Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 566 ggr
joheck
0

(M) Hunden min

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Tänkte jag skulle testa på det här med att få lite kritik på en bild. Eftersom jag inser mina egna begränsningar så nöjer jag mig med medel-kritikTungan ute. Jag har inte alls speciellt utarbetade kunskaper om fotografering, men det vore ändå kul att höra vad ni tycker!

Motivet:
Kingpin
Papillon
1 år gammal
Gäddviken, Luleå

Mvh Johanna

[Alenzi]
2

Det hade varit trevligt med lite luft ovanför öronen. Eftersom marken är så glåmig tycker jag gott att hunden kunde fått fylla lite mer, där är helt enkelt för mycket tråkig bakgrund i bilden. Ljuset och färgerna är också lite dassiga.

Det är alltid roligt när man får med lite "story" i djurbilder, kanske hade kunnat utvecklas på något sätt? Hunden är supersöt, och jag tycker du har fått bra skärpa på dess ansikte :)

joheck
0

#1 Tack så mycket, håller med han är såå söt! Tack för kritiken jag håller med om det du skriver. Men vad menar du med en story?

[Alenzi]
0

#2, alltså att bilden berättar något :) Som nu med din lille kille, han har lite smuts på tassarna och ser härligt blöt ut i pälsen - det hade varit roligt att få lite ledtrådar till varför han ser ut som han gör, till exempel kanske man ser ett nygrävt hål någonstans, eller varför inte fånga honom i ögonblicket halvvägs ned i en lerig bäck eller nåt :P

joheck
0

Ahh, då förstår jag. Jag har några sånna bilder också. Fast på dom flesta så försvinner han ner i håletObestämd.

[Alenzi]
0

Jag tycker faktiskt mycket, mycket bättre om #4 jag :)

joheck
0

#5 Jasså, vad roligt. Jag har endel "aktion" bilder på han. Får lägga upp några av dom vid tillfälle.Flört

[Alenzi]
1

ja gör det, ser fram mot att se fler bilder på din söta vovve :D

joheck
2

Vad tycker du om den här då? Där ser man ju pinnen så att man får med historienTungan ute.

Jag tänkte på det här med färgerna, för dom är ju som sagt lite tråkiga. Hur gör man för att få till bättre färg på bilderna? Kan man ställa in något på kameran när man tar kort, eller är det redigering som gäller?

[Alenzi]
0

Det beror ju helt och hållet på vilken kamera du har och hur den fungerar, men mycket kan man bättra på i ett redigeringsprogram.

Jag kan rekommendera en liten webb-version som finns på http://pixlr.com/editor/ där man kan leka runt lite, bra om man inte vill installera något på sin dator eller om man är iväg någonstans och bara vill fixa lite snabbt :)

Bilden i #8 är förresten jättetrevlig. Han ser härligt busig ut också. Hunden är fint i fokus, och blicken söker sig till ansiktet. Jag gillar vinkeln, att du nästan är i hans egen höjd och fotar.

joheck
0

#9 Dessa bilder är ju tagen med min brorsas kamera som är en systemkamera, men den har jag inte längre tillgång tillObestämd. Själv har jag ju bara en liten digitalkamera, och med den lär man ju inte kunna göra speciellt mycket. Tack för länken! Ska se ifall jag lista ut hur jag kan få bättre färg på bilderna.

Tack för kritiken också! Jag tycker själv att det är en bild som verkligen fångar min hunds personlighetGlad.

CelsiusT
1

Håller med Alenzi. Bilden i #0 ser ut att vara en "finbild" men det är svårt när hunden är lite smutsig och busigt blöt i pälsen. Med ett sådan modell så känns bilden i #4 bara så klockren! Älskar den bilden. Även bild #8 innehåller ett mycket bättre motiv. Total nybörjare och okunnig, men jag ville bara dela med mig av det jag såg =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

joheck
0

#11 Jag uppskattar verkligen att du delar med dig! Jag förstår precis vad du menar. Jag är ju själv nybörjare och okunnig så vi talar ju liksom samma språkFlört. Tack så mycker förresten!

CelsiusT
0

#12 Sedan gillar jag färgerna och hundens placering i bilden bäst i #4.

Medarbetare på westernridning.ifokus