tips för nybörjare?
Finns det något roligare än att föreviga alla underbara stunder i livet med en bild?
Jag undrar om någon har ett bra tips på en billig och bra kamera som man kan ha som "startkamera" just nu har jag en digitalkamera som jag inte är helt förtjust i den förvränger färgerna och zoomen är inte alls bra. Den funkar utomhus men inte inomhus.
Har två kissar här hemma som jag vill ta massa fina bilder på :)
Jag håller med. Min är också en sån som tar kanonbilder ute men inte lika bra inne. Skulle vilja ha en ny sen men vet inte riktigt vad jag ska sikta in mig på, finns så otroligt många samtidigt älskar jag att ta makro med men vill inte ha en för avancerad där man är tvungen att köra allt manuellt.
//Pia

Vad ni för kameror?
Jag har en advent MP5. Helt ok för vardagligt bruk men jag vill kunna ta lite mer bilder i makro o sen kanske bättre zoom så jag kan ta fina djurbilder på närmare håll.
Har funderar på en rejäl kamera men de är ju så himla dyra. Idag finns det ju så många olika med bra funktioner o allt så vad är det bästa köpet egentligen.
//Pia
oj vad har jag för kamera? det var en bra fråga… *tittar efter*
Det står hp photosmart 735 på den ena och på den andra står det minolta dimage f100
Skulle också vilja ha en kamera så jag kan ta bättre makro. Finns på mycket fint på landet som är så litet…
I vilken priklass hade ni tänkt er köpa en kamera?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
jag kan lägga ner några tusenlappar för en bra kamera men inte för många… typ 2-3 kanske..
har ingen aning om vad en bra kamera ligger på idag…
För mig beror det lite mer på vad det är för kamera. Velar fram o tillbaka hela tiden. Ibland känner jag för at satsa o ibland vet jag inte om det är värt det. Men runt 4000 kan jag sata. Är den billigare är det ju ett plus men jag vill ju ha en som är bra för en vardagskamera har jag ju redan som sagt.
//Pia

Olympus SP-550 Ultra Zoom kan vara något för er i så fall.
Jag har en vanlig digitalkamera ;) Inte bra alls, med har absolut inte råd med en dyrare!
#8 tack var o tittade på den o den ligger på listan med intressanta just nu. Priset varierade en hel del men det billigaste som jag hittade häromkring skulle ligga runt 4200-4300 o sen kommer ju försäkringen om man ska ha den förstås.
//Pia
Jag har precis köpt ny kamera, och tittade mycket på Olympus SP 550 UZ, Sony DSC -H7 och Canon S3 IS. Tillslut föll valet endå på en Nikon D40, som jag betalade 4900 för ^^,
Ok en fråga då. När ni köper en kamera för 4000 o uppåt. Tar ni då tilläggsförsäkringen på 3 år. Den kan ju gå på fr 700 o uppåt praktiskt taget för en sån kamera.
//Pia
Jag har ingen försäkring på varken min D50 eller Ixus 50 :)
Nej jag har inte heller någon försäkring 0x)

försäkring till kamerorna det har inte jag heller , bara hem försäkring :-)
Ok bara så man vet. Vissa saker tar man extraförsäkring på o vissa inte men som en sån kamera var jag osäker. Tack. Är ganska sugen på att köpa en nu men de har inga hemma i stan så det blir att skicka efter i så fall.
//Pia
jag har oxå advent mp5!Jag är inte alls nöjd med den!Det är fullt med brus fast man inte zoomar in och ja…jättedålig kamera tycker jag!
Jag sparar till en kamera,en sån lite större fast en som tar bra bilder,typ en Canon elr Nikon vilken borde jag satsa på??Älskar att fota juh,det är en av dem bästa sakerna jag vet!Och med sån dålig kamera som kag har komemr jag juh ingenvart!
Kramar //Diana
P.s. Jättesöt kisse du hade där!
Utebilderna blir jag i stort sett nöjd med o själv är jag ganska förskonad mot för mycket brus. Denna bild har jag tagit med just advent MP5 men söker en annan kamera. Pengarna har jag just nu så för mig är inte det ett hinder, men som sagt det är en del pengar o man vill ju göra en investering när man använder dem i så fall.
Motivet kanske inte är det bästa o det är tyvärr inget djur på ;) men bara för att visa min kameras lilla kapacitet.
//Pia
#19 förstår vad du menar o jag håller med. Speciellt inomhusbilder blir på det sättet o bilder ute där det börjar skymma bl.a. Kan vara irriterande.
//Pia
Det blir riktigt störande… Längtar ut på landet då jag kan fota kissarna utomhus för det är någonting med bilder som man tar inne :S
Verkar som om vi har samma problem rulda. Än så länge lutar det åt olympus just nu…;)
//Pia
hur ser en sån olympus ut då??hur blir bilderna???
Ja nu har jag beställt en i alla fall. Jösses.
//Pia

jag har en advent mp7, jag tycker den är jättebra. Men ni som har advent mp5 etc, ni kanske har fel inställningar? Man måste ju liksom veta hur man ska göra för att får det perfect etc, eftersom allt inte hänger på kameran.
Dock skulle jag behöva en kamera med bättre makro-egenskaper,
då jag gillar att fotografera närbilder på blommor..
#26 ja jag tycker min är helt ok som liten smidig vardagskamera o jag tror nog att jag fått in inställningarna så de passar mig ändå. Inomhusbilder är alltid svårt med ljus o allt. Jag kommer inte göra mig av med den nu när jag köpt en ny. Men den nya har helt anan macroegenskap o zoom som kommer att göra fotograferandet på ett helt annat sätt.
Men det är som du säger allt hänger inte på kameran;)
//Pia