Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettdjurfoto-ifokus
Läst 1211 ggr
Mari
0

Veckans Fråga v. 31

Vilket kameramärke föredrar du?

Är det samma märke som du använder just nu eller ett annat? Berätta!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jessicahagstrom94
0

Nikon, jag har det nu och ser inget med nikon som är dåligt. MINST lika bra som canon. :)

OlleA
0

Ja, Nikon och Canon är de stora märkena som jag tror att de flesta är nöjda med. Jag har använt Canon i åtminstone 20 år och varit mycket nöjd. Först en AE-1 Program, sedan en EOS 100, när jag gick över till digitalt blev det en EOS 40D och nu har jag en EOS 7D. Jag vet ju att 5D och 1D-serien är ännu skarpare, särskilt med Canons originalobjektiv, så när jag blir miljonär kanske jag satsar på något sådant. ;) Hade jag kört in mig på Nikon från början hade jag säkert varit lika nöjd med det.

Olle

Martin
0

Jag har erfarenhet av en Canon Powershot S3IS (kompaktkamera) och en Nikon Coolpix 3000 (kompaktkamera). Den förstnämnda var min första kompakt och finns inte i livet längre medan den sistnämnda är en liten smidig fickkamera som följer med i vardagen om än inte varje dag, men när det inte passar att släpa på en större systemkamera. Är helt klart nöjd med den - nästa variant blir dock en med mer manuella inställningar än vad denna har.

I systekameraväg så är den första jag testade en Canon Eos 20D som jag fick låna några tillfällen. Därefter tog jag över en Nikon D40 när dess ägare bytte upp sig och idag använder jag min cirka ett år gamla Canon Eos 60D.

Utöver handhavanden ser jag inga större skillnader på kamerorna om man jämför de som är från samma tidsepok, 1-2 år går ju snabbt och gör mycket i kamerabranschen och min första kompakt (S3 IS) som var mer avancerad än Nikons 3000-kamera var jag mycket nöjd med osv men den tog inte lika bra bilder som jag får med Nikonkameran (som dock har en stor nackdel och det är inomhusfoto där jag inte tycker den presterar speciellt bra).

Canon Eos 20D har jag använt för få gånger för att kunna uttala mig om, och dessutom en ganska gammal modell i dagsläget. Nikon D40:n gav mig bra bilder som jag var nöjd med, men den har också något år på nacken och framförallt ville jag ha snabbare seriebildstagning.

Jag är absolut nöjd med min 60D. Om jag skulle köpt den idag om jag stod i valet och kvalet att köpa ny kamera? Nja, jag hade nog gått upp ett steg då och köpt 7D. Jag fotograferar en hel del fågel och AF:systemet på 7Dn är nog betydligt bättre än på 60D, jag trodde inte det var så stor skillnad men har förstått det i efterhand. Alltjämnt är jag så pass nöjd att jag inte har planer på att uppgradera nu, utan det blir i så fall om det kommer en 8D som känns lockande eller så får det bli att spara rejält och ta ett lite större kliv upp sen, till 5D eller 1-serien.

mvh Martin

dermot
0

Jag tycker mest om Canon av olika anledningar. Använder en Canon EOS 600D och är supernöjd!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NaDa...
0

Föredrar Canon, även om det inte är stora skillnader mellan tex Nikon och Canon.
Tycker till exempel att Nikons kamerahus är lite stora för mina händer (har mini händer..;) , och canons är lite mindre vilket gör dem bekvämare. :)

Har en Canon eos 1100d, som jag älskar.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

Samma märke som innan: samsung
Men vill ha en systemkamera sen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

har ju bara haft canon men mamma har en nikon som jag lånar ibland men tar canon

nadilda
0

Har en kompaktkamera som är av märket canom, men om 2 veckor ska jag få en Nikon D3100 :-) Gillar mest nikon.

[missmisse]
0

Jag har Canon EOS 550D och har bara bra att säga om den.

[Ebfotograf]
0

Nikon, för att kamerorna passar mig bra i handen. Har just nu en Nikon D300, som passar mig som handen i handsken!