Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 1003 ggr
OlleA
0

(M) Snok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var ute och snokade efter äpplen i en gammal fd trädgård idag, fick jag se en kraftig snok nere i gräset. Säkert var den närmare en meter lång, men ganska trög. Det är ju kallt nu och dags att tänka på övervintring.

OlleA
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snoken hade inte de typiska gulvita fläckarna i nacken, men ett annat säkert kännetecken är de runda pupillerna. Huggormens pupiller är lodrät avlånga.

tove.mcgrath
0

Andra bilden var riktigt snygg! Den första var lite tråkig. Men Waow för den andra riktigt gullig :3 hittade en snokbebis en gång den kanske var 10-12 cm ^^

OlleA
1

Tack Tove! Jag ville ju ha en helhetsbild (något sånär) också, men håller med om att närbilden blev mycket bättre.

Olle

TollarPojken
0

Bild nr 2 var ju helt underbar!

Perly
0

Bild nummer två var super, bild nr ett är väl som den är helt enkelt med tanke på den natur som är, självklart hade det säkerligen blivit en bättre bild på en lite mer öppen yta men svårt o bestämma var man ska hitta de små djuren hehe (:

Alltid Oavsett

OlleA
0

Tack ska ni ha! :)

Olle

Jessicahagstrom94
0

usch hur nära var du? :o jag hade inte vågat fota den speciellt nära, haha men det var fina bilder!

OlleA
0

Jag var nog knappt en meter ifrån på första bilden och kanske en halvmeter ifrån på andra.

Olle

Inkanyezi
0

#7 skrivet av Jessicahagstrom94

Det är ingen fara alls att vara nära snoken. Risken är förstås att man skrämmer den. Jag har många gånger fotograferat dem på närmre håll än en halv meter, ner till ungefär 35 cm. När jag har suttit nere vid bäckhålan och väntat på att något ska hända har snokar kommit fram och nosat på mig vid ett par tillfällen. Deras tunga spelar då, och det kittlar. Snoken är helt ofarlig, den har inget gift, inte ens tänder, och den angriper inte en människa.

http://foto.ifokus.se/discussions/4fb7963dd3b4fd6a44012735-lyckat-fiskafange-orm

http://foto.ifokus.se/discussions/4fe237d4d3b4fd5ee000004e-fiske-orm

Jessicahagstrom94
0

#9, jag vet att den är ofarlig, men jag är så ormrädd att jag ändå inte skulle våga gå så nära den. :( tyvärr, det är fina djur och jag vill gärna lyckas bota min rädsla.

väldigt fina bilder lär jag säga! händer otroligt sällan att jag får syn på ormar (tack och lov).