(M) Halta bocken
Jag måste säga att jag blir förvånad över att ingen skjuter den. Nu vet inte jag var du bor eller hur mycket snö ni har men blir det mycket snö kommer den riskera att svälta ihjäl. Här är det en självklarhet att man kontaktar jaktledaren när man träffar på ett skadat djur och oftast slutar det med ett skott
Enligt grannen, som själv är jägare, verkar han vara vid ganska gott hull. Men de kanske skjuter honom till hösten när det blir jakttid. Vi bor i södra Bohuslän och har inte haft alltför mycket snö denna vintern.
Olle
Lär ju inte bli speciellt mycket snö nu ;) Många djur klarar sig alldeles utmärkt och benet läker ihop, gör det inte det blir det ju rovdjursmat. Naturens gång helt enkelt. Dessutom ser den ju ut att vara vid god vigör. Tycker nog vi människor lägger oss i naturens gång lite för mycket nu för tiden.
----------------------
• Marielle Foto
Ser ju ut som att benet är helt av, hela benet ink bogbenet hänger ju..
marrieh: Nej det lär inte komma någon snö nu. Du tycker alltså att det är vettigt att låta ett skadat djur leva fram till vintern när den kommer att svälta ihjäl? Och nej vilda skadade djur klarar sig inte utmärkt. Jag gissar att du aldrig har sett hur klövarna ser ut på ett rådjur eller en älg när de har ett skadat ben. På det skadade benet fortsätter klöven oftast att växa vilket gör det ännu svårare för djuret att få med sig det trasiga benet och klövarna på de hela benen slits mer och oftast snett eftersom den felbelastar.
MarrieH håller med om att vi inte skall lägga oss allt för mycket i naturens gång, men det är inte överallt i landet som rådjur blir rovdjursmat om de är sjuka/skadade. I Malmö där jag bor finns inga rovdjur som tar vuxna rådjur, det är väl räven som tar några kid. I Bohuslän finns det väl en mindre mängd lodjur och de tar ju gärna rådjur, men med tanke på att det är en ganska liten stam i förhållande till rådjur är ju risken/chansen att de skall träffa just detta skadade inte så stor. Jag är inte säker, men kan tänka mig att det precis som i norra delarna av Skåne kan finnas enstaka vargar som strövar in i Bohuslän också och då kanske de tar den.
Jag är själv inte jägare men hade givetvis själv skjutit bort skadade djur om jag sett (under jaktsäsongen). Vad säger egentligen jaktlagen/förordningen (vad lagstiftningen som styr jakt heter) om att skjuta skadade djur utanför jaktsäsong (om det inte är eftersök).
Själv tycker jag rådjuret på Olles bild ser trafikskadat ut.
mvh Martin
Sa aldrig att alla skadade djur klarar sig bra -men många gör det, läs texten ordentligt innan du svarar. När det dessutom har gott hull så tycker jag att man ska låta det vara. Naturens gång är inte små rosa fluffiga moln där alla djur skuttar runt och är snälla mot varandra, naturen är hård och de starkaste överlever.
Är det så att ett djur blir trafikskadat tycker jag ju såklart att det ska göras eftersök när det händer. Men alla anmäler ju tyvärr inte ett påkört djur.
----------------------
• Marielle Foto