker faktiskt att placeringen av motivet är väldigt bra i båda bilderna. Det enda som jag nämnt innan var att det skulle kunna vara några mm till på andra bilden så att örat inte skärs. Tycker det passar bilden att huvudet är placerat precis där det är! Ger faktiskt mer fokus (inte bara skärpa, utan att blicken dras dit) på själva ögonen än på t.ex. nosen, precis som fotografen ville också!
Känner att jag måste förklara mig till hur jag tänkt med placeringen av hunden 
som jag skrev i första inlägget så är bilderna tagna med en grundtanke - att fokusera på ögonen, jag ville inte komma för nära så man bara ser ögonen och inte för långt ifrån så det blir ett porträtt utan lagomt nära ögonen så att man även ser att det är en hund. Detta är alltså inga porträttbilder.
Men som sagt, stort tack till alla kommentarer med både tips och idéer, fortsätt gärna 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Dock tror jag att ögonen skulle vara lika mycket i fokus om placeringen av hunden varit annorlunda Tack vara att dem är så levande :)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
#12 Tack, jag får testa nästa gång jag träffar Raffe igen att ta lite mer porträttbilder :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Helt sjukt söt hund asså !!! <3