Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: djurfoto-ifokus
Läst 864 ggr
Mari
0

Bra/dåligt Djurfotografen 2012?

Vi vill gärna höra av er vad ni tycker varit bra respektive dåligt med årets utdragna fototävling, Djurfotografen 2012.

Vad tycker ni om de olika teman som varit med? Har ni saknat något? Har det varit bättre helt utan teman?

Har inlämningsperioden varit för kort/lång?

Har det varit bra/dåligt med fotokravet att bilderna måste ha varit fotograferade mellan den 1-20 under tävlingsmånaden?

Då vi gärna vill fortsätta med denna tävling (eller kanske en annan?) även under 2013 så behöver vi få lite feedback från er medlemmar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Mina egna reflektioner:

Vi bakom sajten som hållt i tävlingen har varit lite för slapphänta gällande upplägg av inlämningstrådar, röstningstrådar och vinnarartiklar.. Det är något som vi kommer att jobba hårdare med under nästa år för att få allt att klaffa bättre.

Jag själv har också varit dålig på att titta tävlingsbidragens exif för att se om bilden är fotograferad under rätt månad - det behövs även skickas ut påminnelser till de fotografer som missat just detta så det inte görs i sista minuten så de ej hinner bidra med en ny bild.

Sedan är jag också lite fundersam över detta med exif, i början kändes det som en smart grej för att lätt kunna kontrollera om bilden är fotograferad mellan den 1-20 i varje tävlingsmånad. Men det tycker jag inte har fungerat så bra, då bilderna ofta är redigerade så försvinner just denna informationen - jag vet ej varför. Jag har även märkt att vissa (de flesta?) bilder som är fotograferade med mobiler också saknar exif.
Sedan är det även de som har autoredigering (eller vad det är?) på sina bilder - där får bilderna automatiskt en exif från det datum då redigeringsmacrot skapades så datumet när bilden är fotograferad blir utbytt.
- Känns som detta behövs redas ut mera om vi ska fortsätta köra med exif och kanske vara hårdare med att om bilden saknar fullständig exif så blir den diskad?

Annars har jag tyckt att detta varit en rolig tävling, många olika bidrag har lämnats in och röstningarna har flytit på bra (jag har bara behövt påminna några gånger om att man måste utveckla varför man röstat på just den bilden)

Jag hoppas att ni medlemmar även 2013 vill ha samma, liknande eller en helt annan tävling då jag hoppas och tror att dessa tävlingar hjälper en att utvecklas mer som fotograf och även utmana sig själv lite.

God fortsättning! Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
3

Jag tycker att det har varit en rolig tävling med bra teman. Att bilderna måste vara tagna i rätt månad är bra, tävlingen ska ju inspirera till ny fotografering och inte till att leta upp gamla bilder. Att ni emellanåt har varit lite slapphänta stämmer, jag har ju fått påminna er några gånger. ;) Samtidigt som jag förstår att ni även kan ha annat att göra. Jag hoppas att det blir en liknande tävling nästa år, för det är roligt att vara med!

Att mina bilder har fått mycket få röster har jag funderat lite över. Det kan förstås bero på att bilderna är dåliga, men förutom att kompisröster säkert förekommer (trots motiveringskravet) tror jag även att många röstar på sina favoritdjur. En hundälskare röstar på en hundbild, en hästälskare på en hästbild osv. Fotograferar man då lite annorlunda djur tycks det inte spela någon roll hur bra bilden är, man har ingen chans mot röstarnas älsklingsdjur. Självklart får folk rösta som de vill, och att ha deltävlingar för speciella djurslag tror jag inte på eftersom många inte har tillgång till alla djur. Det är nog svårt att få folk att rösta helt efter det fotomässiga.

"Månadens bild" från kritiktrådarna har också varit en rolig grej. Har jag tagit en bra bild i slutet av månaden, har jag ibland väntat med att lägga in den till nästa månad för att ha en chans att komma med där. Lägger man in bilden i en kritiktråd mellan den 21-31 i månaden går det ju inte att bli vald till månadens bild.

Olle

OlleA
1

En annan sak man kan ha synpunkter på, är att man kan se hur andra har röstat innan man lägger sin egen röst. Det gör det möjligt att taktikrösta: "Nu är hon på väg att vinna igen, då röstar jag inte på hennes bild".

Olle

Martin
0

Många bra synpunkter från både Mari och Olle.

Jag själv får ju tillsammans med Mari och andra bakom sajten ta ansvar för att fördela arbetet mellan oss så att det går smidigit och snabbt med att få upp nya tävlingstrådar, resultat osv. Fungerar inte sådana saker sjunker såklart intresset och vi hade en period under året som dessutom sammanföll med sommaren där det brukar vara lite lägre aktivet där det var få bidrag.

Jag håller också med Olle, jag tycker bilderna skall vara tagna samma månad sedan kan man fundera på om vi skall ha det som nu, 1-20e och röstning därefter eller om man skall ha hela månaden och röstning låt säga första 5- dagarna månaden därpå. Enda sättet mig veterligen att se när en bild är tagen är exif, så då måste det kravet kvarstå. Jag är inte riktigt säker på det scriptet Mari pratar om, men jag tror att det står både datum för orginalbilden och senast ändraddatum. Problemet är såklart att exif ibland försvinner vid redigering, jag vet faktiskt inte varför men kan se om jag kan googla fram det. Själv redigerar jag bilder i både Lightroom och PS utan att exif försvinner.

För att kommentera lite på det Olle skriver också om hur man röstar. Visst förekommer kompisröstning, det är jag ganska säker på. Vi hade ju också för länge sedan en tävling med ett lite finare pris och där registrerades nya användare som fuskröstade visade det sig (eller om det var på Foto.Ifokus, minns inte helt säkert men tror att det var här).

Därför tycker jag det är bättre om man har en röstningsfunktion som räknar antalet röster. Kanske kan man ha det i kombination med att man måste skriva en röst. Då kan man inte se/läsa de andra innan man har röstat. Och då får väl kravet också vara att antalet röster på en bild blir så många som någon har röstat och skrivit en kommentar. Det borde funka, men andra får gärna tycka till om det.

Nu börjar det bli långt, men en sista grej om kvalitet också. Jag har också märkt att en del bilder som jag själv tycker är av mindre bra kvalitet får rätt mycket röster ibland. Jag tror det är som du skriver Olle, man röstar lite på sitt favoritdjur. Jag har detta året suttit i juryn på en annan bildsajt där det är några - bland annat jag - som från bidragen skall rösta fram 5 bidrag som medlemmarna sedan skall rösta på. Ganska ofta finns det inte ens 5 foton med skärpa/bra foton att rösta på, och jag har påtalat detta men de bakom sajten tycker det är viktigare med söta foton än bra foton. Hur man skall komma åt det vet jag inte riktigt. Den som har bra förslag får gärna hojta till :o)

mvh Martin

Mari
0

puffar upp lite så fler får chans att säga sitt om tävlingen.

Än är vi lite veliga över hur vi kommer att utforma 2013års långtävling.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mcvilse
0

Håller med om att behålla kravet att bilden ska vara tagen under innevarande månad. Har inte heller något bra förslag hur man ska komma fram till att det är bra foto man röstar på och inte motivet i sig. Det är nog tyvärr en fråga om självdisciplin.

Stämmer in i Olles kommentar om att "Månades bild" varit ett trevligt inslag.

OlleA
0

Förhoppningsvis är det självklart att det från början är bestämt hur länge röstningen ska pågå. Man ska inte kunna stoppa den när rätt bild leder. ;)

Olle

Martin
0

Inom kort (senast imorgon) kommer januaritråden för Djurfotos stora tävling 2013 upp - det blir samma upplägg som i år fast delvis andra kategorier. Läs snart mer - på en sajt nära er.

mvh Martin

OlleA
1

Det ser jag fram emot! :)

Olle

Mari
0

#7 Måste få fråga om du har upplevt att det varit så under 2012 att vi ej har haft fasta tider med omröstningarna?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
0

Nej, det har jag inte. Jag bara råkade se det om en annan tävling (som jag inte hade tänkt kommentera mer) och blev ganska paff när det inte var självklart där. ;)

Olle

Mari
0

#11 Vad bra, blev lite orolig över att vi råkat gjort något stort misstag under förra årets tävling.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se