Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotoutrustning
Läst 390 ggr
rahl
0

1000d har snart gjort sitt..

Jag har funderat på att önska mig 600d hus till julklapp och födelsedagspresent. Är det ett bra val? vi har 40d hemma så något 60d eller så vill jag inte ha :)

Så länge har jag 50 mm 1.8 och 100 mm 2.8 makro samt nån tele från canon.

Martin
0

Vill man ha något mellan 1000D och 60D så är det väl ungefär där man hamnar, Canons Eos 600D eller den nyaste Canon Eos 650D.

Har inte använt någon av dem men om du varit nöjd med din 1000D så blir du säkert inte missnöjd med dessa heller, om du inte saknar vissa saker väldigt mycket. Då kan det vara värt att kolla upp om de har det du känner att du saknat på din 1000D.

mvh Martin

rahl
0

Det mest att jag köpte 1000d för att den var den billigaste då när jag ville ha en systemkamera. Nu känns det att jag vill uppgradera mig, mest för iso skuld så att säga och för bildkvalitet.

Martin
0

Tittar man på Fotosidans snabbgranskning av 650D så finns det ett antal punkter som jag tycker är viktiga där den är bättre än 600D. Seriebildstagning, AF, tryckkänslig skärm har jag aldrig testat på kamera men funkar ju bra på telefoner och surfplattor och skulle säkert vara uppskattat på kamera också. För att nämna några. Prisskillnaden, ungefär 900 kronor gör att jag absolut skulle välja 650D istället för 600D.

Men, det är för att några av de punkterna där kameran är bättre än föregångaren för mig, hade de inte varit det hade jag kanske tyckt det var mer priseffektivt med 600D.

Även om den säkert inte levererar perfekt på högsta ISO, klarar den högre ISO än 600D. Generellt är min uppfattning dock att gränsen för vad jag tycker är ok och som går att rädda med brusreducering är några steg lägre än de högsta de klarar av (har inte testat någon av dem, men gäller på de jag testat (Nikons D40, Canons 20D, 60D och 550D).

DPreview.com har alltid bra och läsvärda tester tycker jag - de har även testat 650D. Här är deras utlåtande (engelska).

mvh Martin

rahl
0

Jag kan inte så där jättemycket på engelska men tack ändå :)

Nej 650d är inte aktuell på grund av pris det blir bra med 600d också :)

rahl
0

I torsdags kom 600d :) nu ska det bara komma bättre sd kort - mitt var klass 4 - så jag kan testa filmfunktion. Men så länge är jag nöjd - fotade mest hemma - hann inte ta den ut