(M) Hetsjakt nu?
Enligt Jägareförbundets artfakta om rådjuret sker som sagt brunsten inte förrän i augusti men att man redan innan dess kan se bockarna jaga honorna i sk falsk brunst. Det står inget om hur långt innan den riktigta brunsten detta kan ske, men kanske är det vad du har sett?
Då honorna inte nödvändigtvis har samma revir som bockarna tänker jag att hon borde lämnat honom om hon upplevde honom som ett hot mot kiden hon bär, men kanske är driften att vara nära en revirhävdande och stark bock större för artens överlevnad på lång sikt. Intressanta bilder i alla fall - jag har aldrig själv sett det så här tidigt.
mvh Martin
Tack för länken Martin! Jag har dock svårt att tänka mig en falsk förbrunst redan före födseln. Getterna hävdar inte revir, så du har rätt i att hon hade kunnat ge sig iväg om hon skulle vilja. Men det kan säkert också ha sina fördelar att vara ihop med en stark bock. Eller så kanske hemområdet är så bra att hon inte vill lämna det. Hur som helst ska det bli spännande att se vad som händer framöver.
Olle
Håller med, det låter konstigt. Men det finns säkert något syfte med det. Nyfiken på vad. Ser du dem igen får du gärna uppdatera, antingen här eller via pm.
mvh Martin