Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 576 ggr
AnneN
0

Fota svart valp, behöver tips

I helgen ska jag till mamma som nu har 10st svarta labradorvalpar som är ca 5 veckor gamla.

Har en vanlig digitalkamer av billigare modell = Samsung S630, 6.0 mega pixel.

Hur fotar man bäst svarta valpar med denna kamera så det inte bara ser ut som svarta klumpar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

denstore
1

Bäst är det ju om man kan få kameran att spotmäta direkt mot hundarna. Frågan är väl om det går på en sån kompaktkamera. Annars är nog det bästa att se till att fotografera mot en mörk bakgrund.

AnneN
0

#1 Ska man fota svarta hundar mot mörk bakgrund? Obestämd

_**/Mvh Anne

Mari
1

Fotar man mot en ljus bakgrund, tex. vitt så blir det lätt att det blir "svarta klumpar".

Jag skulle försöka att fotografera i så ljus miljö som möjligt, kanske det går att vara utomhus om vädret tillåter? Eller om det finns något bra ljust rum - gärna med stora fönster så mycket solljus släpps in.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

denstore
2

#2 Ja, risken finns att din kamera annars mäter av hela området, och ställer in sig efter ett medelvärde. Har man då ljus bakgrund, så kommer du att ha dina svarta klumpar på bilderna. Som redan är nämnt, försök fotografera någonstans där det är mycket ljus. Skulle jag valt bakgrund, så hade jag tagit något relativt mörkt. Mörkgrönt eller kanske brunt eller rött.

AnneN
0

#3 & 4 okej tack för tipsen, nu har jag fått lära mig något nytt idag Glad

_**/Mvh Anne

Mari
0

Lägg gärna upp bilder här sedan på resultatet :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AnneN
0

#7 Ja det ska jag absolut göra Glad

_**/Mvh Anne

Martin
0

Ett tips (det brukar gå även på kompaktkameror, men vet inte om det går på din) är att för-fokusera genom att trycka ner halvvägs. Det kan man göra mot ett motiv som kanske är mörkare än huvudmotivet om man har en ljus bakgrund och på det sättet kan man delvis lura kameran, även om det inte är helt enkelt att hitta tekniken alltid.

Det finns ju olika programval på kameran, jag hade nog spontant testat porträtt om du är nära hundarna och de är stilla om inget annat fungerar.

mvh Martin