Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-lätt
Läst 396 ggr
SagaoAlfred
0

Kritik på foton! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag och fotade hästar för första gången, och hjälp vad svårt det var mot för vad jag trodde!
Vi busade å lekte med hästarna så dom var i rörelse i princip hela tiden å sådär.
Tjejen som rår om dem vill ha kort till sin hemsida å sådär, så igår test fotograferade jag bara och ska dit om ett tag igen å fota..
Vill ha lite tips på vad jag kan ändra å göra bättre tills nästa gång (:

Kom ihåg att det var första gången jag fotade hästar så jag vet att jag har mkt kvar att lära! (:

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

De första bilderna är inte redigerade nånting alls,
här kommer några som jag ändrat färger å så på!

SagaoAlfred
0

(:

SagaoAlfred
0

å så den här sista bilden :D

fotade många många fler, å såå svårt att veta vilka man ska visa här men här är några iaf :D

senna
0

jättefina bilder, speciellt de 3 sista.  ^^

Dock borde du kanske testa att lägga ut bilderna på hästfoto.ifokus? Där lär du få mycket mer kritik och tips. :)

Emelie-G
0

Ett litet tips om du vill ha många och långa kommentarer är att inte lägga ut så många bilder i samma tråd ;)

#0 Härlig actionbild med mycket fart i! Dock lite tråkigt att den högra hästens svans är kapad. Skulle också önska se bilden beskuren så att benet och svansen till vänster inte var där. Du gör rätt i att ha mycket luft framför hästen, då det ser ut som den "galopperar in i bilden" om du förstår vad jag menar ;)
En negativ sak är att hästen är i fel del i galoppen. Man bör unvika delen när hästen har tyngden på ett eller både frambenen samt när den har ett framben i marken som på din bild, då ser det lite ut som den snubblar. Många, bland dem jag, föredrar när hästen är i svävningsmomentet eller strax innan, med tyngden på ett eller båda bakbenen.

#1 Bra vinkel! Också här är hästen i "fel" del av galoppen, vilket är synd. Lite tajtare beskärning hade varit att önska, men hellre för mycket luft runt hästen än för lite.

#2 Den här bilden tycker jag är jättefin, det enda jag tänker på är att lite mer luft i högerkant, framför hästarna skulle vara trevligt.

#3 Mycket bra val av bakgrund. Bra skärpa på hästen, men lite tråkigt att inte hela svansen är med. Som du säkert kan lista ut vid det här laget så skulle jag villja se en annan del av galoppen *tjatar* ;)

#4  Roligt effekt det blev med den utrfrätta (vita) himmlen =) Normalt sett vill man unvika utfrätta delar av bilder, men här blev det mycket effektfullt. Intressant vinkel, ett plus i kanten hade förståss vart om hästen hade öronen framåt.

#5 Också här rolig effekt av den utfrätta himlen. Till skillnad från föregående bild har hästen öronen framåt, vilket är ett stort plus. Bra jobbat!

#6 Du har fångat ett mycket bra uttryck hos hästen, fina färger i bilden med. Dock är bakgrunden något för rörig, skog istället för huset hade varit att föredra. Sedan är bilden väldigt sne vilket är otroligt lätt hänt, det är sällan lätt att hålla kameran helt rakt.

#7 Supersöt, pinnen i munnen är verkligen pricken över i:t!
Lite tråkigt att höger örat är kapat, och också denna bilden är sne (dock inte lika sne som #6). Du ser kanske att horisontlinjen lutar en del? ;)

#8 Bra sett och fångat!

Kortfattat så tycker jag att du är duktig på att se och fånga hästar i olika rörelser och uttryck, vanliga som ovanliga. Detta är en otroligt positiv egenskap som häst- och djurfotograf.

Det du kan tänka på är i vilken del av galoppen hästen är samt att hålla kameran rakt vilket kan vara väldigt knepigt.

MVH Emelie

SagaoAlfred
0

Tack så jättejättemycket för alla kommentarer (:

Jag ska verkligen ta till mig utav vad ni sagt och försöka ändra på det tills nästa gång ;D
Vi busade jättemkt med hästarna så dom var som sagt var i rörelse nästan hela tiden, å jag har mååånga fler kort på datorn så något utav kanske är lite bättre :P

Hur menar du när nu pratar om den där rätta delen i galoppen? :P
Är denna bättre än tex. 2:an? :D

Emelie-G
0

Varsegod ;)

Vad roligt, ser fram emot att se!

Nja, också här har hästen större delen av sin tyng på högerfram, ser dessutom ut som trav? Kanske har fel ;) Jag bifogar två bilder på galopperande hästar där den övre är i rätt del och den nedre i fel, blir kanske lättare att se skillnade då =)
När hästen arbetar i rätt form vill man ju att den ska trampa och sätta under sig med bakbenen så att ryggen höjs och på så sätt tränas, eftersom att man på en häst utan ryggmuskler sitter rakt på dess ryggrad vilket är mindre skonsamt för hästen. Man vill inte heller att den lägger för stor tyngd på sina framben (detta visste du säkert, var bara tvungen att få med för att kunna skriva nästa del av texten ;)). Detta vill man också se på bilder. Det där med höjd rygg är inget att tänka på då, men att hästen sätter under sig (vilket den nästan gör naturligt i rätt del) och inte lägger mycket tyngd på frambenen är däremot något att tänka på. Som du ser på den nedre bilden där hästen lägger tyngden på frambenen är bakbenen så långt bort, alltså inte under, från hästen som de kan komma i princip.

Oj nu blev det värsta predikan här, hehe Oskyldig 

Väldigt härliga hästar på alla bilderna, är de dina?

SagaoAlfred
0

Åh! Tack så mycket för allt du lär mig :) Haha!
Jag ska leta efter en sådan bild nu, å se ifall jag lyckades med nån utav alla bilder jag fotade ;)

Nä, det är min grannes hästar.. eller. några utav dom är deras, 1 är en som är inhyrd där osv :)

Emelie-G
0

Såliteså, bara kul att dela med sig ^^

irma
0

har läst mycket här.. emelie,,du ger riktigt utömmande konstruktiv och givande kritik,,, jag lärde mej en hel del av den..fotograferar inte hästar så ofta och dom jag har fotat har stått stilla och ätit i hagen,,,,blev lite sugen att testa och ta action bilder på hästar.,, det är så underbart vackra djur,, Glad

Emelie-G
0

Vad roligt att du tycker det =)

Det är ju trots allt av kritik man lär sig, och den som tar emot kritiken bör ha i bakhuvudet att man ger kritik för att hjälpa till, även om den ibland kan låta väldigt anklagande.

Gör det, visa gärna några bilder här sen eller på hastfoto.ifokus =) Kan bara hålla med om att de är underbart vackra, kanske speciellt när de är i action då de utstrålar så mycket kraft =)

SagaoAlfred
0

Jag håller bara med #15 :)
Du är verkligen jättebra på att ge kritik så att man lär sig!
Jag har inte varit å fotat hästarna nå mer eftersom dom är i en stor hage å sånt några mil bort, men ska göra det om några veckor då jag samtidigt ska passa på att fota deras kattungar som föddes i förrgår. Vill därför vänta i några veckor så dom hunnit bli lite sötare än vad dom är nu ;)

PuzzelsMatte
0

SagaoAlfred, jag gillar din Avatar! :)

Emelie-G
0

#17 Vad kul att du tycker det, roligt att höra =)

KajsaM
0

#0 Synd att hästen kom med på vänster sida annars bra bild :)

#1 Stör mig på människan längre bort.

Annars jättefina bilder! Bara det att t.ex hästens bakdel kommer med på ett hörnoch sånt men men. Lycka till till nästa gång :)