Hjälp uppskattas!!
Hej och god kväll/natt.
Jag vill ha era tankar i detta:
jag ska fota två Grå Jakos i en studio som vi har på skolan någon dag..
1. vad för bakgrund skulle passa Grå Jakos? Bilderna ska vara i svartvitt.
HAHA nu när jag skriver detta.. inser jag att bakgrund inte borde spela någon större roll om det ska vara i svartvitt? vill ändå ha era åsikter i detta med bakgrund.
2. vad för pris för en amatörfotografering skulle passa? jag menar, jag är så sämst på det här med priser, tycker det är lite pinsamt att ta betalt, men det var han själv som sa det.
3. hur gör man för att på bästa sätt få bra kort på fåglar?
4. är det normalt att vara livrädd att bilderna blir skitdåliga? haha!
5. ska man ha någon sorts rekvisita kanske? pinnar eller något.. vad tycker ni skulle vara snyggt?
6. och hur blir gråa fåglar bra i svartvitt?!
aldrig fotat grå jakos förut. ju mer jag tänker - desto svårare verkar det.
Jag vet inte riktigt hur pass grå jakos är… men skall det vara svartvita bilder så tänker jag nog en väldigt ljus bakgrund, kanske helt vit. Så att det blir kontrastar mellan fåglarna och bakgrunden, annars är risken som jag ser det att de försvinner lite? Jag tror tvärtom att bakgrunden har mycket stor betydelse, framförallt vid svartvitt. Nån attiralj kan väl vara bra. En pinne de kan klättra på, en trapets eller en boll eller något liknande. Betalning beror såklart helt på vad köparen skall göra med bilderna, och om du kan leverera vad han önskar såklart. Helt omöjligt för någon annan än dig själv att säga. Behöver inte vara pinsamt att ta betalt och framförallt inte om han själv föreslår det. :o) Skall man ta betalt för bilder är det nog normalt att man är lite orolig. Kanske inte lika orolig om det är bilder som går att ta om, som om det är något som bara sker en gång (dop, bröllop osv). Jag skulle nog försöka googla lite tips om svartvitt och hur gråa föremål blir bra. Jag har aldrig testat så vet inte. Men det borde funka, men jag tror som sagt på att det bör vara stor kontrast mellan fåglarna och bakgrunden.
mvh Martin
#1, ja det här med bakgrunden har jag tänkt mycket på.. den måste ju helt klart vara väldigt ljus. jag ser liksom framför mig att fåglarna försvinner annars jag med..
ja, tänkte först på nån klätterställning som liknar ett träd, men sen började jag inse att det kanske är svårt att hitta,haha :o så det får nog bli något annat.. blir ju väldigt tråkigt utan någon grej i bilden tänker jag.
det här med betalning ska jag klura vidare på, tänker ju ta väldigt lite betalt eftersom jag inte vet om resultatet blir bra, har aldrig fotat jakos förut :o
nej hade det varit bröllop eller liknande hade jag typ dött av nervositet, går det här fel kan han ju bara ta med sig fåglarna igen.
ska googla och se!
ingen annan som kanske vet hur det blir med gråa föremål i svartvitt mot en bakgrund?