Vad tycker ni om den här bilden?
Jag är verkligen kass på att fota, jag vet iprincip inget om inställningarna på kamerorna förutom min egen..
Men vad tycker ni om den här bilden? Det är på min Australian shepherd valp Jissa, på 8,5 vecka.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker den är jättefin! Skarp, bra ljus, lite synd att bilden är utbränd på vissa ställen, inte alltför rörig bakgrund :) Ett underbart uttryck i hundens ansikte, och självklart en underbart söt hund :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
den är fin, något för ljus kan jag tycka på vissa ställen :)
men skärpan, hundens blick och allt annat är bra! jag är ingen sån som gnäller på dålig bakgrund för det är ju inget man kan göra något åt ibland :)
valpen är så söt att det inte finns ord som räcker för att jag ska kunna förklara hur söt jag tycker att den är! :D vill bara klappa och leka med den 
Tycker du har lyckats bra, att exponera helt rätt rätt med både mörka och ljusa partier i en bild är svårt. Snön framför valpen är utfrätt men det stör inte bilden, valpen är bra exponerad tycker jag. Och du har fått snön vit, många får den blåaktig med fel vitbalans.
Inställningarna ssom du använder på din kamera kan du använda på alla andra kameror också, så du kan nog fotografera skall du se! Härlig bild på valpen, hoppas få se mer bilder framöver från dig!
mvh Martin
#3 Tack så mycket! Jag är rätt oteckninsk när det gäller kameror, men jag börjar förstå vilken inställning jag ska ha, men det kluriga jag tycker är hur man fotar med M (manuell). I vilka sammanhang ska man ha det? Folk tipsar om att man ska fota med manuell, men mina bilder blir bara suddiga, förutom porträttbilderna som blir för mörka.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 M kan man ha precis när som helst. Dock måste man kunna lite mer om hur kameran fungerar för att använda M. M innebär att du själv väljer alla inställningar. Slutartid, bländare, iso. Blir bilderna suddiga har du använt för lång slutartid (bilder där något rör sig behöver korta slutartider, och om man använder tele kan man behöva korta slutartider även vid stillasstående motiv för att inte få skakningsoskärpa… ja, det kan man behöva även på kortare brännvidder.
Om porträttbilderna blir för mörka så måste du justera någon inställning. Antingen längre slutartid (men då måste du ha kameran still, annars blir det kanske rörelseoskärpa). Eller så får du ändra på bländaren, eller välja högre ISO-värde.
Att fotografera i M-läge är inget man gör direkt, och beroende på vad man fotograferar är det inte heller optimalt att göra det.
På Kamerasimulatorn kan man se hur de olika värdena påverkar varandra. Utgå från startbilden. Ändra ISO, antingen till ett högre eller lägre värde. Ändrar du det till ett högre värde så blir bilden ljusare, lägre värde gör bilden mörkare. Om du ändrar t.ex. två steg högre (från 200 till 800) så ser du att bilden blir mycket ljusare. Tar du två steg snabbare slutartid, från 1/60s till 1/250s) så släpper kameran in mycket mindre ljus eftersom att slutaren är öppen mycket kortare tid. Men ISO gör kameran mer ljuskänslig och kompenserar det. Så vid samma bländare får du ett likadant foto emd 1/60s och iso 200 som 1/250s och iso 800. Testa dig fram så ser du hur det blir.
Bländaren påverkar även skärpedjupet. litet bländartal (=stor bländare) gör en liten del av fotot skarpt och resten oskarpt, många gillar den effekten t.ex. vid porträttfoto.
Under bilden på sidan ser du exponeringen, när det är ett streck i mitten är bilden korrekt exponerad. Är strecken till höger om mitten blir bilden ljus (överexponerad) och är de till vänster om så blir bilden mörk = underexponerad).
Exponeringen är bra att ha koll på om du fotograferar i M-läge (annars också), för då vet du om du måste ändra något värde. Vilket värde beror på motivet så det går inte att säga något standardsätt och ibland måste man kanske ändra mer än en parameter.
Hoppas du blev lite klokare.
mvh Martin