Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 456 ggr
[Murvel]
0

Bra objektiv till canon eos 400d

Hej!

Jag söker ett bra och prisvärt objektiv till en canon 400d. Det ska ligga i mellan-nedre prisklass men hålla en bra standard utifrån sitt pris.

Jag vill ha ett teleobjektiv eller ett "allt-i-allo" som är bättre än kitobjektivet på 18-55 mm.

Tips?

Martin
1

Ett allt-i-alla i samma klass som ditt 18-55 tycker jag att Canons 18-135/3,5-5,6 IS är (jag har det själv). Inget superpbjektiv men för den pengen får man inget superobjektiv och "allti-allona" är ju dessutom ofta kompromisser, det är svårt att vara bäst på allt :o)

Det finns även ett 18-200/3,5-6,3 IS som jag inte testat men som jag vet folk varit nöjda med. Det kostar 800 mer men just nu är det Canon Cashback så man får tillbaka en del av pengen om än inte så mycket (400 kr), så kanske mer prisvärt än 18-135:an om man vill ha ett alltiallo med stort omfång.

mvh Martin

[Murvel]
0

#1, Tack för svar!

Hur står de sig i förhållande till Tamron AF SP 70-300 mm? Det är ju lite billigare - är det också sämre?

Martin
0

Har ingen erfarenhet av det Tamronobjektivet. Svårt att jämföra dem också, Tamronobjektivet har ju större brännvidd så det är delvis olika användningsområden. Den får ju bra omdömen av t.ex. Cyberphoto. Men tänk på att den minsta brännvidden är större än vad din största är idag om du har 18-55. Här finns recensioner om Tamronobjektivet, och de verkar också nöjda.

Såg nu också att du sökte objektiv som var bättre än 18-55. Om du menar rent optiskt är jag inte säker på att de jag länkade innan är bättre, tror snarare de är ganska likvärdiga.

För att hitta några som är bättre får du nog gå upp i pris men det är du kanske beredd att göra.

mvh Martin