Sommartips! (Sprid vidare)
Detta är ett tips som en MorganP lagt ut på hundar.ifokus och jag sprider detta vidare då det är väldigt viktigt att veta hur man ska göra i en situation då en hund sitter i en för varm bil, då det kan gälla på liv och död att man har kunskapen om hur man ska göra!
_"När du ser en varm hund eller annats djur i en bil
SMS:a bilnumret till: 71456
Då får du tillbaka namnet på ägaren till bilen och du kan ringa nummerupplysningen för att få fram telefonnumret. Då kan man ropa upp förarens namn på t.ex utställningar, vid varuhus, köpcenter eller liknande tillställningar. Delge så många du kan denna informationen. Ju fler som vet om detta, desto större chans att vi snabbt kan klara hundarna om vi stöter på detta."_
Sprid gärna detta vidare så att fler djur kan räddas!
Detta var ett väldigt bra tips. På åland kanske det inte fungerar på samma sätt men man kan ju kontakta polisen, dom brukar vara hjälpsamma vid sådana situationer som tyvärr händer.

#1 I nödfall har jag läst någonstans att det numer är tillåtet att slå in fönsterrutan i nödfall, vilket är jättebra! Jag skulle inte tveka en sekund om jag såg ett djur lida i en bil…
Kramar
Var på traktorpulling för något år sedan där det var ngn idiot som lämnat två valpar i en bil. Där ropade speakern ut registernumret och upplyste att ägaren hade fem minuter på sig, annars skulle dom slå in rutorna och ta ut hundarna. Detta ledde till en stor aplåd. Förstår inte att folk inte tänker.

nä, det händer sånt varje sommar och det står stora rubriker varje år ändå händer det år efter år…
en del förstår inte att solen flyttar sej även om man parkerat i skuggan,,,,
Sen är det inte så jäkla ltät att slå sönder en fönsterruta. vet man inte "tekniken", så kan det i vissa fall vara omöjligt. :o)
Att slå i hörnen är tipset. Slår man i mitten - som många gör - så sprider kraften sig utåt och fördelas mer än om man slår mot något av hörnen. Givetvis, allt beror på vad man slår med också och vilken typ av ruta det är.
mvh Martin
slår man sönder en bilruta för att rädda ett djur, kan man i sin tur bli anmäld av ägaren. Det är alltså inte tillåtet, men man lär ju göra det ändå. sak sam om man får en liten böteslapp - man har förhoppningsvis räddat ett liv!
( det är vad jag har hört - jag vet alltså ej om det är så, men vi gick igenom det i skolan för ett par veckor sedan - ingen var riktigt säker - men jag skulle aldrig tveka - och det hoppas jag att ingen gör!! )
Bra tips!!!!

Om vi nångång lämnar min hund en kort tid i bilden, letar vi efter den skuggigaste platsen. Och lämnar rutor öppna, och kallt vatten. Oftast med någon i bilen isf. Men det är verkligen dumma människor som inte tänker sig för.

Bra fakta , det är ju bra att veta nu i sommar!

men måste man ha personens namn och telefonnr. det borde väl räcka med att man ropar ut bilens nummer. och det står ju på bilen.
jag har iaf lagt till det där numret nu så får man se om man får nån möjlighet att använda det, förhoppningsvis inte.
jag vet inte om jag hade vågat slå in rutan, är väldigt feg…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan