(H) Storskrake i farten!
Hej!
Var ute och paddlade härförleden och fick en del bilder på olika sjöfåglar. Nedan är en Storskrakehona (tror jag) som var på väg bort när jag plåtade. Vill gärna ha lite kritik på den, om man kan redigera den bättre på något vis?
// Shamandaliex
Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!
Fint försök till fin fångst på skraken!
Jag skulle velat ha ännu kortare slutartid, de är snabba när de springer. Nu är den lite oskarp och jag tror det är panoreringen (antar att du har panorerat) som ger den oskärpan i rörelsen. Jag vet inte om du beskurit den - men jag hade velat ha den längre bak i bilden (men ändå med stänken bakom kvar). Alltså mer vatten framför så att man ser lite vart den är på väg. Ett annat alternativ hade nog varit att ha den ännu närmre högerkanten så att den var på väg ut, men det tror jag hade sett konstigt ut. Kanske kunde man gjort en fräck effekt av att vitlägga bakgrunden från kanske halsen och höger så att det ser ut som att den är utanför fotot, om du förstår hur jag menar. Lite pill men det finns en hel del riktigt lyckade sådana exempel.
Men bilden som sådan tycker jag i grunden har alla förutsättnignar att bli bra, men jag hade velat ha den lite skarpare och det hade du nog fått med kortare slutartid och sedan hade jag velat ha fågeln längre åt en av kanterna, helst den vänstra, rent kompositionsmässigt.
mvh Martin
Tack för kritiken.
Nej, lägga något utanför bilden tänker jag inte göra. Det tycker jag fördärvar hela bilden.
Japp, snabbare slutartid är ju alltid att föredra men tror den hade blivit lite väl mörk då. Hade lägsta bländare. Får se när man blivit rik och kan köpa bättre gluggar haha! Jag har inte panorerat vilket syns på bakgrunden antar jag :)
Hade också helst velat ha den lite längre till vänster men då försvinner mycket av vattenstänket och det vill jag ha med. Ska dock prova och beskära den som du säger! ^^
Vid 1/1000s som du hade på bilden så hinner inte bakgrunden bli så suddig när man panorerar så svårt att säga om den är det eller inte.
Du kanske kunde höjt isot lite och därmed ändå haft kortare slutartid utan att få den mycket mörkare. ISO 200 hade du nu. Canons Rebel Xti… är det 400 eller 500-serien? Vet inte hur de är på ISO men tror du kunde gått upp till 400 eller rent av 800 i ISO utan att få allt för mycket brus?
Att fotografera fåglar är inte lätt - jag vet för jag sysslar själv med det. Det är bara på det igen, förr eller senare så sitter den där!
mvh Martin
Ja, det är så jobbigt. Man sitter där och försöker smyga närmare och så helt plötsligt ger de sig iväg och man måste klicka så fort man bara kan, bara att hoppas på att inställningarna stämmer :)
Rebel Xti = 400D. Tycker inte om att behöva höja isot när man har så stora block med ungefär samma färg, syns så mycket då. >< Kameran har ju några år på nacken så antar att det går bättre med de nya modellerna.
Känner mig ändå rätt nöjd med denna bilden eftersom jag ändå lyckades få den hyfsat skarp och jag gillar rörelsen på fågeln och vattendropparna. Får se om jag kan hitta henne igen :)
Klart att du inte skall vara helt missnöjd, men i kategorin hård kritik tycker jag inte riktigt den håller (alla har väl olika preferenser men för mig så skall ett sådant här foto vara skarpt för att få godkänt i H-kategorin). Vet inte om du hade inställt på seriebildstagning, men om inte så är det ett tips när man fotograferar fåglar. Vet att äldre modeller inte är supersnabba, men det ger mindre skakningar än om man trycker av själv hela tiden.
Angående ISOt kan jag tänka mig att den inte är något vidare på det så förstår om du vill hålla ner det, men kanske kan du testa att höja det och se hur det blir? Har du möjlighet att fotografera i raw på den finns det ganska många sätt att minska bruset i framkallningen med andra program osv.
Men helt klart har du en bra grund i bilden och du är på helt rätt väg - och genom att lägga ut den här i H-kategorin hoppas jag att du känner att du fått lite idéer och tips på förbättringar till nästa försök.
Vet inte hur vädret var den dagen, men kanske kan man hoppas på lite ljusare/bättre väder en dag också så att du kan ha kortare slutartider utan att behöva höja isot.
Eventuellt kan du leka lite med exponeringskompensation också.
mvh Martin
Jag tycker det är bäst att lägga bilderna man vill ha kritik på i H eftersom jag inte vill att folk ska hålla tillbaka saker. Men däremot förstod jag inte riktigt varför man ska se en bild som godkänd eller icke godkänd i resp. kategori. En bra bild är väl en bra bild oavsett?
Ja, jag använder alltid seriebildstagning när jag fotar djur och det mesta annat också för den delen. 400D har inte jättesnabb serietagning dock, tror den ligger på ca 3bilder/s men jag brukar klara mig rätt bra med det.
Tror du man kan skärpa upp den lite i ps eller något då? Jag har inte ändrat så mycket mer än ökat kontrasten litegrann så man kanske kan fixa till den lite? Hur tycker du färgerna osv är? Inställningarna kan jag ju inte göra mycket åt såhär i efterhand men kanske kan man göra den bättre i ps?
En bra bild är en bra bild oavsett kategori - absolut. Dock tycker jag att man kan ställa högre krav på bilder i H-kateogrin än L-kategorin. För mig handlar det inte bara om att "hålla tillbaka" saker. Jag gillar din inställning och att du vill ha så mycket kritik som möjligt för att kunna utvecklas, och jag menar inte att det var fel att lägga den i H-kategorin, bara att jag bedömmer den hårdare där än om det varit i L-kategorin.
Jag tycker som sagt din bild är helt ok, men jag tycker inte den är bra för den saknar skärpan, det är ju förmodligen ingen bild du valt att framkalla och sätta som tavla på väggen, eller som du skickat in till en tävling?
Jag gillar ljuset på fågeln och att bakgrunden är mörk men att man ändå ser näckrosblad (?) i bakgrunden. Du kan ju alltid testa att skärpa upp den i PS, kanske med high-pass metoden eller någon annan metod om du föredrar någon annan. Bildbehandling är min svaga sida och uppskärpning kan jag inte mycket om. Testa gärna och lägg upp ny bild i denna tråden så kan vi jämföra och se om vi tycker det blev sämre eller bättre?!
mvh Martin
Här är en annan bild jag tog precis innan. Vad tycker ni om den?
Den är ju inte så fartfylld som den andra men därmed bättre skärpa.
Båda är jättefina! är inte bra på att ge kritik men jag gillar båda väldigt mycket
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Tack så mycket! Vilken tycker du är bäst om du måste välja?
Hmm… svårt att välja men skulle nog välja den första då den se så roligt ut plus att du har fångat den så bra! Gillar vattnet bakom den och att den inte e så suddig när den ändå har fart!
Den andra är också fin men lite tråkig igemfört med den första! Men den ändå väldigt fin!
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Okej, ja. Den första är ju helt klart roligast. Men håller ju med Martin, den är ju inte knivskarp direkt men kompositionen kanske väger upp.
Tack för dina åsikter!