Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 1047 ggr
senna
0

Kritik, tack! (:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan fotograferade jag min lilla kanin som satt och vilade i solen. Det jag vill ha från er är, kritik: vad ni tycker om bilden, vad som blev fel/rätt, och vad jag ska tänka på någon annan gång.

Bilden är fotograferad med kompakt digitalkamera, "Advent" med 7 mp.

Loggan kanske blev lite för stor, men jag vill endast skydda min bild, även om jag inte ska behöva sätta dit den, då det faktiskt inte ska behöva vara nödvändigt, eftersom vare sig bilden (eller något annat) har © på eller inte, är det olagligt att kopiera!

KarolinaNowak
0

Tycker varken att loggan är för stor eller förstör bilden, du har trots allt satt den i hörnet och inte på kaninen. Bilden var bra tagen, kanske lite för snävt beskuren upptill för min smak och ska man vara lite extra petig så stör gallerna i bakgrunden lite.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

senna
0

#2 - Okej, tack. Ska nog försöka ta bort gallret på photoshop. Han satt vid hans lilla hus han har i hagen, och jag ville bara få med honom på bilden. Jag försökte undvika huset så mycket att det blev konstigt beskuret.

[Quellii]
0

Det var en fin bild, behagligt ljus, dock saknar jag den där lilla "glimten" i ögat ;) Som Karolina skrev så stör gallret litegrann. Lite mera luft över kaninen hade inte skadat :)

Hälsningar/Photoniq

Marika-b
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker bilden är jättefin, men jag håller med om att gallret stör lite. Därför redigerade jag bilden lite snabbt i photoshop och tog bort det åt dig. Hoppas att det var okej. :) Jag är inget proffs men jag hoppas du tycker att det blev bra ändå.

Kram Marika :)

senna
0

#4 - Tack. Jag tycker det blev jättebra. :)

Marika-b
0

Vad kul att du tycker de. :) Om du vill kan jag göra det på bilden när den är normalstor och utan logga? (;

Monday
0

Jag håller med #1 och #3 men tycker även att du skulle gått ner på kaninens nivå, nu känns det som bilden tagen lite ovanifrån. Jag tror även att man hade sett kaninens öga lite bättre då, och även kanske "glimten"?

http://www.regret-nothing.com

senna
0

#6 - Joo, tack. Det hade varit jättesnällt! :) , jag kan pma dig min msn, så kan jag skicka bilden till dig.

#7 - jo, men han halvsov, + att jag tog den så snabbt. tänkte inte riktigt igenom bilden ..

ciss
0

Överexponerad uppe på huvudet och man ser inte hans ögon, det är stora minus. Sedan att du inte har gått ned i hans höjd stör jag mig också på, bilden är fotad uppifrån.

Fin bild i övrigt, han är så söt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Puma77
0

Det överexponerade uppe på huvudet mildrades avsevärt när väl gallret försvann. Visst kunde man gått ner på lägre nivå men det är inte så farligt för det kunde varit taget mer uppifrån. Jättefin bild o urgullig kanin.

//Pia

kristinah
0

Det som störde mina ögon mer än gallret var att rumpan på kaninen inte kom med, jag skulle gärna ha sett hela "vaddbollen" på bild men visst blev det skillnad då gallret försvann. Ni är duktiga. Och vilken otroligt söt kanin.

Emelie-G
0

Jättesöt och mysig bild! Skulle dock (som någon nämnt ovan) önska att du hade gått ner till kaninens höjd. En annan sak som stör mig lite är att kaninen är i skugga vilket gör att färgerna känns lite tråkigare. Iofs är inte detta så mycket du kan göra åt om kaninen sov, men det var bara en tanke ;)

senna
0

Tack för att kommentarerna, och för all kritik.

Det var tyvär så att jag bara knäppte bilden. Tycker också själv att det var synd att jag inte hann gå ner på kaninens nivå, och att rumpan inte kom med. Men han låg brevid ett litet "hus" han har i hagen, och hade jag valt att ta med hans lilla rumpa också så hade huset kommit med i bilden, det hade inte blivit nå vidare fint det heller.

Att det blev överexponerat på hans huvud är för att solen sken jäätte mycket den dagen, dessutom är han helt vit i pälsen, och var jag vet så blir det ofta så på vita djur? Rätta mig om jag har fel :)

Dock var det inte så mycket jag kunde göra, eftersom han faktiskt låg och sov, och jag väckte ju honom x), men själva bilden känns så mysig, därför är den en av mina favvo-bilder! :)    _          

/ senavere .._

Puma77
0

Jag förstår att det e en favvobild. Han e ju så himla go.

//Pia

CarolineO
0

Hur redigerar man bort saker som t.ex nu när ni tog bort gallret i bakgrunden? Jag såg att någon hade redigerat bort en tråd från ett elstängsel som hade hamnat framför mulen på en häst (tror det var på ridsport sajten)…     Det finns ju ngt sånt duplicera verktyg (vad det nu heter) där man kan ta bakgrunden också kör man med den så man "speglar" eller "duplicerar" bakgrunden där… Det kan man ju köra med, men finns det något annat sätt som är lättare?

Puma77
0

I psp o photoshop tror jag du menar kloningsverktyget. Det är samma när du ska ta bort en sele från en katt t.ex. Du klonar ett ställe i närheten av selen o sen sätter den på selen så den försvinner. Ganska pilligt men kanon när man vil ta bort störande objekt.

//Pia

CarolineO
0

Aha… Tänkte att det nog var så =0)

Prizma_o_Kristall
0

Vilken fin ninis!

Hur skaffar man photoshop??

Puma77
0

Själva photoshop finns att köpa i butik men kostar en hel del. Däremot så har de en mindre variant som heter elements, vet inte riktigt vilket nr som är det senaste just nu. Elements kan man kanske säga är för hemmabrukare o photoshop e en aning mer avancerat.

//Pia

Prizma_o_Kristall
0

#19 Hur får man tag på elements då??? Är det också i affär man köper det?

Kramar

Puma77
0

Tror jag såg det på onoff när jag var där senast. Kolla gärna på deras hemsida o se om du hittar något.

//Pia

rulda
0

om du vill prova på photoshop kan du ladda ner en testversion som håller i 30 dagar. www.adobe.se

Puma77
0

Tack rulda, ser att mitt sånt inlägg aldrig kom med men du skrev det;)

//Pia