(M) Fartglad valp
Jag har förstått att man måste ha mycket tålamod om man ska fotografera valpar, men jag hinner liksom inte riktigt med. Så hur ska man göra för att få en bra bild? Jag börjar med att ödsla massor av bilder för att förhoppningsvis få en jag kan ge till ägaren utan att skämmas ;o)
Jag vet att fokus är fel för att skärpan verkar ligga på tassarna istället för ansiktet. Men mer handfasta tips om hur man praktiskt gör uppskattas.
Åh vad söt!
Tycker det är en fin bild men synd att du inte fick fokus på ansiktet, men jag gillar bilden! Har inte fotat valpar men det råd jag kan ge dig är väl kort slutartid och manuell fokus. Annars så är det väl bara att fortsätta öva! :)
Jag tycker att bilden var jätte fin. Perfekt fokus och jag tycker att det var jätte gulligt när du fick med att hunden liksom sprang eller vad man ska säga 
@2 Tack.. Jodå det var mycket spring i den valpen. Har massor av bilder i mycket sämre kvalitet

Som du säger är bilden lite oskarp så jag tycker inte fokus är där det skall (precis som du själv säger). Jag skulle nog råda dig att lita på kamerans AF istället för att försöka hinna med manuellt. Om du har inställningen följande AF så hade jag valt det. Jag vet inte vilken mätmetod du har använt men hunden är lite mörk också - kanske skall du välja annan mätmetod för att få hunden rätt exponerad.
Ofta kan man välja en grupp av AF-punkter, eller en enskild AF-punkt som skall fokusera istället för att använda alla och låta kameran själv välja vad den skall hitta fokus på. Det kan vara lättare att få in fokus på rätt ställe då även om det är svårt ändå i början. Att använda ett större skärpedjup (högre bländartal) kan också vara ett tips för att få mer av hunden skarp.
Jag vet inte vilket objektiv du har använt, men försök googla och hitta runt vilken bländare objektivet är skarpast eller om objektivet har någon del som inte brukar bli skarp. Ofta har "supertelezoomarna" svårt att prestera perfekt över hela omfångat och istället för att zooma in max kanske man skall sluta zomma med en liten bit kvar.
Alternativt (för att ljusa upp bilden liten) kan man också använda blixt, man kan ställa ner den lite så att den inte är på maxstyrka. Det är inte fel att använda upplättningsblixt även om man är utomhus.
mvh Martin