Nytt teleobjektiv? *hjälp*
Jag behöver er hjälp!
Mitt teleobjektiv ger inte längre samma kvalité på bilderna som innan. Bilderna blir disiga (dimmiga) och det är svårt att få till skärpan så börjar jag nu fundera om det är dags för ett nytt?
Vad har ni för objektiv?
Jag har en canon eos 40D, och det nuvarande objektivet är ett Tamron af 70-200/2,8 Di IF Macro
Jag är rätt nöjd med brännvidden och det låga bländartalet men börjar fundera om det verkligen behövs då jag i princip aldrig längre fotograferar i mörka ridhus utan alltid utomhus och då går jag nästan aldrig ner till 2,8 med detta objektivet.
Någon som har canons egna objektiv, tex. 70-200/4,0 L USM och kan berätta mer om det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Puffar upp med frågan, vad har ni för teleobjektiv?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
För "vanlig" fotografering använder jag nästan alltid mitt allroundobjektiv, Sigma 18-200/3,5-6,3. Ett objektiv som jag är mycket nöjd med! Det ger bra skärpa och är mycket flexibelt med sitt stora omfång. Även närgränsen är ganska bra, så skulle macroobjektivet inte finnas till hands ger det fullt godkända bilder på t ex fjärilar.
När jag fotograferar vilda djur, använder jag oftast ett Tokina 80-400/4,5-5,6 på ett enbent stativ. Även det är jag i stort sett nöjd med, även om det inte är lika lätt att få bra skärpa med det som med allroundzoomen. Ett supertele med lite bättre ljusstyrka står ganska högt på önskelistan, men Tokinan har fördelen att vara ganska kompakt för att vara ett 400.
Olle