Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 506 ggr
godisgrisen
0

Att redigera bilder

Redigerar alla sina bilder? Jag lägger ingen värdering i detta är bara nyfiken.

Själv har jag aldrig redigerat en enda bild och är totalt ointresserad av att göra det. Tycker att det är tråkigt (ja jag har provat). Jag gillar att fota men att fixa med bilderna vill jag slippa. Finns det fler som jag? Glad

Gurky
0

Redigerar inte heller bilder.

Fridaaaa
0

Beror på bilden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[dynamitella]
6

Jag redigerar precis alla bilder jag någonsin tar. Det finns alltid något att göra. Om det så är att fixa kontrasten en aning eller framhäva någon färg, eller varför inte ta bort ett malplacerat hår/grässtrå? :)

Nu är jag väldigt inaktiv i denna ifokus-delen, så har du någon bild du kan visa som du är helt nöjd med? :) Oredigerad, såklart.

Om man är riktigt duktig fotograf så behövs inte redigering. Jag anser mig däremot vara ganska dålig, och gottgör med fin retouch efteråt.

Martin
2

Håller inte med #3 om att det inte behövs redigering om man är riktigt duktig fotograf. Eller, det beror på vad man lägger i redigering. Vissa gör skillnad på bildbehandling och redigering.

Tittar man på de prisbelönta fotografer, yrkesfotografer osv så bildbehandlar i princip alla, möjligen inte vardagspressen som måste ha bilderna snabbt på nätet. Men i princip alla andra gör det.

Tittar man på hur det var innan digitalkameran kom till så gjordes ju bildbehandlingen i mörkrummen, så även då bildbehandlades det.

Som svar på frågan i #0; Jag bildbehandlar de flesta av mina foton, det kan vara någon beskärning, lägga på lite skärpa, ändra lite kontrast eller konvertera till svartvitt eller något annat. Ytterst få om ens några bilder jag visar (undantaget mobilbilder) är obehandlade.

Men jag lägger inte heller någon värdering i om man bildbehandlar eller inte, helt och håller upp till var och en. Dock är jag övertygad om att de flesta för att inte säga alla bilder bilder vinner på bildbehandling.

mvh Martin

[dynamitella]
0

Det var inte menat riktigt så.

Vad jag menade var helt enkelt att "ju bättre fotografen är och ju mer kunskap han/hon har, desto mindre måste man fixa till i efterhand".

Det kom ut klumpigt bara :)

Martin
0

#4 Ok, förstår :o) Men som sagt - de flesta (duktiga) fotograferar bildbehandlar sina bilder, men kanske inte behöver "fixa till". Kanske mer är beskärning, skärpa, kontrast osv.

mvh Martin

Alibi
0

Som några andra här säger så finst det oftast något att göra i sina bilder så ja, de allrs flesta redigerar jag då jag själv är extremt självkritisk med de bilder jag tagit så även om andra inte ser något som behöver fixas till så kan jag se massor. 

Sen måste man komma ihåg att även om man bara beskär bilden så har man faktiskt gjort efterbahandlig och då redigering dvs. ;)

I'm gonna let my little light shine

[dynamitella]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis :)

Här har vi ett solklart exempel hur enkel retouch kan ändra hela känslan med bilden.

Länk till fotografen: http://dayviews.com/fearium/508648787/

OlleA
2

När jag gick över från analog till digital fotografering för fem år sedan, var jag först ganska negativ till redigering. Jag ville ju att bilderna skulle se naturliga ut, och hade den antagligen ganska vanliga vanföreställningen att en naturlig bild är en obehandlad bild. Snart förstod jag dock att det ofta är tvärtom, inte minst efter en fotokurs jag gick en helg. Numera gör jag alltid en viss efterbehandling på mina bilder. Ofta lägger jag på lite skärpa, kanske behöver bilden ljusas upp eller kontrasten ökas, ibland behövs lite färgmättnad osv. Däremot ändrar jag mycket sällan på själva motivet, typ att jag klonar bort eller lägger till saker.

Olle

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag redigerar inte mina bilder. Jag är heller ingen duktig fotograf, utan får snällt nöja mig med lite sämre bilder då jag helt enkelt inte har kunskapen att redigera på ett bra sätt.

Märker stor skillnad på mina bilder när jag använder brorsans systemkamera istället för min egna lilla kompaktkamera däremot. Denna bild är tagen med brorsans kamera och är helt oredigerad. Är väldigt nöjd med den faktiskt. Men endast typ 1 utav 1 000 bilder blir riktigt bra tycker jag, väldigt tråkigt.

Hur mycket kan man egentligen förbättra en bild genom redigering? Visa gärna exempel. (Jag menar då bilder som är rent dåliga och inte bra bilder som förbättras)

Martin
0

Är bilden väldigt dålig så är det svårt att via redigering göra den bättre. Jag har inga exempel just nu men kanske kan hitta några. Fördelen med att fotografera i raw är t.ex. att om man missar exponeringen så kan man rätta till det betydligt enklare, dvs en bild som blir väldigt mycket för ljus eller mörk kan man rädda någorlunda.

Men t.ex. en suddig bild där man missat fokus kan man inte göra skarp och i fokus.

mvh Martin