Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 1109 ggr
Martin
2

Skabbräv (varning - stark bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På 25-30 meters avstånd såg jag något i diket på morgonens bilfärd ut i skogen. Trodde först det var ett påkört rådjur, men när jag kom närmre och bromsade in och stannade på ca 10 meters avstånd såg jag att det var en räv och trodde den var påkörd. Det var den  inte, den fick fart (nåja, snabbt gick det inte utan det var mycket slött men den hoppade upp för en grässlänt samt mot mig och jag hann inte med att zooma ut - så jag fick inte med hela).

Som synes; svårt angripen av skabb och inte många dagar kvar att leva (hoppas jag, så att den slipper lidandet).

Naturen kan vara hård och fruktansvärd.

Men tänk så bra bilden kunnat bli (tycker den är rätt bra även med detta motivet) om det var en frisk räv och jag fått med hela istället :o)

mvh Martin

Martin
0

Och nu är bilden med också :o)

mvh Martin

Adrina
0

Jag tycker bilden är JÄTTEBRA fastän du inte fick med hela, iomed att du inte hann zooma ut ser man nu de svårt angripna skabb-ställena såsom på magen/ryggen Rynkar på näsan Vilket gör bilden mycket intressant och speglar temat om hur hård naturen kan vara. Det ändå är väl att bilden är en aningen mörk, men wow jag tycker fortfarande det är en toppenbild! Tänker inte alls på att bakdelen är kapad.

SwedenZoo
0

Oj, det här är en mycket spännande bild, jag får vara försiktig med orden. Jag skulle nog beskriva den som en tragiskt vacker bild, men den ligger ändå någonstans på gränsen på vad man vill se. Bra! Fototekniskt är den också fin, speciellt om du tagit den i en hast.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

OlleA
0

Usch, det där ser inte roligt ut. Men jag håller med om att det är en riktigt bra bild!

Olle

[CarroK]
0

Håller med övriga om att det är en bra bild.

Känner du inte någon jägare som du kan be skjuta den?

Martin
0

Tack för era kommentarer!

Jag har testat att ljusa upp bilden lite från raw-filen, men jag tycker inte att det blir bättre, utan då skulle jag nog behöva gå in och ljusa upp enskilda områden och det har jag inte kunskap till att kunna göra på ett bra sätt. Vinjetteringen tycker jag gör sitt till för att rama in räven, därför har jag behållit den även om jag enkelt kan ta bort den med objektivkorrigering i bildbehandlingen.

Men tack för era kommenterar!

mvh Martin