Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 362 ggr
CarolinePettersson
0

Makro-objektiv

Nu var det dags att uppdatera kamerautrustningen.

Jag är lite sugen på att köpa ett Makro-objektiv till min Nikon D5000.

Vad rekomenderar ni? Vad fotar ni med?  Blir inte klok på att läsa på internet så vill höra era åsikter.

Huvudmålet är att fotografera Djurporträtt.

IdaL
0

Om du ska använda objektivet till porträtt är det inte då bättre att köpa ett porträtt objektiv? Ett macro objektiv används till närbilder i största del.

CarolinePettersson
0

Jag har aldrig ägt något riktigt makro eller djurporträtts objektiv, så har ingen koll på skillnaden Eller jag har koll på vad makro innebär och allt det, men trodde man kunde använda det til porträtt också  ;) Förvirrad tjej.

Vilka objektiv lämpar sig bäst för porträtt?

Martin
0

Macroobjektiv kan vara mycket bra även till porträtt så det behöver inte alls vara fel med ett sådant i det syftet. Som Ida säger så kan man med ett Macroobjektiv också fotografera närbilder.Det viiktiga tycker jag är att du hittar ett ganska ljusstarkt (max 2.8) objektiv för att kunna få en lugn och fin bokeh (bakgrund) genom ett bra skärpedjup.

Din kamera har ju en egen förstoring (1,4x har jag för mig) och man brukar säga att en bra brännvidd för porträtt ligger runt 85 mm.

Det innebär att om du väljer ett objektiv 50-60 mm så ligger du på ungefär de 85 mm man rekommenderar.

Det beror lite på vilka avstånd du har möjlighet också, om du har studio hur stor den är osv.

Jag har t.ex. ett 50mm/f1.8 (dock Canon som system men det finns säkert motsvarande till Nikon) som jag är supernöjd med till porträttbild. Dock så blir det inte helfigursporträtt inomhus för att jag kommer för nära, med ett 35 mm hade jag kunnat få bättre helfigursporträtt om jag velat det.

Nikons AF-S 60/2,8G vet jag att många brukar prata om som rent porträttobjektiv, så det är kanske ett objektiv du skulle skaffa mer info runt, läsa recensioner av osv.

När det gäller macroobjektiv finns det en uppsjö. Tamrons 90/2.8 finns med Nikonfattning och brukar vara uppskattat. De har släppt, eller släpper inom kort en uppdatering av det objektivet som nog kommer att bli dyrare men förmodligen också bättre. Men fortfarande har ju många varit nöjda med den andra varianten innan och det är inte omöjligt den blir lite billigare rent av, så det kan vara ett mycket prisvärt alternativ.

Ett tips - jag vet inte vad du har för objektiv idag. Men om du t.ex. funderar på ett 60mm objektiv och redan har ett objektiv som har 60 mm inom sitt omfång, så ställ in objektivet på 60 mm och titta/ta sedan lite bilder med det. Blir det lätt att få det komp du vill? Kan du fotografera på lagom avstånd för att få de bilder du vill? Om inte, så är det inte 60mm du skall satsa på. Får du med för mycket (dvs att du skulle behöva komma längre bort från motivet så är det ett med kortare brännvidd än 60 mm och kommer du inte så nära som du vill så skall du ha längre brännvidd än 60 mm.

Hoppas det var till lite hjälp med dina funderingar.

mvh Martin