Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 4345 ggr
essberg
3

(M) Kronhjort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en gård med massa hjortar (dovhjortar och kronhjortar) i inhägnad, mer vilda än tama så inte så ofta man ser dom men nu har en liten stackare hamnat utanför staketet så fick lite bilder på honom.

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

essberg
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får se vad som händer med honom, han har varit på rymmen i flera dagar och de får inte tag på honom så de funderar på att skjuta stackarn..

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

OlleA
0

Det är en ung kronhjort. Fina bilder med bra ljus och komposition.

Olle

essberg
0

Ok :) jag ser inte riktigt skillnaden på dom mer än att dovhjorten är mindre och denna såg så liten ut, och tack så mycket.

mvh Essberg
Essberg.blogg.se

OlleA
1

Kronhjorten har långsmala, spetsiga horn, medan dovhjorten har breda skovlar som påminner lite om älgens. En annan skillnad är att det står "111" i baken på dovhjorten, dvs den har ett svart streck på svansen och ett på var sida om den. I sommardräkt är dovhjorten det enda av våra hjortdjur som är prickigt som vuxen.

Olle

Martin
0

Beroende på var du bor är det nog bra om ett "tamdjur" skjuts om det inte kan fångas in. Den så kallade "nominatrasen", dvs den ursprungliga rasen är skyddsvärd och de djur som hålls i hägn och ofta importerade och inte för att jag förstår mig på jätteskillnaderna men jag har från vänner som är bättre utbildade i området förstått att det inte är gynnsamt eller positivt för den naturliga rasen om den skulle paras och blandas upp med de djur som föds upp i fångenskap.

mvh Martin

essberg
0

Nä, det förstår väll jag också, men bäst hade ändå varit om de fick tag på honom, eller sövde ner honom så de kan släppa in honom igen..

mvh Essberg
Essberg.blogg.se