Skärpa i rörelse?
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får bäst skärpa och fokus när djuren springer/hoppar och håller på? Vad för typ av inställningar är bäst stt använda? Hur får jag fokus just på te.x hunden precis där den är och inte där den var innan? Jag vill gärna använda manuellt fokus men det är inte så lätt när djuret rör sig och jag inte vet vad den hittar på näst? Några andra tips och idéer för djur i rörelse? Tack för svar!
Vill du använda manuellt fokus på ett snabbt rörligt objekt så är det nog bara att träna och träna och träna, och ha en jäkla tur. Bäst chans har du nog om du förutser var hunden kommer att komma, och för-fokuserar där och försöker fokusera det sista precis när den är där. Jag skulle dock lämna över det till kameran - varför vill du fokusera själv? (nyfiken, säger inte att det är fel).
Tipset är att använda kontinuerligt följande AF om du har det på din kamera. Om du gör det och följer din hund med sökaren så kan du ta bilderna när hunden är där du vill. Du kan även välja vilken av fokuspunkterna du vill fokusera med så blir det större chans att just hunden (om du följer den med vald fokuspunkt) blir skarp.
Seriebildstagning kan också rekommenderas. Och såklart - korta slutartider om du vill ha rörliga objekt skarpa.
Träna även på att panorera - så kommer du snart att ha perfekta bilder på din springande hund!
mvh Martin
Jag vet inte egentligen, jag tycker bara det är roligare att göra mycket som möjligt själv :D Men kanske ska läta just den delen åt kameran då :) Tack för alla tips! :) ska träna, träna, träna!