Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-hård
Läst 563 ggr
Cydonia
0

(H) Kritik - Göteborgsfluga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stötte på en fluga när jag var i Göteborg i helgen, så jag passade på att knäppa några kort.

Önskar få hård konstruktiv kritik, eftersom jag blev ganska nöjd med bilden. Det jag tänker på själv är beskärningen - tokig eller helt okej?, hur bilden lutar - vet inte riktigt om jag rätat upp den tillräckligt, och skärpedjupet - om det blev för kort.

motvind
0

Jag känner mig inte riktigt kvalificerad till att ge dig hård kritik - i mina amatörögon ser bilden riktigt tuff ut! Lutningen funkar bra. Det korta skärpedjupet är ganska häftigt, men det kanske hade funkat bättre med lite längre skärpedjup… kanske. Det är ju en smaksak tycker jag och svårt att avgöra utan att ha två bilder att kunna jämföra med. Det korta skärpedjupet är ju som sagt en häftig effekt.

Det häftigaste i bilden tycker jag är den härligt gröna bakgrunden och de röda ögonen. Jättesnyggt!

Cydonia
0

#1 Tack! Synd att jag aldrig provade fota den med längre skärpedjup. >_<
Fler kommentarer? :)

Cydonia
0

*Puttar lite. Jag är ganska desperat efter kommentarer… Generad

neonrosa
0

Jag tycker en är otroligt häftig. Kommer inte på ngt tyvärr att kritisera ;D

Emelie-G
0

Wooh, supersnygg! Möjligtvis aningen kort skärpedjup, men som #1 säger blir det en häftig effekt av det :) Väldigt snygg oksärpa också.

Måste bara fråga hur stor bländare du använde här? Håller själv på att spara ihop till ett teleobjektiv med bländaren 2.8, vill gärna få ett hum om hurpass kort skärpedjup det blir om man använder största bländaren :)

MikaelaFoto
0

Jättehäftig bild! Som de andra säger, blir det riktigt snyggt med det korta skärpedjupet. Jag tycker det skapar nyfikenhet i det hela. Jättebra fångat också måste jag säga. Det är riktigt svårt att fota insekter. Bra jobbat :)

Cydonia
0

Tack allihop för kommentarerna. =)

#5 Mitt macroobjektiv är på F/2,8, men här körde jag 3,5. (Iso var 100, och slutartid 1/400 sekund.)
Sen beror ju skärpedjupet inte bara på bländaren, utan på brännvidden också - ju större, desto kortare skärpedjup. Mitt macro är 90mm, men med tele lär det ju bli ännu kortare. :O

Emelie-G
0

Oj, såpass kort med 3,5! Tänk då 200 mm med 2,8, haha

Cydonia
0

#8 Ja, det lär bli lite knepigt. ;)
Men skärpedjupet har också något med avståndet till motivet och bakgrunden att göra också, vet inte riktigt hur, men det kan vara värt att tänka på.

Emelie-G
0

#9 Jo, jag har också hört något sånt.. Aja, får testa det lite i någon fotoaffär innan jag köper det ;)

nattsyrran
0

Jätteläcker bild. Är själv inne på att fota liknande bilder men vet inte hur man gör. Har tagit del av ovanstående info så jag måste bara försöka för jag tycker det är urläckert med såna macrobilder!

Cydonia
0

#11 Tack!
Om du har kompaktkamera - använd macroläget och jaga småkrypen… :D
Om du har system får du nog köpa ett macroobjektiv, man kommer inte så långt med kitobjektiven (oftast).
Sen är det bara att prova sig fram med olika inställningar och grejor. Kan säga att jag tog typ 20 bilder på den flugan där skärpan var helt åt helskotta!